כשמיליוני רפובליקנים יישאו בלילה שבין רביעי לחמישי את עיניהם למילווקי, שם ייערך העימות הראשון בפריימריז הרפובליקניים לנשיאות, האדם החשוב באמת של המרוץ הזה לא יהיה שם: הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שלפי כל הסקרים צועד ביתרון מבטיח, החליט שלא להתייצב לאירוע, ובמקום זאת יתארח באותה שעה לריאיון אצל מגיש הטלוויזיה הקונספירטור טאקר קרלסון, שרק לאחרונה הודח מ"פוקס ניוז". בהיעדרו של טראמפ צפוי המפגש בין שמונת המשתתפים בעימות להפוך למופע של "שבעה נגד אחד", כשכל המועמדים יפנו את חיציהם אל יריבו הגדול, רון דסנטיס.
11 צפייה בגלריה
 ארה"ב עימות פריימריז רפובליקניים מועמדים כריס כריסטי אייסה הצ'ינסון טים סקוט ניקי היילי רון דסנטיס מייק פנס ויווק רמסוואמי דאג ברגום
 ארה"ב עימות פריימריז רפובליקניים מועמדים כריס כריסטי אייסה הצ'ינסון טים סקוט ניקי היילי רון דסנטיס מייק פנס ויווק רמסוואמי דאג ברגום
מימין למעלה עם כיוון השעון: ויווק רמסוואמי, אייסה הצ'ינסון, דאג ברגום, מייק פנס, כריס כריסטי, טים סקוט, רון דסנטיס וניקי היילי
(צילום: AP Photo)
11 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ עצרת בחירות דרום קרוליינה ארה"ב
דונלד טראמפ עצרת בחירות דרום קרוליינה ארה"ב
"למה שאתן לאנשים עם 2% בסקרים לתקוף אותי?". טראמפ לא יגיע
(צילום: רויטרס, Sam Wolfe)
הבחירות לנשיאות ארה"ב ייערכו ב-5 בנובמבר של השנה הבאה, ומועמדם של הדמוקרטים יהיה שוב הנשיא ג'ו ביידן, שצפוי לצלוח ללא קושי את הפריימריז במפלגתו. הפריימריז הרפובליקניים לעומת זאת צפויים להיות תחרותיים מעט יותר, וההצבעה בהם תחל באייווה ב-15 בינואר. עד אז ייאבקו 12 המועמדים על קולותיהם של בוחרי המפלגה, והעימות בחמישי ב-4:00 לפנות בוקר יהיה עבור חלקם הזדמנות ראשונה להציג את משנתם למיליוני מצביעים שכמעט אינם מכירים אותם.
את העימות הראשון תארח רשת "פוקס ניוז" השמרנית. כדי לאפשר לו להיות יעיל וקצבי נקבעו תנאי סף שיסננו את המועמדים המשתתפים בו, ובסופו של דבר העפילו אליו שמונה. כדי להבטיח השתתפות בעימות ולזכות בחשיפה המיוחלת נדרש כל מתמודד לעמוד בשלושה תנאים: האחד – לזכות לתמיכה של לפחות אחוז אחד מהרפובליקנים בשלושה סקרים ארציים; השני – לאסוף לפחות 40 אלף תורמים לקמפיין שלו, בהם לפחות 200 ב-20 מדינות שונות בארה"ב; והשלישי – להבטיח שיתמוך בכל מתמודד שייבחר למועמד המפלגה בבחירות לנשיאות.
11 צפייה בגלריה
מטה פוקס ניוז בניו יורק
מטה פוקס ניוז בניו יורק
ההגה בידיים שלה. "פוקס ניוז" תקשה עם שאלות על טראמפ והפלות
(צילום: Maria Sbytova, shutterstock)
הנשיא לשעבר טראמפ עמד בקלות בשני התנאים הראשונים, ולפי ממוצע הסקרים הארצי של אתר Real Clear Politics הוא זוכה לתמיכה אדירה של 55.9% מהרפובליקנים –יתרון של יותר מ-40% על דסנטיס שבמקום השני; אלא שלתנאי השלישי, זה המתנה את ההשתתפות בהתחייבות לתמוך בכל מי שינצח בפריימריז, הנשיא לשעבר מסרב, ופירוש הדבר שהוא אינו עומד בסף. בהודעה שפרסם שלשום ברשת החברתית שלו Truth Social הבהיר טראמפ כי לו עצמו ממילא אין רצון להשתתף בעימותי הפריימריז, בנימוק ש"הציבור יודע מי אני ואיזה נשיא מוצלח הייתי". על כוונתו להיעדר אותת כבר לפני חודשיים, אז שאל בריאיון: "למה שאתן לאנשים עם 1% או 2% ו-0% בסקרים לתקוף אותי עם שאלות כל הלילה?".
למועמדים האחרים תהיה זו כאמור הזדמנות לזרוח או לקרוס, והם צפויים למצוא עצמם מול שאלות רגישות למדי. אף שהשאלות עצמן לא נחשפו, המנחים מטעם "פוקס ניוז" כבר רמזו שהן ייגעו גם בסוגיית ההפלות הנפיצה ובארבעת כתבי האישום הפליליים נגד טראמפ. לתשובות המועמדים עליהן עשויה להיות משמעות עצומה. רוב המצביעים הרפובליקנים אומנם תומכים בהקשחת ההגבלות על הפלות, אבל רפובליקנים מתונים ומצביעים עצמאיים (כלומר אלה שאינם נוטים במובהק לשום מפלגה) מסתייגים מכך מאוד, והרתעתם יכולה לפגוע דרמטית בסיכוי הרפובליקני לנצח בבחירות. באשר לאישומי טראמפ, כל הצהרה נגדו עשויה לפגוע במועמד שינפק אותה, בהתחשב בפופולריות העצומה שלה זוכה עדיין הנשיא לשעבר בתוך המפלגה.
אלה שמונת המועמדים שיתייצבו לעימות, וינסו לצבור בעזרתו מומנטום לקראת ההצבעה הראשונה באייווה.

מקום 2: רון דסנטיס (14.6% בסקרי הפריימריז לפי RCP)

מאז ניצחונו המוחץ בבחירות האמצע בשנה שעברה נתפס מושל פלורידה ככוכב עולה במפלגה הרפובליקנית, ובמשך חודשים הוא נחשב ליריב המרכזי של טראמפ בבחירות המקדימות. דסנטיס הצליח לגייס סכומי כסף גדולים ומחזיק באופן עקבי במקום השני בסקרי הפריימריז, אבל נותר במרחק עצום – של עשרות אחוזים – מהנשיא לשעבר. בחודשים האחרונים, מאז השקת הקמפיין המפוקפקת שלו בטוויטר שלוותה בתקלות קשות והוכתרה כגרועה בהיסטוריה, נראה שמסע הבחירות של דסנטיס הולך ודועך, ובחודש שעבר הוא נאלץ לפטר יותר משליש מעובדי הקמפיין שלו.
11 צפייה בגלריה
חגיגות בפלורידה
חגיגות בפלורידה
דסנטיס חוגג את הניצחון בבחירות למושלות. נושא הדגל של "מלחמת התרבות"
(צילום: AFP)
דסנטיס בן ה-44 הוא שמרן אדוק, ולהכרה נרחבת בארה"ב זכה כשבשיא משבר הקורונה נלחם בהגבלות שניסו להטיל אז על תושבי ארצו. בשנים האחרונות מיצב עצמו כנושא הדגל השמרני ב"מלחמת התרבות" נגד הפרוגרסיבים באמריקה, והוביל בפלורידה שורה של מהלכים נגד זכויות להט"ב, ובפרט נגד טנרסג'נדרים. כמושל אישר דסנטיס חוק האוסר מופעי דראג מול קטינים, וצירף את מדינתו לרשימה ארוכה של מדינות רפובליקניות האוסרות טיפולי התאמה מגדרית לקטינים. דסנטיס גם אסר על מורים לדבר בבתי הספר על מגדר ונטייה מינית, וחייב שימוש בשירותים על פי מין ביולוגי.
עד לאחרונה נמנע דסנטיס מלתקוף ישירות את טראמפ כדי לא להרחיק ממנו בוחרים פוטנציאליים, אך בשבועיים האחרונים, אולי בשל ההבנה שנדרש שינוי כיוון דרמטי בקמפיין שלו, זנח את האסטרטגיה הזו. בשבוע שעבר הסכים לראשונה להצהיר מפורשות כי ברור שטראמפ הפסיד בבחירות 2020, בניגוד לטענותיו שהן נגנבו ממנו. בהיעדרו של טראמפ צפוי דסנטיס להפוך ליעד המתקפות המרכזי של משתתפי העימות, ובסביבתו אומרים כי הוא נערך להדוף מתקפות כאלה ללא הרף.

מקום 3: ויווק רמסוואמי (7.1%)

רמסוואמי בן ה-38 הוא יזם ביוטק שהצטרף למרוץ רק לפני חודשיים, ובאירועים שנערכו מאז הפך לדמות אהודה מאוד על הקהל הרפובליקני ונסק עד למקום השלישי בסקרים. כבר כעת הוא האדם הצעיר אי-פעם שהפך למועמד בכיר בפריימריז הרפובליקניים לנשיאות. הוא נחשב לנואם מצוין ומתגאה בעובדה שהוא אינו נזקק לטלפרומפטר, ולעימות המתקרב הוא לא ערך למעשה הכנה פורמלית. בסביבתו אומרים שאת היום שלפני העימות בכוונתו להעביר במשחק טניס ובבילוי עם משפחתו, ושהאסטרטגיה שלו לקרב הטלוויזיוני תהיה "לומר את האמת".
11 צפייה בגלריה
ארה"ב פריימריז רפובליקניים ויווק רמסוואמי
ארה"ב פריימריז רפובליקניים ויווק רמסוואמי
רמסוואמי. תומכי טראמפ תוהים אם יסכים להיות סגנו
(צילום: רויטרס, Cheney Orr)
רמסוואמי נולד באוהיו להורים שהיגרו מהודו, ובבגרותו השלים תואר בביולוגיה באוניברסיטת הרווארד ולאחר מכן תואר במשפטים באוניברסיטת ייל. את הונו עשה מחברת הביוטק שהקים, ולפרסום זכה גם בזכות ספרים שכתב, בין השאר נגד תרבות ה-Woke (מילה שבה משתמשים רפובליקנים אולטרה-שמרנים ככינוי גנאי לפרוגרסיבים). ספריו זימנו לו ראיונות וחשיפה בחוגים שמרניים ובגופי תקשורת כמו "פוקס ניוז". ההתעניינות הרפובליקנית ברמסוואמי גוברת עד כדי כך שבקרב תומכי טראמפ יש מי שמקווים שהכוכב העולה יסכים לרוץ בבחירות בשנה הבאה כסגנו.

מקום 4: מייק פנס (4.3%)

מושל אינדיאנה לשעבר ומי שהיה סגן הנשיא של טראמפ מקווה לעשות הפעם צעד אחד רחוק יותר ולהגיע לתפקיד הנשיא, אבל הסוקרים ממקמים אותו רק במקום הרביעי, והוא יזדקק לנס.
11 צפייה בגלריה
סגן נשיא ארה"ב לשעבר מייק פנס בנאום בכנס רפובליקני ב וושינגטון
סגן נשיא ארה"ב לשעבר מייק פנס בנאום בכנס רפובליקני ב וושינגטון
סגן הנשיא לשעבר פנס. "אסור שטראמפ יהיה נשיא"
(צילום: AFP)
11 צפייה בגלריה
ארה"ב מהומות וושינגטון קונגרס קפיטול חבל תלייה בהפגנה בחוץ
ארה"ב מהומות וושינגטון קונגרס קפיטול חבל תלייה בהפגנה בחוץ
חבל התלייה ליד הקפיטול ב-6 בינואר 2021. הפורצים חיפשו את פנס
(צילום: AFP)
פנס בן ה-64 ידוע כשמרן אדוק, והוא מתנגד נחרצות להפלות ולזכויות שונות של קהילת הלהט"ב. במשך ארבע שנים הוא היה בעל בריתו הנאמן של הנשיא טראמפ, ולזמן קצר אף תמך בטענות חסרות היסוד שלו שהניצחון בבחירות 2020 נגנב ממנו, אבל בינואר 2021, אחרי הסתערות תומכיו של טראמפ על הקונגרס, החל להרחיק עצמו ממנו. הפריצה לקפיטול אירעה לאחר שפנס לא נענה לדרישתו של טראמפ שינצל את תפקידו כיו"ר הסנאט כדי לסכל את אישור ניצחונו של ביידן בבחירות, וכשתומכי טראמפ פרצו אל הבניין צעקו חלקם "לתלות את מייק פנס" וחיפשו אותו כדי להתקיפו. מחוץ לקפיטול נראו אוהדי טראמפ אף מציבים חבל תלייה שאותו ייעדו לכאורה לסגן הנשיא.
אחרי אירועי הקפיטול אמנם טען פנס כי שוחח עם הנשיא וכי הם יישרו את ההדורים, אבל בשנים הבאות ניכר כי היחסים ביניהם אינם כתמול שלשום, והוא התרחק מטראמפ. לימים הצהיר כי במעשיו סיכן הנשיא אותו, את משפחתו ואת כל מי שהיה בקפיטול באותו היום, וכי ההיסטוריה תשפוט אותו. ביוני האחרון אמר כי טראמפ דרש ממנו למעשה לבחור בינו לבין החוקה, וכי "אסור שהוא יהיה נשיא".

מקום 5: ניקי היילי (3.3%)

שגרירת ארה"ב באו"ם לשעבר, שהייתה גם מושלת דרום קרוליינה, הפכה בפברואר לדמות הבכירה הראשונה שמכריזה על התמודדות בפריימריז הרפובליקניים. בסרטון ההכרזה על מועמדותה הדגישה היילי – האישה היחידה בפריימריז הנוכחיים – לא רק את ניסיונה הבינלאומי אלא גם האפשרות שתהיה הנשיאה הראשונה בתולדות ארה"ב: "סין ורוסיה על הגדרות. הם כולם חושבים שאפשר לצחוק עלינו, לבעוט בנו. מה שאתם צריכים לדעת לגביי הוא זה: אני לא שותקת לבריונים. וכשאת מחזירה מכות, זה כואב להם יותר כשאת נועלת נעלי עקב". לפי שעה היילי מתקשה להתרומם בסקרים, אך היא מסרבת להניף דגל לבן וממש החודש הגיעה לעימות בחירות בחולצה שעליה נכתב: "תמעיטו בערכי, זה יהיה כיף".

היילי זוכה למחמאות מארגונים שמרניים בשל עמדותיה הניציות בסוגיות חברתיות ובריאותיות שונות, בהן הגבלת הזכות להפלות ושילוב טרנסג'נדריות בתחרויות ספורט לנשים. היילי ידועה גם כתומכת נלהבת של ישראל, וכמי שבימיה כשגרירה באו"ם הגנה על ישראל בתוקף בנאומיה. היא הובילה בין השאר את פרישת ארה"ב מאונסק"ו וממועצת זכויות האדם של האו"ם בשל יחסן המוטה נגד ישראל, ואת מועצת זכויות האדם אף כינתה "ביב שופכין". נוסף על כך תקפה את סוכנות הפליטים של האו"ם על היחס המיוחד שלה לפלסטינים, והביעה תמיכה נחרצת בהעברת השגרירות האמריקנית לירושלים. ביוני 2017 באה לישראל וביקרה בין השאר בכותל המערבי ובמנהרת טרור של חמאס.

מקום 6: כריס כריסטי (3.1%)

מושל ניו ג'רזי לשעבר מנסה להציג עצמו כמועמד היחיד בפריימריז הרפובליקניים שמוכן להתעמת עם טראמפ, ומדגיש כי בחירה בטראמפ למועמד המפלגה לנשיאות לו תותיר לה שום סיכוי לנצח. מאז ניצחונו בבחירות ב-2016 הוביל טראמפ את הרפובליקנים להפסדים בבחירות 2020 ובבחירות האמצע של 2018 ו-2022, וכריסטי מקווה שהדגשת כישלונותיו של הנשיא לשעבר תסייע לו להיתפס כ"קול היגיון" במפלגה.
11 צפייה בגלריה
כריסטי. קרא לטראמפ להתייצב לעימות, "או שהוא פחדן"
כריסטי. קרא לטראמפ להתייצב לעימות, "או שהוא פחדן"
כריסטי. קרא לטראמפ להתייצב לעימות, "או שהוא פחדן"
(צילום: רויטרס)
כריסטי בן ה-60, שאחרי הפסדו בפריימריז ב-2016 דווקא תמך בטראמפ ונחשב מקורב אליו, התרחק ממנו בשנים האחרונות, ובחודשים האחרונים תקף אותו בשלל נושאים. בין השאר כינה אותו "בובה של פוטין" ופקפק באפשרות שארה"ב באמת חשובה לו. לקראת העימות השבוע הפציר בטראמפ להתייצב לקרב הטלוויזיוני, ואמר ש"אם הוא לא יעשה זאת הוא פחדן".

מקום 7: טים סקוט (3.0%)

סקוט הוא סנאטור מדרום קרוליינה, ומקווה להפוך למועמד השחור הראשון מטעם המפלגה הרפובליקנית לנשיאות ארה"ב. עד כה הצליח לגייס סכום מרשים של 21 מיליון דולר בתרומות, וכמו מועמדים אחרים הוא משקיע מאמצים רבים במדינות שיהיו הראשונות להצביע בפריימריז – אייווה, ניו המפשייר ומדינת האם שלו דרום קרוליינה – מתוך הבנה שהצלחה של מועמד בהן יכולה לתת לו רוח גבית ולהזניק אותו לצמרת. לפי סקרים אחרונים, באייווה שתהיה הראשונה להצביע הצליח סקוט להתברג למקום השלישי, ולהיצמד לטראמפ ודסנטיס.
11 צפייה בגלריה
ארה"ב טים סקוט מועמד פריימריז רפובליקניים לנשיאות בחירות
ארה"ב טים סקוט מועמד פריימריז רפובליקניים לנשיאות בחירות
נחלץ מעוני והפך לסנאטור: "אפשרי רק באמריקה". טים סקוט
(צילום: AP)
סקוט בן ה-57 הוא איש ביטוח לשעבר ואדם דתי למדי, שבאירועי הקמפיין שלו מרבה לצטט את כתבי הקודש. אף שהוא מקפיד לספר על העוני שבו חייתה משפחתו במשך דורות ועל סבו שנאלץ לעזוב את בית הספר היסודי כדי לעבוד בשדות הכותנה של הדרום העמוק, הוא דוחה את הטענה שהגזענות היא עדיין גורם משמעותי בחברה האמריקנית. לדבריו העובדה שהצליח להיחלץ מהעוני ולהפוך לסנאטור ולמועמד לנשיאות היא הגשמת חלום שאפשרית רק באמריקה.

מקום 8: אייסה הצ'ינסון (0.9%)

הצ'ינסון בן ה-72 סיים את תפקידו כמושל ארקנסו בינואר האחרון אחרי שתי כהונות רצופות, והוא המועמד האחרון שהצליח לעמוד בתנאי הסף להופעה בעימות. הוא מדגיש את היותו בשר מבשרה של המפלגה הרפובליקנית, מקפיד לנקוט טון מתון, וכמו כריסטי בידל עצמו ממועמדים אחרים באמצעות נכונות למתוח ביקורת מפורשת – ולעתים חריפה – על הנשיא לשעבר טראמפ. הצ'ינסון יצא בין השאר נגד ההוצאות הגדולות של ממשל טראמפ, נגד הסכם השלום שחתם עם הטליבאן והוביל לנסיגה הבהולה של הכוחות האמריקניים מאפגניסטן – וכמובן נגד טענותיו משוללות היסוד של טראמפ שבחירות 2020 נגנבו ממנו.
11 צפייה בגלריה
ארה"ב פריימריז רפובליקניים מושל ארקנסו לשעבר אייסה הצ'ינסון
ארה"ב פריימריז רפובליקניים מושל ארקנסו לשעבר אייסה הצ'ינסון
תבע בפרשת מוניקה לווינסקי, כיהן פעמיים כמושל. הצ'ינסון
(צילום: P Photo/Charlie Neibergall)
הצ'ינסון מילא בעבר שורה של תפקידי ממשל מקומיים וארציים. ב-1996 נבחר לבית הנבחרים האמריקני, ובמהלך שתי הכהונות שלו שם נמנה עם מנהלי התביעה נגד הנשיא ביל קלינטון בפרשת מוניקה לווינסקי.

מקום 9: דאג ברגום (0.5%)

ברגום בן ה-66 הוא מושל צפון דקוטה, שבימיו כיזם תוכנה צבר הון רב וכעת מנצל אותו להנעת הקמפיין שלו. צפון דקוטה היא המדינה עם מספר התושבים הרביעי הכי קטן בארה"ב, וברגום אינו מוכר לרבים מחוצה לה. בפריימריז הוא צפוי להדגיש את שורת החוקים השמרניים שאישר השנה ממשלו, חוקים שמכוונים בין השאר נגד הפלות וטרנסג'נדרים ונתפסים כחלק מ"מלחמת התרבות" שמנהלים שמרנים בארה"ב נגד מי שנתפסים כפרוגרסיבים.
11 צפייה בגלריה
ארה"ב פריימריז רפובליקניים מושל צפון דקוטה דאג ברגום
ארה"ב פריימריז רפובליקניים מושל צפון דקוטה דאג ברגום
סגן נשיא מיקרוסופט לשעבר. ברגום
(צילום:רויטרס, Evelyn Hockstein)
בשנת 1983 הקים ברגום את חברת התוכנה Great Plains Software, ומ-2001 עד 2007 כיהן כסגן נשיא מיקרוסופט, אחרי שמכר לה את החברה שלו. בקמפיין הבחירות שלו הוא מבטיח להוציא את הכלכלה האמריקנית לדרך חדשה, ותוקף את הנשיא ביידן על האופן שבו ניהל אותה. בחודש שעבר הכריז על חלוקת כרטיסי שי בשווי 20 דולר – תחת הכינוי "תווי הסיוע על שם ממשל ביידן" – ל-50 אלף איש מבין כל מי שיתרמו דולר אחד לקמפיין שלו. בתוך כשבוע מהשקת הקמפיין הוא הגיע לרף התרומות הדרוש להופעה בעימות הטלוויזיוני, ובליץ של תשדירי תעמולה שלו במדינות שיהיו הראשונות להצביע עזר לו לעמוד גם בתנאי ההצלחה בסקרים.

ישקיפו מהצד

אחד המועמדים שלא הצליחו לעמוד בתנאי הסף ולהעפיל לעימות הוא ראש העיר מיאמי פרנסיס סוארז. בניסיון לגייס תורמים ולהגיע לרף הדרוש הודיע בין השאר סוארז כי כל מי שיתרום דולר אחד לקמפיין שלו ייכנס להגרלה שהזוכים בה יקבלו כרטיס לישיבה בשורות הקדמיות במשחק של כוכב הכדורגל הארגנטינאי ליונל מסי במדי קבוצתו החדשה, אינטר מיאמי. מועמדים אחרים שנותרו בחוץ הם מגיש הרדיו השמרן לארי אלדר, איש העסקים פרי ג'ונסון וחבר הקונגרס לשעבר מטקסס וויל הרד.
פורסם לראשונה: 22:19, 22.08.23