2 צפייה בגלריה
רויטרס פרויקט צילומים התחנה המרכזית החדשה תל אביב
רויטרס פרויקט צילומים התחנה המרכזית החדשה תל אביב
התחנה המרכזית בתל אביב
(צילום: רויטרס)
בסוף השבוע ייסגר חלון הזמנים המאפשר לחתום על הסכם לפינוי התחנה המרכזית בתל אביב, אך עיריית תל אביב מתבצרת בעמדתה ולא עומדת בהסכמות שהושגו. כדי שהתחנה תפונה בסוף שנת 2023 על משרד התחבורה להודיע עד לסוף החודש לחברת נצבא על סיום ההתקשרות עמה. אלא שכעת העירייה מתנערת מההבנות, ומסרבת לאפשר את העתקת חלק מתנועת האוטובוסים למסוף במתחם פנורמה, בגלל קיומו של "אתר טבע עירוני" במקום.
בשבוע שעבר, כפי שפורסם ב-ynet דחתה השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג את התירוץ של העירייה. "אסור שהימצאותו של אתר הטבע העירוני הזה תעכב או חלילה תסכל את קידום העתקת הפעילות התחבורתית בתחנה המרכזית", כתבה לראש העיר רון חולדאי ולשרת התחבורה מרב מיכאלי.

תושבי שכונת שפירא ונווה שאנן הסמוכים לתחנה המרכזית מנסים להגביר את הלחץ על העירייה יחד עם בעלי נכסים בתחנה עצמה. בסוף השבוע ילדי השכונות הסמוכות לתחנה המרכזית שלומדים בבית הספר בשכונת שפירא הכינו מכתבים לראש העיר חולדאי והגישו אותם בבניין העירייה.
אל מאבקם של התושבים והסוחרים הצטרף יו"ר פורום בריאות הציבור פרופ' נדב דוידוביץ'. בהודעה שפרסם הפורום נכתב: "אנו רואים בחשש רב את ההתפתחויות האחרונות בעניין פינוי התחנה המרכזית בתל אביב. חיי אדם קודמים למריבות פוליטיות ולמחלוקות קטנות ואסור לפספס את חלון ההזדמנויות, כל דחיה משמעותה עוד זיהום, עוד מחלות ועוד תמותה מוגברת של תושבי דרום תל אביב".
2 צפייה בגלריה
התחנה המרכזית בתל אביב
התחנה המרכזית בתל אביב
(צילום: תומי הרפז)
ועדת הפנים והגנת הסביבה בכנסת התכנסה לדיון מיוחד בנושא שיזם ח"כ יוראי להב-הרצנו (יש עתיד). בדיון שהתקיים בשבוע שעבר אמרה סמנכ"לית רישוי עסקים במשרד להגנת הסביבה שולי נזר כי "זיהום האוויר התחבורתי באזור התחנה המרכזית בתל אביב הוא החמור ביותר במדינה. מאות אוטובוסי דיזל פולטים זיהום מסרטן ודאי.
ח"כ להב-הרצנו המשמש ממלא מקום יו"ר הוועדה אמר: "אנו נמצאים ימים לפני הארכה אוטומטית של רישיון העירייה לחברת נצבא להפעלת התחנה, כשלפתע, עיריית תל אביב שהייתה שותפה מלאה לכל התוכניות, נסוגה מההסדר. האינטרס הציבורי הוא פינוי בהקדם של המפגע שגורם לתחלואה ולתמותה מוקדמת".
בעלי הנכסים, שמיוצגים על ידי עורך הדין צבי שוב, כתבו לשרת התחבורה כי בסוף השבוע תחלוף תקופת ההודעה המוקדמת שבמסגרתה מחויבת המדינה להודיע על סיום ההתקשרות בשנת 2023 עם חברת נצב"א, ואם תתפספס הזדמנות זו ההסכם מולה יתחדש אוטומטית למשך שנתיים. עורך הדין כתב: "הארכתו האוטומטית של ההסכם משמעותה הארכת פעילות התחנה המרכזית במיקומה הנוכחי, תוך סיכולו של תכנון עתידי במתחם, ותוך הותרת המפגע שנקרא התחנה המרכזית החדשה על כנו, על כל המשתמע מכך, לבעלי חנויות, לתושבים, לאיכות הסביבה, ולחוסר הביטחון האישי לאזרחים ובעיקר לאזרחיות החולפים והגרים באזור".
מעיריית תל אביב-יפו נמסר: "ראשית נציין כי את מועד פינוי המסוף התחבורתי מהתחנה המרכזית החדשה קובע משרד התחבורה. עיריית תל אביב-יפו פועלת להורדת ערכי זיהום האוויר באזור ואכן, תחנת הניטור של המשרד לאיכות הסביבה הסמוכה לתחנה המרכזית מצביעה על ירידה עקבית בערכי הזיהום ב-6 השנים האחרונות, עם חריגה קטנה בשנת 2021. מעבר משרד התחבורה לאוטובוסים חשמליים יסייע עוד יותר בהפחתת זיהום האוויר. בעניין הארכת ההסכם יש לפנות להנהלת התחנה המרכזית ולמשרד התחבורה".
ממשרד התחבורה לא נמסרה תגובה.