"עד ששרת התחבורה לא תעמוד בהתחייבותה בנוגע למתן פטור תשלום נסיעה לאזרחים ותיקים בתחבורה הציבורית, לא נעביר שום נושא של משרד התחבורה". אם לא די ביום הסוער שעובר על שרת התחבורה מירי רגב בעקבות העימות הסוער שלה ושל אנשיה עם מאבטח של שר הביטחון יואב גלנט, הודיע היום (שלישי) יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת ח"כ דוד ביטן כי בניגוד לרצונה הוא לא מקדם את הצעת החוק המקדמית שהגיש המשרד להסדרת רישוי אופניים וקורקינטים חשמליים.
שני חברי הליכוד מתעמתים זה כמה חודשים בסוגיית הרפורמה בתעריפי התחבורה הציבורית של השרה רגב. במהלך דיון שנערך בחודש שעבר בוועדת הכלכלה, איים ח"כ ביטן כי "אם ההנחות על תחבורה ציבורית לקשישים יבוטלו - אני אדאג להפגנות מול הבתים של שרת התחבורה מירי רגב ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'". לשכת רגב מסרה אז בתגובה: "ביטן מטעה את הציבור ללא קשר למציאות".
1 צפייה בגלריה
דוד ביטן בבית המשפט בלוד
דוד ביטן בבית המשפט בלוד
שרת התחבורה רגב וח"כ ביטן
(צילום: שאול גולן, אלכס קולומויסקי)
הדיון שנערך הבוקר בוועדה עסק בכמה נושאים תחבורתיים. ביטן הביע שוב את חוסר שביעות רצונו מכך שההטבות שניתנות היום מגיל 75 לנוסעי התחבורה הציבורית לא הורדו לגיל הפנסיה. הדיון עסק בהכנה לקריאה ראשונה של שתי הצעות חוק - האחת של ח"כ אתי עטיה (הליכוד) והשנייה של ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) לתקן את פקודת התעבורה ולחייב התקנת לוחית זיהוי באופניים וקורקינטים ממונעים.
ח"כ ביטן השיב בדיון לבקשה לקדם את החוק, ואמר כי עד שהמשרד והשרה רגב לא יעמדו בהתחייבות בנושא פטור מתשלום נסיעה לאזרחים ותיקים - לא יקודם שום נושא שקשור למשרד התחבורה. "עד סוף הפגרה יש לכם לבחון את כל מה שדיברנו בדיון, ובשבוע הראשון של מושב החורף נצביע לקריאה ראשונה ושבועיים אחר כך שנייה ושלישית".
עו"ד חוה ראובני מהייעוץ המשפטי במשרד התחבורה השיבה כי עמדת הממשלה היא לתמוך בהצעות חוק פרטיות בשלב הטרומי בלבד. לדבריה, "אנחנו לא חושבים שיש לעגן את הנושא בחקיקה ראשית. שרת התחבורה חתמה על הנחת התקנות אתמול". עו"ד ראובני הוסיפה כי אם הצעת החוק תעבור בקריאה ראשונה - הממשלה תבקש להחזיר את הצעות החוק לוועדת השרים לחקיקה.
ביטן אמר בתגובה כי עדיף להגיע להסכמות. לדבריו, "אני לא מקבל שכל דבר יחזור לוועדת שרים. אין כנסת? אנחנו שומעים את הדברים שלכם, אבל אי אפשר לשים חרב על הצוואר".
אבנר פלור, ראש מנהל תשתיות במשרד התחבורה, ציין כי בתקנות יש מינימום רגולציה בניגוד לחקיקה ראשית שקשה מאוד לשנות ולתקן אותה. על כך השיב ביטן: "נחנו רוצים להכניס נושאים חדשים ואני רואה חשיבות שנושא לוחית הזיהוי יהיה בחקיקה ראשית".

"מתי זה יקרה? ב-2040?"

לפני הדיון התקיימה ישיבה נוספת בנוגע לפטור מתשלום על תחבורה ציבורית מגיל הפרישה. אחרי שבדיון הקודם ח"כ ביטן דרש ממשרד התחבורה לעמוד בהבטחת השרה רגב ולהעניק את הפטור משתלום החל מגיל הפרישה, ביקש היום יו"ר הוועדה להתעדכן במסקנות ועדת המחירים של משרד התחבורה שהתכנסה באחרונה ודנה ביחס לרפורמה ככלל ולסוגיית הפטור לאזרחים הוותיקים בפרט.
חן גבע, מנהל אגף כלכלה-תחבורה ציבורית במשרד התחבורה, טען כי אנשי ועדת המחירים צפויים לקבל בקרוב פרוטוקולים, אולם חבריה לא הביעו התנגדות לרפורמה. לדברי גבע, "הצפי הוא שהיא תצא לפועל לקראת סוף השנה. החלק של הורדת גיל הפטור ייכלל בפעימה השנייה".
בתגובה לדברים אמר ח"כ ביטן: "אתם אומרים שיש פעימה שנייה כדי להשתיק אותי. מתי היא תקרה? ב-2040? אני רוצה תאריך, דיבורים לא מספיקים. אני מצפה מכם לעשות את הפעימה הזאת עד סוף השנה ואני רוצה לקבל התחייבות חתומה של שר האוצר ושרת התחבורה לכך. אי אפשר תמיד למכור את המבוגרים בתמורה לדברים אחרים". לפי הערכת העלויות שהוצגה בדיון היום, עלות החלת הפטור מגיל הפרישה תעמוד על 150 מיליון שקל בשנה.
גמלאית שהגיעה לדיון אמרה: "עבור גמלאים שאין להם פנסיה ומקבלים רק 2,400 שקל מביטוח לאומי, לשלם כמה עשרות שקלים ביום כדי לנסוע לקופת החולים או לסידורים אחרים זה הרבה מאוד". ח"כ ביטן אמר בתום הדיון כי הוא יקיים ישיבה נוספת עם גורמי המקצוע במשרד התחבורה לקידום הנושא.