ראש הממשלה בנימין נתניהו ציין היום (שלישי) בחלק הסגור של ועדת חוץ וביטחון כי הוא מעריך שארה"ב לא תחזור להסכם הגרעין המקורי (JCPOA), אך תגיע עם איראן להסדר שיכלול הפשרה של עשרות מיליארדי דולרים קפואים והחזרת שבויים, וימנע ממנה להעשיר אורניום לרמה של 90%.
בפתח הדיון, אמר נתניהו: "יותר מ-90% מהבעיות הביטחוניות שלנו נובעות מאיראן וגרורותיה. לצד הרחבת מעגל השלום, המדיניות שלנו מכוונת לבלימתן. העמדה שלנו ברורה, שום הסכם עם איראן לא יחייב את ישראל, שתמשיך לעשות הכול כדי להגן על עצמה. ההתנגדות שלנו לחזרה להסכם המקורי עם איראן, אני חושב שהיא פועלת, אבל יש עדיין ניגודי השקפות ואנחנו לא מסתירים אותם, גם אם הם בדברים קטנים".
2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, איברהים ראיסי והצנטריפוגות
ג'ו ביידן, איברהים ראיסי והצנטריפוגות
ביידן, ראיסי והצנטריפוגות של טהרן
(צילום: AFP, AP)
הוא הוסיף: "אנחנו אומרים את עמדתנו בצורה ברורה - גם בחדרים סגורים וגם בפתוחים. ביד אחת אנחנו פועלים לבלום את איראן, וביד השנייה אנחנו פועלים במרץ להרחיב את מעגל השלום. הדברים הללו מעמידים בפנינו אתגרים גדולים וגם הזדמנויות גדולות".
לדבריו, הביטחון אפשר את צמיחתה הכלכלית של ישראל, ויש מקום לשקול את הגדלת התקציב עבורו - דווקא לאור מצבה הכלכלי הטוב של המדינה. הוא אמר כי העוצמות הכלכליות והביטחוניות מאפשרות לישראל להביא הישגים מדיניים בעולם כמו הסכמי אברהם. "ככל שישראל תייצר הסכמי שלום עם העולם הערבי, כך תתערער התקווה בקרב אויביה של ישראל כי היא תיעלם או שיהיה אפשר לנצח אותה", ציין. במהלך הדיון הוא התייחס גם לשיקולים ולאיזונים השונים באשר לעמדת ישראל ופעילותה בנושא מלחמת רוסיה-אוקראינה.
נתניהו הפחית מהקשיים שהתעוררו לאחרונה מול הממשל האמריקני, וכן מהעובדה כי טרם הוזמן לבית הלבן. הוא ציין כי לארה"ב אין תחליף, הדגיש שהקרבה עימה נשמרת - והוסיף כי הוא בקשר עם הבית הלבן. "אנחנו מדברים עם אנתוני בלינקן ונפגשים עם לויד אוסטין ועם ג'ייק סאליבן", אמר.
נתניהו התייחס למצב ברשות הפלסטינית, וציין: "אנו לא רוצים שהיא תתמוטט". הוא הוסיף כי צריך לשמור על יציבות מול רצועת עזה ודיבר על ההרתעה שהושגה במבצע "מגן וחץ". בנוסף, נתניהו אמר כי נראה שבחיזבאללה לא מעוניינים בלחימה, אך הבהיר כי בכל מקרה יש לשמר את ההרתעה.
ביוזמתו, דיבר נתניהו על שינויי העומק המתרחשים בחברה האמריקנית, הכוללים את התחזקותם של הפרוגרסיבים במפלגה הדמוקרטית - דבר המשפיע גם על ישראל - ואמר: "אי אפשר באמת להשפיע על תהליכי פנים בארה"ב, אבל יש גם תהליכים חיוביים. ההגירה ההיספאנית למשל טובה לישראל, כי הם אוונגליסטים".
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"יותר מ-90% מהבעיות הביטחוניות שלנו נובעות מאיראן וגרורותיה". נתניהו
(צילום: AP)
איראן אישרה אתמול כי היא מנהלת שיחות לא ישירות עם ארה"ב, בתיווך של עומאן, שעוסקות בהסכם הגרעין ובאפשרות לעסקת חילופי אסירים בין שתי היריבות המרות.
גם בשנה שעברה נערכו שיחות לא ישירות בין ארה"ב לאיראן, שהגיעו למבוי סתום. בכירים בישראל מזהירים כי כעת הסיכויים להגעה להסכם מחודש בין הצדדים הולך וגובר.
בימים האחרונים וושינגטון וטהרן הכחישו דיווחים כי הן קרובות להשגת הסכם זמני, שיחליף את ההסכם שנחתם בין איראן למעצמות ב-2015. אותו הסכם החל לקרוס מאז שארה"ב פרשה ממנו ב-2018 והחזירה את הסנקציות על איראן. איראן הפרה מאז סעיפים רבים בהסכם.
דובר משרד החוץ בטהרן, נאסר כנאני, אמר כי איראן "מברכת על המאמצים של הגורמים הרשמיים בעומאן", וכי באמצעותם הצדדים העבירו מסרים זה לזה. כנאני הוסיף כי המגעים הלא ישירים עם ארה"ב "הם לא סוד", ושאיראן "מעולם לא הפסיקה את התהליכים הדיפלומטיים". היחסים הדיפלומטים בין איראן וארה"ב הופסקו ב-1980, שנה אחרי המהפכה האיסלאמית.