1 צפייה בגלריה
רויטרס פרויקט צילומים התחנה המרכזית החדשה תל אביב
רויטרס פרויקט צילומים התחנה המרכזית החדשה תל אביב
התחנה המרכזית בתל אביב
(צילום: רויטרס)
לפי הסיכומים שהושגו בין משרד התחבורה, רשות מקרקעי ישראל, עיריית תל אביב-יפו וחברת נצבא שמחזיקה בתחנה המרכזית - עד סוף 2023 תפונה תנועת האוטובוסים מהמבנה שמהווה מפגע סביבתי ומושך פעילות עבריינית, כולל סחר בסמים. ואולם נדמה, כי הדרך לפינוי עוד הרבה יותר רחוקה.
לפי ההסכמות, האוטובוסים ייצאו ממסופים זמניים חלופיים עד להקמת מסוף תחבורתי חדש. אחד מהם אמור להתמקם במתחם פנורמה, מה שמעורר כעס בקרב תושבי האזור. אלו מוחים על העברת התחנה למתחם, אף שרק חלק קטן יחסית מהפעילות אמור לעבור לשם. כבר כיום חולפים באזור כ-3,000 אוטובוסים ביום שנוסעים לתחנה המרכזית הקיימת.
התכנון הוא להפעיל את מסוף פנורמה כמתקן פתוח, כמו תחנת הרכבת סבידור-מרכז בעיר, ולהשאיר את אחזקתו בידי המדינה. במשרד התחבורה בטוחים שהמסוף החדש לא יהיה דומה כלל לתחנה המרכזית, אבל זה לא מרגיע את התושבים.

במקביל, עיריית תל אביב-יפו "גילתה" במקום אתר טבע עירוני, שלפי גורם במשרד התחבורה הוא בור כורכר מעשה ידי אדם שבו מצטברים מי גשמים, כשברור שגם מבחינה סביבתית פינוי התחנה המרכזית ישיג תועלת רבה יותר. אותו בור או תלולית מקטינים משמעותית את השטח שהוקצה למסוף ונבחנות פשרות דוגמת שילובו בתחום שטחי המסוף.
ללא הסכמת העירייה לתוכנית הזמנית, במשרד התחבורה לא מסכימים להודיע לחברת נצבא על סיום ההתקשרות איתה בסוף שנת 2023 והחוזה עלול להתחדש אוטומטית למשך ארבע שנים לפחות, ובכך ייסגר חלון הזמן לפינוי המובטח של התחנה המרכזית.

"נצא קרחים מכאן ומכאן"

גורם במשרד התחבורה אמר כי "בנקודת הזמן הנוכחית תיפגע התחבורה הציבורית אם נפעיל את המסוף החלופי תחת הדרישות של עיריית תל אביב עם השלולית הזו תקועה באמצע המסוף. היא לא בטיחותית, המסוף יהיה לא נגיש, יצומצם שטחו ושטח החניות והיא תחסום את דרכי הגישה והיציאה המתוכננות. בסוף נישאר גם עם מסוף בעייתי וגם עם התחנה המרכזית ונצא קרחים מכאן ומכאן".
הגורם אמר עוד: "זה פרויקט שהיינו מחויבים אליו, השקענו בו הרבה כסף ומשאבים והובלנו אותו. היה קשה להשיג את השטח מרמ"י אבל העירייה בסופו של דבר לא מאפשרת לנו להקים פרויקט טוב שבאמצעותו נוכל לפנות את התחנה במועד הקבוע".
גורם בעירייה שבקי בפרטים מסר בתגובה כי "כנראה שמשרד התחבורה הגיע למסקנה כי בשטח הנתון אי אפשר להעביר את פעילות האוטובוסים ולכן התוכנית המדוברת אינה ישימה. חבל שגורמים במשרד התחבורה מתעסקים בהדלפות מגמתיות במקום במציאת פתרונות מעשיים".
גדי טונס ממטה המאבק בתחנה המרכזית אמר ל-ynet כי "ביום שכזה אני מתבייש להיות תושב תל אביב. יש פי שניים חולי סרטן בשכונות שעוטפות את התחנה לעומת שאר העיר, תחלואה עודפת של מחלות לב ונשימה, וחולדאי במחי יד מבטל עבודה מטה של למעלה משנה וחצי, ומאילו סיבות? כל הכוכבים הסתדרו והפינוי כמעט יצא לפועל. התנהלות העירייה מעלה שאלות קשות ומוסריות".