ההצהרות על סרבנות מסוכנות לביטחון מדינת ישראל ואזרחיה, כיוון שהן מחלישות את ההרתעה האסטרטגית שצה"ל מקרין ומונע באמצעותה מלחמה. כך אמר הרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי, בשיחות סגורות. לדבריו, צה"ל הוא מערכת ההגנה וההצלה של מדינת ישראל בימים הכי קשים, ולכן לא משחקים איתה ולא משתמשים בה ככלי באירועים פוליטיים.
לדבריו, הפיקוד הבכיר מעדיף לטפל במשבר שנוצר עקב הקריאות לסרבנות בתוך הצבא ובאמצעות שדרת הפיקוד הצה"לית, ולא באמצעות הכרזות והצהרות פומביות לתקשורת. מפקדים בכירים בדרג של אלופים ותתי-אלופים התבקשו לדבר עם פקודיהם עד דרג סגני אלופים, במילואים וגם בסדיר, על ההשלכות השליליות שעלולות להיות לקריאות לסירובי שירות בצה"ל, בעקבות קידום המהפכה המשפטית.
1 צפייה בגלריה
טקס סיום קורס קצינים
טקס סיום קורס קצינים
הרמטכ"ל הלוי. המסר שהוא מעביר - צה"ל חייב להישאר מחוץ למחלוקת
(צילום: דובר צה"ל)
הרמטכ"ל עוסק בנושא מהשבוע השני לפרוץ המשבר הפוליטי, מפני שכבר אז החלו הקריאות הראשונות לסרבנות. המסר שהרמטכ"ל מעביר לאנשיו, בשיחות הרבות שקיים בעת ביקוריו ביחידות, הוא שצה"ל חייב להישאר מחוץ למחלוקת וחייב להיות מלוכד כדי לבצע את המשימות.
באחת השיחות הללו, שהרמטכ"ל מנהל לא רק עם הטייסים במילואים אלא גם עם אנשי חילות וזרועות אחרים בצה"ל, הוא אמר שאת הסרבנות צריך להוציא מהפרוטוקול - כיוון שהמילואימניקים וגם הסדירים צריכים לסמוך על הרמטכ"ל ועל המפקדים שלהם שלא יטילו עליהם חלילה משימות שמנוגדות לערכי צה"ל ואינן ממלכתיות.

בשיחות הסגורות אמר הרמטכ"ל שהוא גם אינו רואה מצב שבו הדרג המדיני יוריד לצבא פקודות לא ממלכתיות המנוגדות לערכי צה"ל. לדבריו, הדרג המדיני מעריך את צה"ל, ורגיש מאוד למה שנעשה בתוכו.
הוא סבור כי אין טעם להעניש ולנקוט בצעדים משמעתיים נגד מי שמסרבים או קוראים לסרבנות. כרגע, לדבריו, העיסוק העיקרי חייב להתמקד בצעדים שישמרו את הכשירות ואת המוכנות של צה"ל. לכן הוא סבור כי אין לנקוט בצעדים משמעתיים שרק ילבו את הוויכוח הציבורי והפוליטי, ויחמירו את הפילוג בתוך צה"ל. הגורם הביטחוני אמר כי הנושא המרכזי שצה"ל החליט לעסוק בו הוא שמירת הכשירות, ורק בעדיפות נמוכה לטפל במשמעת.

הרמטכ"ל הזכיר לטייסים ולאנשי מילואים אחרים שהודיעו שיסרבו להשתתף בימי אימונים כי ברגע שאנשים בוחרים לעצמם במסגרת שירותם הצבאי משימה או צד פוליטי, מישהו אחר, בזמן אחר, עשוי לעשות את אותו הדבר, ולבחור גם הוא צד פוליטי או משימה לפי טעמו.
הוא הדגיש בשיחות הסגורות שאזרחים יכולים למחות, אבל הסרבנות מכניסה את צה"ל למחלוקת, ומזה צריך להימנע. הוא ציין כי עד כה במערך הסדיר לא היו קריאות לסרבנות וגם לא גילויי סרבנות. אשר לעתיד, הגורם הבכיר מעריך שרק בסוף השבוע הנוכחי אפשר יהיה לדעת אם גל הסרבנות של אנשי מילואים נבלם - אך עדיין קיימת אפשרות ריאלית שהימים הקשים עוד לפנינו.
בכל מקרה, אם תושג הסכמה בין הגורמים הפוליטיים, הפיקוד הבכיר של צה"ל ומערכת הביטחון יתכנס כדי להפיק לקחים מהאירוע הזה, שכמותו לא היה בתולדות מדינת ישראל וצה"ל, והוא מסוכן כאמור באופן מיידי. הסיבה היא שהוא גורם לאובדן ההרתעה ועלול לגרור את אויבי מדינת ישראל לבחור בעימות, בגלל שהם מעריכים שמדינת ישראל וצה"ל חלשים.