מפקד החטיבה הגיע לנחם את משפחת הנרצח בפיגוע - וסולק מהמקום בקללות: צעירים גירשו אתמול (שני) בצעקות "בוגד", "רוצח" את מפקד חטיבת בנימין אלוף-משנה אליאב אלבז, שהגיע לנחם במושב יד בנימין את הורי הראל מסעוד (21), אחד מארבעת הנרצחים בפיגוע בתחנת הדלק ליד עלי. צפו בתיעוד המתקפה המכוערת על המח"ט.
לפי המשפחה, נערי גבעות הם שקראו את קריאות הגנאי לעבר המח"ט, מחוץ לאוהל האבלים במושב שבדרום השפלה. "הדם של החבר שלי על הידיים שלך", נשמע אחד מהם אומר, לצד קריאות "לדרוס אותו". במשפחת מסעוד התנערו מהמעשה וגינו אותו. הם ציינו בנוסף כי המח"ט הגיע ללא תיאום מראש וכי לא ידעו על בואו במקביל לנוכחות חבריו של בנם.
3 צפייה בגלריה
חברי משפחת מסעוד מגרשים את מח"ט בנימין אליאב אלבז מאוהל האבלים כיוון שהגיע ללא התרעה מראש
חברי משפחת מסעוד מגרשים את מח"ט בנימין אליאב אלבז מאוהל האבלים כיוון שהגיע ללא התרעה מראש
המתקפה על המח"ט, ביד בנימין
3 צפייה בגלריה
מח"ט בנימין אל"מ אליאב אלבז
מח"ט בנימין אל"מ אליאב אלבז
אל"מ אלבז. הותקף ליד אוהל האבלים
(צילום: דובר צה"ל)
3 צפייה בגלריה
הראל מסעוד אחד ההרוגים בפיגוע בעלי
הראל מסעוד אחד ההרוגים בפיגוע בעלי
הראל מסעוד, אחד מארבעת הנרצחים בפיגוע בעלי
אלבז כבר ביקר בשתיים מארבע המשפחות שאיבדו את יקיריהן בפיגוע, והתקבל בברכה. לפי עדויות, כמה מחבריו של מסעוד תקפו את המח"ט לא רק מילולית אלא גם פיזית, כשניסו להדוף אותו בדחיפות מהמקום. לאחר התקרית, שב אלבז למפקדת החטיבה המרחבית הסמוכה לרמאללה כדי לאשר מבצעי מעצרים שיוביל הלילה בעומק השטח הפלסטיני. הוא העדיף גם אתמול להישאר מאחורי הקלעים, אך גורמים בצה"ל גינו בחריפות את ההתנהגות כלפיו: "לא ייאמן שלכך הגענו".
לדברי הגורמים, "מדובר בתוצאה ישירה של ההסתה הפרועה בימים האחרונים מצד אישים פוליטיים, שעודדו גורמים קיצוניים ביהודה ושומרון לפעול נגד החוק. לא מדובר בליבת ההתיישבות שרחוקה מהמעשים הללו. אין לדעת מה יהיה השלב הבא באווירה הנוכחית, קצינים לא ירצו לשרת כמח"טים באיו"ש".
דובר צה"ל התייחס גם הוא לתקרית, ומסר: "האנשים במקום נהגו כלפי אלבז באופן שאינו ראוי ואינו מכבד, והוא עזב את המקום. מדובר באירוע חריג שלא מתקבל על הדעת, כלפי מפקד שעושה לילות כימים להבטחת ביטחון התושבים".
ראש הממשלה בנימין נתניהו גינה את המתקפה נגד המח"ט: "התקיפה והגידופים נגד מח"ט בנימין, אל"מ אליאב אלבז, שמפקד על הכוחות ששומרים על אזרחי ישראל הם חרפה ואני מגנה אותם בתוקף. לא נקבל ולא נכיל כל סוג של אלימות נגד קציני וחיילי צה"ל". שר הביטחון יואב גלנט שוחח עם המח"ט וגינה את האירוע בטוויטר: "שוחחתי הלילה עם מפקד חטיבת בנימין אל"מ אליאב אלבז, בעקבות האלימות הנבזית שספג ביד בנימין. אל"מ אלבז הוא קצין מצטיין, המקדיש את חייו למען ביטחון ישראל ופועל לילות כימים להגנה על אזרחיה. פגיעה בחיילי וקציני צה"ל כמוה כפגיעה בדגל המדינה".
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' גינה גם הוא את האירוע, ברקע אזהרות הגורמים במערכת הביטחון. "תקיפת המח"ט היא חמורה מאד וראויה לכל גינוי", כתב בטוויטר, "לא יכולה להיות שום הבנה או הצדקה לקריאות נוראיות אלה כלפי מפקד בצה"ל שמוסר את נפשו על הגנת עם ישראל, מדינת ישראל וההתיישבות. תתביישו לכם". גם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר התייחס לתקרית החמורה: "גם אם יש זעם או טענות, זאת לא הדרך להטיח ביקורת, ודאי במקרה של מח"ט בצה"ל. אין שום מקום להתנהגות כזאת וקריאות כאלה נגד מפקדים בצה"ל".
יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ הגיב אף הוא לאירוע המביש: "אל"מ אליאב אלבז הוא קצין ומפקד עתיר זכויות שמקדיש את חייו לביטחון המדינה. הקריאות נגדו לא רק בזויות, הן מעידות על כשל ערכי ורוח גבית שמקבלים קיצונים בימים אלו נגד כוחות הביטחון. המעשים וההתבטאויות שאנו רואים בימים האחרונים עלולים להיגמר באסון".

עודד רביבי, ראש המועצה המקומית אפרת, קרא להרגעת הרוחות: "הצטערתי וכאבתי את המילים והגידופים נגד מח"ט בנימין. גם לי יש ביקורת לא פעם, אולם מעולם לא התבלבלתי, צה"ל הוא לא אויב. משרתים בו ילדינו ומי שאכפת להם. למרות תחושת הכאב והתסכול נוכח התגברות הטרור, צריך להפסיק מייד את לקיחת החוק לידיים. חובה להוריד להבות ולאפשר לצבא להתרכז במשימות ההתקפיות נגד הטרור הפלסטיני. יש להפסיק את ההשתלחות בצה"ל ולפנות לדרך של שיח, הבנות ושיתופי פעולה".
מוקדם יותר אתמול, התייחס הרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי, לפרעות בכפרים הפלסטינים אחרי הפיגוע בעלי - ושיבח את המח"טים באזור, שאחד מהם הוא אל"מ אלבז. "אני גאה במח"טים שלנו בכל הגזרות, ובפרט בימים אלה במח"טים ביהודה ושומרון".
"אלו מפקדי חטיבות העומדים בראש אנשיהם נלחמים בטרור ושומרים על אזרחי ישראל תוך שהם מסכנים את חייהם, ונמצאים בראש גם כשנדרש למנוע פגיעה בתושבים פלסטינים, לצערנו על ידי אזרחים ישראלים - שתי המשימות האלה משרתות את ביטחון המדינה ואזרחיה", הוסיף הרמטכ"ל. "עשייתם החשובה ראויה לכל הערכה, ואני מגבה אותם באופן מלא ובלתי מתפשר".
אתמול בצהריים התייחס שר הביטחון יואב גלנט למתקפות אנשי הציבור על כוחות הביטחון, ואמר: "ישנן התקפות של אוכלוסייה קיצונית על מפקדי וחיילי צה"ל. המתקפות האלה הן גם פיזיות, זה מסוכן ומדאיג. אני פונה מכאן לאנשי הציבור שתוקפים את הרמטכ"ל, את ראש שב"כ, את המפכ"ל, ואומר לכם השרים וחברי כנסת - אם אתם רוצים לתקוף מישהו - תתקפו אותי. החיילים מייצגים את כל עם ישראל ושומרים על כולנו. אנחנו צריכים לאפשר להם לעשות את עבודתם. לא נקבל פגיעה בצה"ל, לא נקבל פגיעה במפקדי צה"ל, וכל מי שיעשה את זה נביא אותו לדין באופן החמור ביותר".
שלשום מסר דובר צה"ל כי הרצי הלוי "מגנה בתוקף את השיח המסית נגד אל"מ אלבז ונגד מפקדים אחרים בצה"ל. זה שיח פסול ולא ערכי הפוגע במשרת ציבור שפועל במקצועיות, מתוקף חוק, ובאופן ערכי וממלכתי. אליאב הוא קצין קרבי, ערכי ומוסרי, שפעל ומוסיף לפעול תוך סיכון חייו, למען ביטחון תושבי יהודה ושומרון בפרט, ואזרחי מדינת ישראל ככלל. כל הטלת דופי בכך או ניסיון לטעון אחרת הם משוללי כל יסוד".
פורסם לראשונה: 23:00, 26.06.23