צה"ל הודיע היום (שני) על שורת מינויים לתפקידים שונים, שמותנים באישור שר הביטחון יואב גלנט. בין המינויים הבולטים: אלוף-משנה עדי גנון שימונה למפקד חטיבת גולני (חטיבה 1), ואל"מ אליאב אלבז - שהותקף לא פעם על ידי פעילי ימין כשפיקד על חטיבת בנימין - שימונה למפקד בית הספר לקצינים (בה"ד 1) ומפקד חטיבה 261.
3 צפייה בגלריה
סא״ל ג׳, מפקדת בסיס 'עובדה' (בח"א 10)
סא״ל ג׳, מפקדת בסיס 'עובדה' (בח"א 10)
סא"ל ג'. מפקדת הבסיס הראשונה בחיל האוויר
(צילום: דובר צה"ל)
3 צפייה בגלריה
מח"ט בנימין אל"מ אליאב אלבז
מח"ט בנימין אל"מ אליאב אלבז
אל"מ אלבז. ימונה למפקד בית הספר לקצינים
(צילום: דו"צ)
כמו כן, אל"מ גיל ורנר יחליף בתפקיד מפקד חטיבת הדרומית באוגדת עזה את אל"מ אסף חממי, שנפל בקרבות ב-7 באוקטובר. אל"מ טל אשור יחליף בתפקיד מפקד היחידה הרב-ממדית את אל"מ רועי לוי שנפל גם הוא בקרבות במתקפת הפתע.
בנוסף, צה"ל הודיע כי סא"ל ג' תמונה למפקדת בסיס עובדה בחיל האוויר (בח"א 10) ותהיה האישה הראשונה שמכהנת כמפקדת בסיס בחיל. סא"ל ג', שתועלה לדרגת אלוף-משנה עם המינוי, התגייסה לקורס טיס בשנת 2003 ושירתה כטייסת תובלה. בתפקידה האחרון שירתה כראש ענף תקיפה בלהק מבצעי אוויר, ובשנת 2019 הייתה האישה הראשונה שמונתה לתפקיד מפקדת טייסת טיסה מבצעית בטייסת "נחשון" (טייסת 122).
בריאיון למוסף סוכות של "ידיעות אחרונות" בשנת 2020, אמרה סא"ל ג' כי "אני לא מתייחסת לעצמי כאישה שהגיעה להיות מפקדת טייסת, אלא כאדם עם כישורים מסוימים שהתאימו לזמן ולמקום. אני משווה את עצמי למקבילים שלי, לא לנשים אחרות. יש תפקיד שיש לו דרישות, צריך לעמוד בסטנדרט מאוד גבוה, ומי שחוצה את הרף הזה - מתקדם. הגישה שלי היא 'בואו נסתכל על בני אדם ונמצה את היכולות שלהם'. זה רלוונטי לכל מיני אוכלוסיות, לאו דווקא נשים".
אל"מ גנון, שימונה כאמור למפקד חטיבת גולני ויחליף את אל"מ יאיר פלאי, פיקד בעברו על גדוד 51 ובצוק איתן שימש כסמג"ד 13 בחטיבה. במילואים הוא פיקד על חטיבת כרמלי. בנוסף נמסר מצה"ל כי אל"מ ר' תפקד על עוצבת "קלע דוד" (חטיבת האש הסדירה), לאחר שפיקדה לראשונה על חטיבת האש הארטילרית במילואים.
3 צפייה בגלריה
תא"ל ברק חירם
תא"ל ברק חירם
תא"ל ברק חירם. בינתיים לא התקבלה החלטה על מינויו
(צילום: אלעד גרשגורן)
הדיונים למינוי קצינים בדרגי אלוף-משנה ותת-אלוף נערכו היום לראשונה מאז תחילת המלחמה, ובהמשך ימונו קצינים גם במערכים נוספים. קיום הדיונים כעת, כך טענו בצה"ל, נבע מהצורך העולה מהמפקדים ביציבות, בוודאות ובבהירות. בצה"ל מוטרדים מאיבוד מפקדים איכותיים בדרגי שטח אם לא יתקדמו בתהליך, ובנוסף לכך נוצרו פערים שונים בתפקידים שדורשים איוש.
במקביל, יגבשו בקרוב בצמרת צה"ל תוכנית רב-שנתית חדשה ומעודכנת, שתכלול הגדלה של הצבא בכוח אדם, ביחידות שיתוגברו ובאמצעי לחימה רבים נוספים. הדבר מבטא חזרה יחסית לשגרה במערך הצבאי, ובחודש האחרון אף החלו בפתיחת תחקירי המלחמה שממצאיהם יוצגו בפני המטכ"ל בחודש מאי.
על רקע החזרה היחסית לשגרה, חזרת תהליך המינויים והירידה בעצימות הלחימה, הורה הרמטכ"ל לזרז את תחקיר התקרית בקיבוץ בארי שבה היה מעורב מפקד אוגדה 99 תת-אלוף ברק חירם, שצפוי היה להתמנות למפקד אוגדת עזה. כעת, בעקבות התקרית, מסתמן שייוותר על התפקיד לטובת תפקיד מטה. עם זאת, החלטה תתקבל בתום קבלת ממצאי התחקיר.