נאומו של ראש המוסד דוד ברנע אתמול (ראשון), שבו הזהיר מפני העברת נשק מרוסיה לאיראן שעלול "לסכן את שלומנו", היה חריג בישירותו וגם בחומרת המסרים הכלולים בו - גם כלפי ארצות הברית, רוסיה והקהילה הבינלאומית בכלל. למעשה, לא זכור לי נאום כה ישיר ו"לא דיפלומטי" של ראש מוסד ישראלי מאז הקמת המדינה.
הסגנון הישיר, מסרי ההרתעה והאיום המפורש שכלולים בו, מצביעים על כוונה ישראלית לנקוט בדיפלומטיה ציבורית ישירה כדי לבלום את איראן. יש בהם גם כדי להבהיר לארה"ב ולרוסיה שישראל והמוסד לא יירתעו מלפעול כדי לבלום את הטרור ואת תוכנית הגרעין האיראנית, גם אם הפעולות האלו יהיו בניגוד למדיניות ולאינטרסים של ארה"ב, רוסיה והסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א), המפקחת על תוכנית הגרעין של טהרן.
4 צפייה בגלריה
נשיא איראן איברהים ראיסי בריאיון לתוכנית 60 דקות ברשת CBS בניו יורק
נשיא איראן איברהים ראיסי בריאיון לתוכנית 60 דקות ברשת CBS בניו יורק
ראש המוסד חושש שרוסיה תיענה לדרישות איראן, ותספק לה אמל"ח שיסכן את ישראל. ראיסי, ברנע ופוטין
(צילום: AFP/IRANIAN PRESIDENCY, יריב כץ, AP)
ראש המוסד רואה בטרור האיראני המכוון נגד ישראלים ויהודים בשטח ישראל ובעולם את הנושא שבעדיפות ראשונה מבחינתו בתקופה הנוכחית. לכן, הוא פתח בעניין זה את נאומו ואת מסריו. אפשר להעריך שהדבר נובע מכך שהטרור האיראני, דרך שלוחים ובאמצעות סיוע לטרור הפלסטיני ביהודה ושמרון, הוא כעת הנושא הבוער ביותר מנקודת הראות של גורמי הביטחון המסכלים טרור.
מטבע הדברים, המוסד מסכל טרור בחו"ל, אך לא רק פיגועים שאיראן מנסה לבצע באמצעות שליחים באירופה, אפריקה ואסיה, אלא גם הברחות נשק ומטעני חבלה שטהרן מחדירה דרך ירדן ולבנון לפלסטינים בגדה המערבית, כדי שאלה יעשו בהם שימוש נגד אזרחי ישראל. כאן משלח ברנע איום מפורש להנהגה האיראנית ולמשמרות המהפכה: הוא קובע שפיגועי הטרור שאנחנו עדים להם בשנתיים האחרונות נעשים בהכוונת המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, כשהביצוע, המימון, הציוות ובחירת היעדים מתבצעים על ידי גורמים מדיניים איראנים - משמרות המהפכה.
ברנע ציין ש-27 חוליות איראניות (שאנשיהן לא בהכרח איראנים, אלא בני לאומים אחרים - רב"י), סוכלו בשנה האחרונה ברחבי העולם. חוליות אלו התכוונו לפגוע בתיירים ישראלים ובמוסדות יהודיים מקומיים, בנוסף להברחות הנשק והמטענים לשטחי הגדה, ולעידוד ולמימון שטהרן נותנת לגורמי טרור שפועלים נגד ישראל מכל מדינות האזור.
כאן עבר ברנע לאיום מפורש שתכליתו להרתיע את איראן. הוא אמר: "עד כה הגענו רק לפעילים ולמפקדים האחראים על הוצאת הפעילויות. אני אומר מעל במה זו, שפגיעה בישראלי או ביהודי בכל דרך, ואני מדגיש בכל דרך, תוביל לפעילות מול האיראנים ששיגרו את הטרוריסטים וגם מול מקבלי ההחלטות – מהמבצע עד לדרג שאישר את הפעולה וליחידת הטרור, ואני מתכוון לכך. מחירים אלה ייגבו בדיוק רב בעומק איראן, בלב טהרן".
4 צפייה בגלריה
דוד דדי ברנע ראש המוסד בכנס השנתי של המכון למדיניות נגד טרור
דוד דדי ברנע ראש המוסד בכנס השנתי של המכון למדיניות נגד טרור
האיום המפורש של ראש המוסד נדיר לא רק במזרח התיכון, אלא בהיסטוריה העולמית. ברנע
(צילום: יריב כץ)
איום כה מפורט וכה קונקרטי הוא נדיר מאוד לא רק במזרח התיכון, אלא בהיסטוריה העולמית. חוץ מלנקוב בשמות מקבלי ההחלטות והאחראים לביצוע של הטרור האיראני, וחוץ מלהגיד בדיוק איך הם ייפגעו, הוא אמר הכול. האמירה המפורטת והחריגה הזאת נועדה להדהד לא רק בטהרן, אלא גם בוושינגטון ובמדינות המפרץ הערביות, שלאחרונה חידשו את יחסיהן עם איראן.
למי שמתקשה בהבנה, אמר ברנע במפורש: "הגיעה השעה לגבות מחיר (מאיראן) באופן שונה מבעבר ...למשטר האיראני אין יותר מרחב הכחשה ובעיקר אין לו חסינות... היו בטוחים שנגיע אליכם והצדק ייעשה וייראה". כלומר, בצורה אינטנסיבית שתכלול את כל שרשרת הניפוץ של הטרור האיראני. ברנע הוא איש של מעשים, אבל הוא טורח להסביר לשומעיו לא רק באוניברסיטת רייכמן אלא בעולם כולו, ובעיקר לקרמלין ולבית הלבן, שאיראן מנהלת את מלחמת הטרור שלה מפני שהמשטר בטהרן צבר באחרונה ביטחון עצמי רב, לא במעט בשל הרוח הגבית שהוא מקבל מרוסיה ומסין.
בהזדמנות זאת, ברנע הוציא כרטיס אדום בוהק גם לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, אלא שהמסר אליו מעודן יותר: ברנע חשף שרוסיה אמנם לא מכרה טילים קצרי טווח וארוכי טווח לאיראן, ורמז שהעסקה סוכלה ולא התבטלה, אך הוסיף תחזית "נבואית" משלו: "יש לי הרגשה שעסקאות נוספות יסוכלו בקרוב".
ברנע גם רמז למה התכוון, ואמר: "החשש שלנו הוא שהרוסים ייענו לדרישות איראן ויספקו אמל"ח וחומרי גלם שיסכנו את ישראל". הכוונה כנראה למטוסי קרב שרוסיה מתכוונת למכור לאיראן ואולי גם לטילי שיוט מתוחכמים היפרסוניים שיכולים לשאת ראש קרב גרעיני, ואולי גם מתכות ויסודות ורכיבים נדירים טכנולוגיים מתוחכמים שנחוצים לתוכנית הגרעין הצבאית של איראן.
4 צפייה בגלריה
איראן חשפה טיל בליסטי חדש בשם חייבר
איראן חשפה טיל בליסטי חדש בשם חייבר
בישראל חוששים מפקיעת הסנקציות על סחר בטילים של איראן. הטיל הבליסטי האיראני שנחשף בחודש מאי
(צילום: AFP / HO / IRANIAN DEFENCE MINISTRY WEBSITE)
למעשה, ברנע אומר לרוסים: אנחנו רואים אתכם, יודעים מה אתם עושים עם האיראנים, ולמרות שאנחנו לא רוצים בעימות עם הקרמלין, אנחנו לא נהסס לפעול בניגוד לאינטרסים שלכם כשהדבר נוגע לביטחונה של מדינת ישראל. כידוע, ישנו מאזן אינטרסים בין רוסיה לישראל בסוריה שמונע מישראל מלהושיט סיוע צבאי ישיר לאוקראינה. אפשר להניח שהיחסים של הדיפלומטיה החשאית בין המוסד למקביליו באוקראינה הם טובים והדבר ידוע היטב גם בקרמלין.
לאחרונה, איראן האטה את פעילותה בתחום העשרת האורניום ונמנעת מלהעשיר מעל לרמה של 60%. היא אפילו דיללה אורניום ובכך הפחיתה את כמות האורניום המועשר שברשותה, וההערכה היא שהיא עושה זאת כדי להגיע להבנות עם ארה"ב, כדי שוושינגטון תסיר מעליה את הסנקציות.
בישראל חוששים מאוד שאם יוסרו הסנקציות האמריקניות והמערביות מעל איראן, המשטר בטהרן ישתמש בכספים האלו כדי לממן את פעילות שלוחיו המפעילים טרור ברחבי המזרח התיכון והעולם ואת ההתחמשות במערכות הנשק בסיוע רוסיה וסין. החשש מתגבר מפני שבחודש הבא יפקע תוקף הסנקציות שהטיל האו"ם על מכירה וקנייה של טילים ורכיבי טילים לאיראן ומאיראן.
4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מדבר על כוונתו לבקר ב אזור האסון שריפה ב הוואי
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מדבר על כוונתו לבקר ב אזור האסון שריפה ב הוואי
ראש המוסד הדגיש כי ארה"ב והקהילה הבינלאומית צריכים "לגבות מחיר מאיראן". ביידן
(צילום:רויטרס , Kevin Lamarque)
בעניין זה ציין ברנע את ספינות המלחמה והקרנת העוצמה של ארה"ב באחרונה באזור המפרץ הפרסי, שעליהן אמר: "דוגמה מצוינת למערכים הנחוצים כדי להרתיע את איראן מהמשך הטרור". ברנע הדגיש בנוסף את העיקרון שעל פיו ישראל תנהג מעתה ואילך, ועל פיו צריכות גם ארה"ב והקהילה הבינלאומית לנהוג - "גביית מחיר מאיראן על ידי הקהילה הבינלאומית". לדבריו, "איראן צריכה לשלם מחיר כלכלי, מדיני ומשפטי על כל פעולת טרור שמתבצעת, גם אם היא מסוכלת בסופו של דבר. ידוע בהיסטוריה העולמית שהבלגה על תוקפנות גורמת להמשכה, ואף להסלמתה. העלאת הביטחון העצמי תוביל לעוד תוקפנות ולעוד טרור".
ביחס לתוכנית הנשק הגרעיני האיראני, ברנע דרש מסבא"א להגביר את הפיקוח על איראן ולא לקנות ממנה את השקרים. הוא רמז שטהרן גם מנסה לקדם את תוכנית הנשק הגרעיני שלה בכל מיני תוכניות פיתוח ורכש תמימות לכאורה, שנועדו לאפשר לה להיות במרחק של שבועות בודדים מנשק גרעיני.
ברנע דיבר על נושא זה בהרחבה וקבע: "לא נוכל להרשות שלאיראן יהיה נשק גרעיני לעולם". אז הוא הוסיף התחייבות, שכשהיא באה מפיו של ראש המוסד, זה שטר לפירעון: "לעולם לא יהיה נשק גרעיני לאיראן". ברנע גם רמז שלישראל יש מענה להתקדמות של טהרן בפיתוח הנשק הגרעיני, אך לא פירט.
לאף אחד לא צריך להיות ספק שהנאום הזה וכל מילה בו אושרו על ידי ראש הממשלה אחרי התייעצויות רבות במטה לביטחון לאומי ועם גורמים ביטחוניים אחרים, שכוללים את צה"ל ושב"כ. ולכן, הנאום החשוב והישיר עד כדי בוטות מסמן סוג חדש של דיפלומטיה ציבורית ולוחמת תודעה מצד מדינת ישראל כלפי אויבים ובעלי ברית כאחד. האזהרות לטהרן הן הבוטות ביותר, אבל גם ביידן, פוטין ונשיא סין שי ג'ינפינג מקבלים לראשונה בפומבי מסרים כה ישירים ולא נעימים.
ראש המוסד אינו מתייחס ישירות למשבר הפוליטי-חברתי בישראל סביב המהפכה המשפטית, ומסתפק באמירה עמומה שכל אחד יכול לפרש אותה כרצונו. הוא אומר: "לעולם אל תפתח דלת שאתה לא יכול לסגור מחדש, והמבין יבין".
פורסם לראשונה: 23:07, 10.09.23