4 צפייה בגלריה
עלי חמינאי ג'ו ביידן
עלי חמינאי ג'ו ביידן
בדרך להסכם. חמינאי וביידן
(צילום: AFP, רויטרס)
הניו יורק טיימס חשף הלילה (בין רביעי לחמישי) פרטים נוספים על ההסכם המתגבש בין איראן לארצות הברית, שמטרתו לפי גורמים שונים היא להפיג את המתיחות בין שתי המדינות ולהפחית את הסיכון לעימות צבאי ביניהן. ארה"ב, לפי הניו יורק טיימס, מעוניינת בהסכם "לא רשמי ולא כתוב", שכמה גורמים איראנים מכנים "הפסקת אש פוליטית". בדרך זו גם לא יידרש כנראה אישור הקונגרס, שבו ניכרת עוינות לאיראן.
לפי הדיווח, ההסכם ייחתם בטווח הזמן המיידי. זאת מאחר שהצדדים מעוניינים בהסכם שימנע הסלמה נוספת במערכת היחסים ביניהם, כשברקע ההתקדמות המשמעותית בתוכנית הגרעין של איראן מאז פרישת נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ מהסכם הגרעין - ואספקת הנשק והמל"טים לרוסיה.
4 צפייה בגלריה
חצי חצי ראש סבא"א רפאל גרוסי ומתקן ה גרעין של איראן בנתנז
חצי חצי ראש סבא"א רפאל גרוסי ומתקן ה גרעין של איראן בנתנז
איראן תתחייב לא להעשיר אורניום מעבר ל-60%. מתקן גרעין בנתנז
(צילום: AFP )
בדיווח של הניו יורק טיימס, שעליו חתום גם עיתונאי "ידיעות אחרונות" רונן ברגמן, נכתב כי קווי המתאר של ההסכם אושרו על-ידי שלושה בכירים ישראלים, פקיד איראני ופקיד אמריקני. השיחות הבלתי-ישירות, שחלקן התקיימו בעומאן, יובילו לכך שאיראן תסכים לא להעשיר אורניום מעבר לרמת הייצור הנוכחית שלה, של 60%. לפי גורמים איראנים, טהרן גם תפסיק את המתקפות של שלוחיה על כוחות אמריקניים בסוריה ובעיראק, תרחיב את שיתוף הפעולה שלה עם פקחי גרעין בינלאומיים ותימנע ממכירת טילים בליסטיים לרוסיה.
בתמורה, איראן מצפה שארה"ב תימנע מהחמרת הסנקציות שחונקות את כלכלתה; לא תעצור מכליות נפט, כפי שעשתה לאחרונה באפריל; ולא תדרוש צעדים נגד איראן באו"ם או בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א).
4 צפייה בגלריה
 "נראה שארה"ב מבהירה לאיראן שאם תגיע ל-90% העשרה - היא תשלם מחיר כבד"
 "נראה שארה"ב מבהירה לאיראן שאם תגיע ל-90% העשרה - היא תשלם מחיר כבד"
"נראה שארה"ב מבהירה לאיראן שאם תגיע ל-90% העשרה - היא תשלם מחיר כבד"
(צילום: AP)
"כל זה לא נועד להגיע להסכם פורץ דרך", אמר האחראי על איראן ב"ארגון המשבר הבינלאומי" (ICG), גוף עצמאי שפועל ליישוב סכסוכים, עלי ואז. במקום זאת, אמר, המטרה היא למנוע צעדים שיחצו את הקו האדום של אחת המדינות. לדברי ואז, הסכם כזה יאפשר דיפלומטיה עתידית בין המדינות, במטרה להגיע להסכמות רחבות יותר.
איראן גם מצפה מארה"ב להפשיר נכסים איראניים שהקפיאה בשווי מיליארדי דולרים, כשהשימוש בהם יהיה מוגבל למטרות הומניטריות בלבד. בתמורה, טהרן תשחרר שלושה אסירים איראנים-אמריקנים, שארה"ב טוענת שנעצרו שלא כדין. בניו יורק טיימס ציינו כי גורמים אמריקנים לא אישרו קשר כזה בין האסירים להפשרת הנכסים, וגם לא כל קשר בין חילופי אסירים לענייני הגרעין.
ארה"ב אפשרה לעיראק בשבוע שעבר לשלם חובות אנרגיה בסך 2.76 מיליארד דולר לאיראן, כשהכסף יוגבל לשימוש על-ידי ספקי צד שלישי שאישרה ארה"ב, כשהמטרה היא חלוקת מזון ותרופות לאזרחים איראנים. בניו יורק טיימס ציינו כי זה עשוי להיות סימן להסכם המתפתח, ולדרך שבה ארה"ב תבטיח שהכספים שיופשרו לא ילכו למטרות טרור.

הדיפלומט היהודי-אמריקני דניס רוס, כיום יועץ מיוחד במועצה לביטחון לאומי, אמר כי "נראה שארה"ב מבהירה לאיראן שאם תגיע ל-90% העשרה, היא תשלם מחיר כבד. רוס, ששוהה בישראל ונפגש עם גורמי ביטחון שבקיאים בפרטי השיחות, אמר כי לממשל ביידן אין תיאבון למשבר חדש. "הם רוצים להתמקד באוקראינה וברוסיה", אמר. "הדבר האחרון שהם רוצים זה מלחמה במזרח התיכון, שאתה יודע איך היא מתחילה - אבל לא איך היא נגמרת".
ראש הממשלה בנימין נתניהו, נזכיר, העריך שארה"ב תגיע להסכם עם איראן. בדיון בוועדת חוץ וביטחון הבהיר ראש הממשלה כי "שום הסכם עם איראן לא יחייב את ישראל", והדגיש: "ההתנגדות שלנו לחזרה להסכם המקורי עדיין פועלת, למרות שיש ניגודי השקפות עם ארה"ב". לדבריו, "אנחנו אומרים את עמדתנו בצורה ברורה - גם בחדרים סגורים וגם בפתוחים. ביד אחת אנחנו פועלים לבלום את איראן, וביד השנייה אנחנו פועלים במרץ להרחיב את מעגל השלום. הדברים הללו מעמידים בפנינו אתגרים גדולים וגם הזדמנויות גדולות".

4 צפייה בגלריה
יואב גלנט ולויד אוסטין
יואב גלנט ולויד אוסטין
גלנט ממריא לבריסל
בתוך כך, שר הביטחון יואב גלנט נחת הבוקר בבריסל, בירת בלגיה, שם ייפגש הערב עם מזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין בשגרירות ארה"ב בעיר. "בפגישתנו, נדון במימוש המחויבות המשותפת לשתי המדינות כדי לוודא שלאיראן לעולם לא תהיה יכולת גרעינית צבאית", אמר גלנט טרם המראתו. "לפני הפגישה דנתי עם ראש הממשלה ובכירי מערכת הביטחון בדרכים למימוש ולשימור יתרונה האיכותי של מדינת ישראל במזרח התיכון".
במסגרת ביקורו, שר הביטחון ייפגש עם אוליבר ורהלי, נציב השכנות וההרחבה של האיחוד האירופי, ויקיים מפגש עם ראשי הקהילה היהודית של בלגיה בבית הכנסת הגדול של בריסל. בהמשך גלנט יטוס פריז וישתתף בתערוכת "הסלון האווירי", שם יקיים פגישות עם כמה שרי הגנה מרחבי העולם. בין היתר הוא יפגוש את עמיתיו מצרפת, איטליה, רומניה והונגריה. כמו כן הוא ינאם באירוע הפתיחה של הביתן הישראלי בתערוכה, בהובלת אגף "סיבט" במשרד הביטחון, וישתתף באירוע העצמאות של הקהילה היהודית בבירת צרפת.