3 צפייה בגלריה
נימין נתניהו, ג'ו ביידן ועלי חמינאי
נימין נתניהו, ג'ו ביידן ועלי חמינאי
נתניהו, ביידן וחמינאי
(צילום: עמית שאבי, AFP)
ההסתברות להסכם בין ארצות הברית לאיראן הולכת וגדלה. כך אומרים בכירים בישראל. על רקע החשש הזה, ביום חמישי ייפגש שר הביטחון יואב גלנט עם מזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין. הפגישה תתקיים במדינה אירופית משום שראש הממשלה בנימין נתניהו אוסר על שריו לקיים פגישות עם בכירים בממשל האמריקני בארה"ב, עד שיקבל הזמנה לבית הלבן.
האמריקנים מקיימים שיחות עם האיראנים בתיווך שתי מדינות במפרץ: עומאן וקטאר. השיחות אינן ישירות, אלא באמצעות מתווכים. האמריקנים החליפו את הגורם האחראי על המגעים עם איראן מרוב מאלי לברט מקגורק, שנחשב מקורב ליועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן.
3 צפייה בגלריה
חצי חצי ראש סבא"א רפאל גרוסי ומתקן ה גרעין של איראן בנתנז
חצי חצי ראש סבא"א רפאל גרוסי ומתקן ה גרעין של איראן בנתנז
איראן תצטרך להתחייב להפסיק העשרת אורניום. מתקן גרעין בנתנז
(צילום: AFP)
בארה"ב מציעים כל הזמן לאיראנים ערוץ דיפלומטי. הם מאמינים שככל שמדברים יש לטהרן מוטיבציה או תקווה שמשהו יקרה, וכתוצאה מכך איראן לא תמהר לחצות את קו ה-90% בהעשרת האורניום - וכך לא תהיה התנגשות צבאית והאמריקנים לא ייגררו למהלכים צבאיים שהם לא חפצים בהם.
המגעים בין ארה"ב לאיראן אינם נוגעים רק לגרעין, אלא עוסקים גם בנושאים נוספים כגון חילופי אסירים וניסיון להגיע להבנות שקטות בכל מיני תחומים. בטהרן לא מתלהבים מהגעה להסכם ביניים, הם רוצים לשוב להסכם המקורי (JCPOA). האמריקנים, מצידם, מתנגדים לחזרה להסכם המקורי מתוך הבנה שלא יעבור בדעת הקהל האמריקנית, בטח לנוכח חשיפת המעורבות האיראנית במתקפה הרוסית באוקראינה.
האמריקנים מבקשים להגיע להסכם חדש ארוך יותר וחזק יותר, אך ההערכה בישראל היא שהאיראנים לא יסכימו לכך מפני שההסכם הנוכחי אמור לפוג בחלקים העיקריים שלו כבר ב-2025. ההערכה בירושלים היא שלא תהיה חזרה להסכם ה-JCPOA, אך ייתכן שיגיעו להסכמים בנוגע לשחרור אסירים ושחרור כספים איראניים שמעוכבים בגלל הסנקציות, בעיקר בעיראק ודרום קוריאה. בתמורה לכך איראן תצטרך לעשות כמה דברים, כגון להתחייב בפני הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) על החזרת הפיקוח על מתקני הגרעין והפסקת העשרת אורניום.
ישראל הבהירה לאמריקנים ולגורמים נוספים בקהילה הבינלאומית שהדרך המהותית והאפקטיבית למנוע מאיראן להתקדם בתוכנית הגרעין שלה היא לאו דווקא המסלול הדיפלומטי, שכן טהרן מנצלת אותו רק לטובתה, אלא איום צבאי אמין שיבהיר לה את המחיר, אם תעבור את הגבול.
3 צפייה בגלריה
 פגישת אלי כהן שר החוץ ומזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן
 פגישת אלי כהן שר החוץ ומזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן
נתניהו לבלינקן: "חזרה להסכם הגרעין עם איראן לא תעצור את תוכנית הגרעין"
(צילום: רפי קוץ)
על רקע החשש מההסכם או ההבנות המתהוות בין ארה"ב לאיראן, ישראל מחריפה את הטונים שלה. על רקע המהלך אמר נתניהו בשיחתו עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן כי "חזרה להסכם הגרעין עם איראן לא תעצור את תוכנית הגרעין האיראנית ושום הסדר עם איראן לא יחייב את ישראל, שתעשה הכל כדי להגן על עצמה".
זאת גם העמדה שישמיע גלנט בפגישתו עם אוסטין באירופה. הפגישה מגיעה לאחר הפגישה שקיימו בוושינגטון היועץ לביטחון לאומי צחי הנגבי והשר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר עם סאליבן. הפגישה של גלנט עם אוסטין היא אולי הניסיון הישראלי האחרון להשפיע על ההסכם המתהווה. גורמים מדיניים בירושלים אומרים כי אחת הסיבות שנתניהו לא מוזמן לארה"ב היא כדי שהגעתו לא תחבל בהגעה להסכם, בשל הזיכרון המר שיש לממשל הדמוקרטי מהנאום של נתניהו בקונגרס בתקופת אובמה.
גורם מדיני בכיר אמר כי לקראת האפשרות של הגעה להסכם האמריקנים ינסו להרגיע את ישראל ולתת לה ערובות כדי שלא תיפגע ממנו, אבל בכל מקרה הם משוכנעים שזאת הדרך. דווקא האירופים הם אלה שנוקטים קו יותר אסרטיבי כלפי טהרן, לעומת ארה"ב, במיוחד אחרי הסיוע האיראני הנרחב למאמץ המלחמתי הרוסי באוקראינה.
בכירים אמריקנים אומרים כי "ישראל לא צריכה להיות מודאגת. יש שקיפות מלאה מול ישראל. ישראל יודעת בדיוק מה אנו עושים ולא עושים. אנחנו לא עושים כאן שום דבר מאחורי גבה של ישראל. השר רון דרמר וראש המ"ל צחי הנגבי היו בוושינגטון ותודרכו לגמרי. יש שיתוף פעולה מלא בין ישראל לארה"ב בנושא האיראני ויש כאן שקיפות מלאה".