6 צפייה בגלריה
( צילום: AP, אלכס קולומויסקי, JACK GUEZ/AFP)
חצי שנה של הפגנות הגיעו שלשום (יום שני) לשיא עם ביטול עילת הסבירות והודעת מאות טייסים וקצינים שלא יתייצבו למילואים - וגם במזרח התיכון לא נשארו אדישים להתפתחויות. דיפלומט איראני חשף בפני סוכנות הידיעות רויטרס כי השפעת המשבר הפנימי בישראל הייתה נושא לדיון שבו השתתפו בכירים מאיראן ומחמאס - ושבו לדבריו הוחלט להימנע בינתיים מפעולה.
לדבריו, בפגישה בת שלוש שעות בשבוע שעבר השתתפו מפקד בכיר בכוח קודס האיראני, הזרוע של משמרות המהפכה שמעבירה סיוע צבאי לבנות בריתה של טהרן, שני גורמי ביטחון איראנים ובכירים מחמאס.
"אחרי שסיכמו שהמשבר כבר גרם להחלשת ישראל, הם הסכימו שהם צריכים להימנע מ'התערבות ישירה' - עקב הסברה שהדבר יאפשר לראש הממשלה בנימין נתניהו להסיט את האשמה לעבר האויבים מבחוץ", נכתב אמש על תוצאות אותו כינוס סודי.
6 צפייה בגלריה
מפגינים עצורים על איילון
מפגינים עצורים על איילון
מפגינים עצורים בנתיבי איילון, שני
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
מפגינים מול פרשים על איילון
מפגינים מול פרשים על איילון
פרשי משטרה מול מפגינים באיילון
(צילום: נדב אבס)
גורם בחמאס סירב להגיב על עדות זו, ואמר כי יש שיחות מתמשכות בין חמאס, איראן וכוח קודס, "בנוגע לכל המצב והדרכים לשיפור ההתנגדות".
גם בחיזבאללה עוקבים אחרי ההתפתחויות. גורם בלבנון אמר כי בארגון דנו במשבר בדרגים הגבוהים ביותר. לדבריו, בחיזבאללה רואים את המשבר כהתפתחות שאותה יוכלו לנצל בעתיד.
מזכ"ל הארגון חסן נסראללה אמר בנאום שנשא שלשום כי "פעם נהוג היה לחשוב שאי-אפשר לנצח את ישראל ושהצבא שלה הוא בלתי מובס. היום הזה ספציפית הוא היום הגרוע ביותר בתולדות ישראל, הוא מציב את המדינה במסלול להיעלמות".
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בסיום הניתוח להשתלת קוצב לב
בנימין נתניהו בסיום הניתוח להשתלת קוצב לב
"הלב של המשטר הציוני נמצא במשבר עמוק" נתניהו בבית החולים, לאחר השתלת הקוצב
דובר משרד החוץ האיראני התייחס לקוצב הלב שהושתל בגופו של נתניהו, כשצייץ על המחאות בישראל. "הלב של המשטר הציוני נמצא במשבר עמוק מאשר ליבו של ראש הממשלה שלו", עקץ השבוע.
גורמים המקורבים לחמאס ולג'יהאד האיסלאמי אמרו כי שני הארגונים עוקבים מקרוב אחר ההפגנות בישראל, "נהנים מהתמונות ומקווים שהמתיחות תחריף".
אבל לדבריהם, הם חוששים מכך שנתניהו ינסה להסיט את תשומת הלב מהמשבר הפנימי באמצעות פתיחת עימות נגדם, שיאחד את הישראלים.
"הם עוקבים ברצינות ובוחנים כיצד זה ישפיע עליהם ואם ישראל תרצה לייצא את המשבר הפנימי שלה", אמר המומחה הפוליטי מעזה, עדנאן אבו עאמר.
6 צפייה בגלריה
הכותרת בשפה הערבית "נתניהו עומד בפני משברים מבפנים ומבחוץ באופן חסר תקדים"
הכותרת בשפה הערבית "נתניהו עומד בפני משברים מבפנים ומבחוץ באופן חסר תקדים"
סקיי ניוז בשפה הערבית. "נתניהו עומד בפני משברים מבפנים ומבחוץ"
(צילום: סקיי ניוז)
6 צפייה בגלריה
הכותרת בסוכנות הידיעות האיראנית "תסנים" - "אלפים מנסים לפרוץ לכנסת לאחר אישור הרפורמה המשפטית"
הכותרת בסוכנות הידיעות האיראנית "תסנים" - "אלפים מנסים לפרוץ לכנסת לאחר אישור הרפורמה המשפטית"
באיראן טענו: "אלפים מנסים לפרוץ לכנסת"
(מתוך סוכנות הידיעות האיראנית "תסנים")
אחרי אישור החוק, העיתונים הבולטים בעולם הערבי הקדישו את הכותרות בעמוד הראשי למהפכה המשפטית ולמחאה. בעיתון הבין-ערבי א-שרק אל אווסט נכתב בכותרת הראשית: "הרפורמה של נתניהו גורמת לישראל לשקוע בכאוס". בעיתון אל קודס אל ערבי נכתב כי "ישראל במלחמה פנימית, המחאה נגד נתניהו מתרחבת".
גם העיתון הלבנוני הבולט, אל-אחבאר, המזוהה עם חיזבאללה, הקדיש את הכותרת הראשית לנושא. "ישראל - מלחמת השבטים", נכתב בשער, בהתייחס לקרע בעם ולמתח בין שני המחנות, התומכים והמתנגדים לחקיקה.
ערוץ הטלוויזיה הלבנוני-איראני, אל-מיאדין, שהרבה לעקוב אחר המחאות והביע עניין מיוחד בנושא מחאת המילואימניקים, ציטט בעמוד הראשי שלו את דבריו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט מריאיון שנתן לערוץ בריטי - ובו טען כי "ישראל בדרך למלחמת אחים".
פורסם לראשונה: 23:38, 25.07.23