איראן אישרה היום (ב') כי היא מנהלת שיחות לא-ישירות עם ארה"ב, בתיווך של עומאן, שעוסקות בהסכם הגרעין ובאפשרות לעסקת חילופי אסירים בין שתי היריבות המרות.
גם בשנה שעברה נערכו שיחות לא-ישירות בין ארה"ב לאיראן, שהגיעו למבוי סתום. בכירים בישראל מזהירים כי כעת הסיכויים להגעה להסכם מחודש בין הצדדים הולך וגובר.
2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, איברהים ראיסי והצנטריפוגות
ג'ו ביידן, איברהים ראיסי והצנטריפוגות
נשיאי ארה"ב ואיראן, ג'ו ביידן ואיברהים ראיסי, והצנטריפוגות של טהרן
(צילום: AFP, AP)
בימים האחרונים וושינגטון וטהרן הכחישו דיווחים כי הן קרובות להשגת הסכם זמני, שיחליף את ההסכם שנחתם בין איראן למעצמות ב-2015. אותו הסכם החל לקרוס מאז שארה"ב פרשה ממנו ב-2018 והחזירה את הסנקציות על איראן. איראן הפרה מאז סעיפים רבים בהסכם.
דובר משרד החוץ בטהרן, נאסר כנאני, אמר כי איראן "מברכת על המאמצים של הגורמים הרשמיים בעומאן", וכי באמצעותם הצדדים העבירו מסרים זה לזה. כנאני הוסיף כי המגעים הלא-ישירים עם ארה"ב "הם לא סוד", ושאיראן "מעולם לא הפסיקה את התהליכים הדיפלומטיים". היחסים הדיפלומטים בין איראן וארה"ב הופסקו ב-1980, שנה אחרי המהפכה האיסלאמית.
אתמול אמר המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, כי הוא אינו מתנגד להסכם גרעין עם המערב וכי הדבר אפשרי. בהצהרה חריגה על המגעים, והניסיון להגיע להבנות סביב ההסכם הקורס, הדגיש חמינאי כי יש "לכבד" את התעשייה הגרעינית שפיתחה ארצו. "אין שום דבר בעייתי בהסכם, אבל אסור לגעת בתשתיות של תעשיית הגרעין שלנו", הוא צוטט בתקשורת הממלכתית באיראן.
2 צפייה בגלריה
עלי חמינאי
עלי חמינאי
חמינאי לא מתנגד להסכם עם המערב
(צילום: EPA / IRAN SUPREME LEADER OFFICE)
כנאני אישר שהמגעים הבלתי-ישירים בין איראן לארה"ב עוסקים גם באפשרות לעסקת חילופי אסירים. להערכתו, עסקה שכזו תושג "בעתיד הקרוב" - בתנאי שוושינגטון תפגין את "אותה רמת רצינות" של טהרן. ברפובליקה האיסלאמית כלואים לפחות שלושה אמריקנים-איראנים. אחד מהם הוא איש עסקים שנעצר ב-2015, ונשפט ל-10 שנות מאסר באשמת ריגול.