1 צפייה בגלריה
עימותים בחברון, שבת חיי שרה
עימותים בחברון, שבת חיי שרה
ארכיון. עימותים בשבת חיי שרה בחברון
(צילום: רויטרס)
הריאיון של ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו לסוכנות הידיעות AP, שבו למעשה הכיר פומבית בקיומו של משטר אפרטהייד ישראלי בגדה המערבית, היכה גלים ובצדק. אם אפילו דמות ביטחונית כה בכירה משתמשת במונח הזה, כנראה יש משהו מאחוריו. כנראה שיש סכנה שרוב הישראלים לא לחלוטין מפנימים, ומה שיהפוך אותה למוחשית הוא איום להפוך למדינה מצורעת ושרשרת כתבי אישום לבית הדין הבינלאומי בהאג. הרבה ישראלים הביעו כאב מובן מהדברים של פרדו. אנחנו הרי לא דרום אפריקה. ואיך בכלל אפשר לטעון שאנחנו שולטים על הפלסטינים כשיש להם רשות משלהם?
גילוי נאות וכו': אני הדובר של ארגון זכויות אדם שפרסם לפני שנה וחצי את המסקנה העגומה שאנחנו מבצעים פשע אפרטהייד. זכינו להתנכלויות והוקענו כעוכרי ישראל, אף שאנחנו לא: לדעתנו ישראל יכולה וצריכה להיות טובה יותר. כך או כך, זה לא טבעי לי להסכים עם ראשי מוסד לשעבר, אלא שסוגיית האפרטהייד אינה רק שאלה של עמדה אישית אלא קריאת מציאות ופירושה לפי החוק הבינלאומי.
מה זה בכלל אפרטהייד? מקור המונח באפריקאנס - הניב שבו דיברו הלבנים ששלטו בדרום אפריקה - ומשמעותו המילולית היא "הפרדה". אבל הוא לא מסתכם בהפרדה או בסוג המשטר שהתקיים שם בעבר. כלומר, פשע אפרטהייד יכול להתבצע באופן שונה בכל מקום, ומהותו היא שמשנה. האפרטהייד בדרום אפריקה - אלים, נרחב וברוטלי ככל שהיה - לא דומה לאפרטהייד הממוקד שארגון אמנסטי קבע שמתקיים במיאנמר. ושניהם שונים מהאפרטהייד בגדה, שמתנהל באופן מתוחכם ותוך השתקה של הנעשה על ידי מערכות השלטון. שלושתם יהיו שונים מסוגי האפרטהייד שאולי יימצאו במקומות אחרים.
האמנות הבינלאומיות שמגדירות "אפרטהייד" מונות שלושה תנאים עיקריים לקיומו. 1. משטר שבאופן שיטתי מביא קבוצה אחת לשלוט בקבוצה אחרת. 2. הדבר נעשה באופן מכוון, לא מחוסר מודעות. 3. זה מלווה במעשים בלתי אנושיים (למשל, מניעת תשתיות חיים בסיסיות, כמו מים וביוב).
המצב בשטחים - לכל הפחות בגדה - עונה על שלושתם. 1. למתנחלים יהודים ישראלים יש באופן גורף הרבה יותר זכויות מלפלסטינים. 2. זה נעשה באופן מכוון, כולל הצדקות של קובעי מדיניות וקווי מדיניות רשמיים, ומחריף למרות התראות של האו"ם, ארגוני זכויות אדם ומדינות ידידותיות. 3. זה מלווה במעשים בלתי אנושיים, בעיקר במניעת תשתיות חיים בסיסיות, דיכוי אלים של מחאות, מאסרים לא חוקיים, הרג ללא משפט ועוד.
גיל נוה גיל נווהגיל נוה
קחו כדוגמה את מדיניות חלוקת המים בגדה. הישראלי הממוצע צורך כמעט פי שניים מים מהפלסטיני הממוצע, בין היתר כי ישראל אוסרת על בנייה של מתקני מים חדשים לפלסטינים בגדה. בשטח C, שנמצא בשליטה ישראלית מלאה, ישנם כפרים פלסטיניים לא מוכרים ומאחזים יהודיים שנמצאים באותו סטטוס משפטי - שניהם בלתי חוקיים על פי הדין הישראלי והמאחזים הם גם לא חוקיים לפי הדין הבינלאומי. אבל המאחזים מחוברים בפועל לתשתיות מים, ולעיתים אף יש בהם בריכות וג'קוזי. מנגד, הכפרים הפלסטיניים הלא מוכרים מיובשים. לא רק שהם לא מחוברים לצנרת, ישראל אפילו אוטמת בורות לאיסוף מי גשמים והורסת בארות שנבנו בעמל רב. מהפכת ההתפלה מחולקת בגדה על בסיס זהות לאומית ואתנית.
וזו כאמור רק דוגמה אחת מני רבות. פרדו הזכיר בריאיון את מערכות המשפט הנפרדות - ליהודים וללא יהודים – המתגוררים באותו שטח. הוא פשוט אמר לפרוטוקול את מה שהרבה ישראלים וישראליות לא מצליחים לראות, ואת המציאות שגם לי היה קשה להכיר בה: זה אפרטהייד. אנחנו חייבים לשנות את המציאות הזאת – שאחת ממטרות ההפיכה המשטרית היא להעמיק אותה. לא מחשש שיעמידו אותנו לדין בהאג, אלא כי פקחנו את העיניים, הבנו מה זה אפרטהייד ואיך גררו אותנו אליו.
  • גיל נוה הוא דובר אמנסטי אינטרנשיונל ישראל
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il