לקראת ההצבעה הלילה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת על פסקת ההתגברות והגבלת הביקורת השיפוטית מצד בית המשפט על חוקים רגילים, ראשי האופוזיציה - ללא רע"מ וחד"ש-תע"ל - הודיעו בצהריים (שני) כי יחרימו את ההצבעות בקריאה שלישית על המהפכה המשפטית. ynet העביר בשידור ישיר את ישיבות סיעות האופוזיציה והקואליציה.
"הסתיימה פגישת ראשי מפלגות האופוזיציה, שבמהלכה דנו בתיאום המהלכים בעקבות התקדמות בליץ החקיקה הדורסני של הקואליציה", נמסר מיו"ר יש עתיד יאיר לפיד, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ויו"ר העבודה מרב מיכאלי. "אחדות העם מתחילה בהידברות אמיתית וכל עוד אין עצירת חקיקה, זו אחיזת עיניים. כשיונח מתווה הנשיא נשמח להתייחס להצעתו ואנו מעריכים את המאמצים של הנשיא להגיע להידברות".
עוד מסרו ראשי האופוזיציה: "נעשה הכול כדי למנוע את העברת החוקים, אך אם חלילה נגיע לקריאה שלישית - לא ניתן לזה יד ונחרים את ההצבעה במליאה. במקום אוסף חוקים מטורף, האלטרנטיבה הנכונה בעת הזו היא הסדר חוקתי מקיף ומאוזן, וביצור הפרדת הרשויות עד הגעה לחוקה".
4 צפייה בגלריה
לפיד, גנץ, מרב מיכאלי וליברמן לאחר פגישת האופוזיציה
לפיד, גנץ, מרב מיכאלי וליברמן לאחר פגישת האופוזיציה
יחרימו את ההצבעות. ראשי האופוזיציה

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בישיבת סיעת הליכוד בהתייחסו לנושא קידום המהפכה המשפטית: "אני מקווה שבכל זאת יהיו אנשים ונשים באופוזיציה שיקומו ויהיו מוכנים להידבר. אני מקווה שהם ייענו לקריאתנו משום שהדבר הזה רק יעזור לדמוקרטיה הישראלית וגם יעזור לקבע את הרפורמה המוסכמת שאנו מעוניינים להעביר כאן.
"אני מקווה שהם ימצאו את העוז ואת היושר להתגבר על ערוצי התעמולה ויבואו לעשות את הדבר הנכון. הדבר הנכון לעשות הוא להידבר, לנסות להגיע להסכמות. עדיין לא מאוחר ואני עדיין לא מוותר על כך".
4 צפייה בגלריה
בנימין ביבי נתניהו ודני דנון
בנימין ביבי נתניהו ודני דנון
דנון הציע לנתניהו לבטל את הסכם ניגוד העניינים שלו
(צילום: אלי מנדלבאום, יריב כץ)
בחלק הסגור של ישיבת סיעת הליכוד, אמר ח"כ חנוך מילביצקי: "היועצת המשפטית לממשלה שרוצה להוציא את ראש הממשלה לנבצרות זה דבר שלא ייעשה, זה לא ייאמן שאיום כזה מרחף". ראש הממשלה נתניהו השיב: "אני מסכים, לא אכנס לפרטים אבל אני מסכים, אתם צריכים להוכיח בעוצמה ובגאון ובשכל שאין כאן דיון לעניין".
ח"כ דני דנון אמר בישיבה: "אני פונה אליך ראש הממשלה. היום ברור לכל בר דעת שגורמים קיצוניים מנסים לקחת את המדינה שלנו למלחמת אזרחים. אתה ראש הממשלה. אתה לא צופה מהצד. העם נתן לתנועת הליכוד ולעומד בראשה מנדט חזק וברור להוביל את המדינה.
"לא ייתכן שפקידים לא יאפשרו לך לעסוק בנושא המרכזי שבו עוסקת הממשלה ולהציל את המדינה שלנו מאסון. אני קורא לך להודיע שהסכם ניגוד העניינים שחתמת עליו בטל ומבוטל, ולהתחיל מיד לעסוק במציאת פתרון למשבר שאנחנו נמצאים בו. אנחנו חברי הכנסת נעניק לך גיבוי מלא, ואני משוכנע שכך גם אזרחי ישראל. בטל את הסכם ניגוד העניינים, העם מאחוריך".
נתניהו אמר: "אין סיכוי שהממשלה הזו תיפרם. הקואליציה הזו היא קיר ברזל. אני לא הייתי רוצה לטעת תקוות שווא שהממשלה הזו הולכת להתמוטט, היא חזקה".

"אסור להידרדר למשבר חוקתי"

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ קרא לנתניהו בפתח ישיבת סיעתו לעצור את החקיקה. "לעצור את החקיקה לפחות עד סוף חודש הרמדאן", אמר גנץ. "אסור להידרדר למשבר חוקתי חסר אחריות בזמן משבר ביטחוני. זה פרס לטרור. למה אנחנו מחכים כדי לעצור ולדבר? שיהיה דם ברחובות? שאחים למשפחות השכול יקרעו ביום הזיכרון? את E1 אפשר לעצור ואת החקיקה שפוגעת אנושות באחדות העם לא?".
"אני שב ומדגיש ארבעה עקרונות יסוד שהצבנו לרפורמה בהסכמה: האבן הראשונה - לא נסכים לפוליטיזציה של מערכת המשפט ולא תהיה שליטה פוליטית בלעדית במינויי שופטים ושומרי סף. השנייה היא חוק יסוד חקיקה מקיף תוך שמירת הביקורת השיפוטית, השלישית היא טיפול בסוגיות שיסייעו לאזרחים ולא רק לשלטון והרביעית - שכשתסתיים החקיקה לא יהיה לה 'פרק ב'.
4 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה המחנה הממלכתי
ישיבת סיעה המחנה הממלכתי
"לעצור את החקיקה לפחות עד סוף חודש הרמדאן". גנץ
( צילום: אלכס קולומויסקי)
"בעינינו זו המסגרת המחייבת", המשיך גנץ. "אין אף סעיף פה שאפשר להתפשר עליו כי לא נקבל חצי דמוקרטיה – אבל גם אין שום פתרון שיעמוד בסעיפים האלו ולא אסכים לדון בו. חברי הקואליציה אומרים שאפשר להגיע להסכמות, ואני אומר שאין להם את הפריווילגיה אלא לעצור ולנסות. אני אומר לציבור ולנתניהו - אידיאולוגיה זה דבר חשוב, וגם לשמור על אחדות ישראל זו אידיאולוגיה".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד התייחס בפתח ישיבת סיעתו יש עתיד לאישור חוק הנבצרות להצבעה ראשונה במליאה, ואמר כי כי "נתניהו כבר נבצר. הוא איבד שליטה על הממשלה שלו, השרים שלו לא סופרים אותו. המדינה מתפרקת סביבו ונבצר ממנו לעשות משהו". לדברי לפיד, "ראש ממשלה אמיתי היה דופק על השולחן, עוצר את ההפיכה המשטרית, קורא לסדר לשותפים ואומר להם 'עד כאן, זה נגמר'. אבל נתניהו לא יכול, הוא חלש מדי".

"נתניהו איבד שליטה על הכלכלה, השקל בהתרסקות חופשית", אמר ראש האופוזיציה. "הכל מתייקר, הכסף בורח מהארץ. 255 המשקיעים הזרים הכי גדולים במשק הישראלי הודיעו לו אתמול הם מפסיקים להשקיע בישראל. הוא איבד שליטה על מדיניות החוץ. האמריקנים פשוט מסרבים לעזור לממשלה הזו. סעודיה חותמת הסכם עם איראן, נתניהו לא מוזמן לבית הלבן. סמוטריץ' הוא שר האוצר הראשון בתולדות המדינה שמגיע לארה"ב ואין לו פגישה אחת עם גורם אמריקאי רשמי. אפילו לא הסתירו שהם שקלו לא לתת לו ויזה.
4 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה יש עתיד
ישיבת סיעה יש עתיד
"נתניהו איבד שליטה, נבצר ממנו לעשות משהו". לפיד
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לפיד אמר עוד: "הוא איבד שליטה על בן גביר, ליצן הטיקטוק והפיתות הורס את המשטרה במהירות שיא. במקום לעשות את העבודה שלו, מתרוצץ מאולפן לאולפן. נתניהו איבד שליטה על הביטחון. הפיגועים הכי קשים מזה עשר שנים לפחות, וזה עוד לפני הרמדאן. מתנחלים קיצונים, בגיבוי של שרים קיצונים, מתפרעים בכל יהודה ושומרון. משבר המילואימניקים הולך וגדל.
"הוא איבד שליטה על החרדים. הם מעולם לא חלמו שיקבלו למוסדות שלהם כל כך הרבה כסף, מעולם לא חלמו שתהיה פה ממשלה שתיכנע להם באופן מוחלט בנושא הגיוס. הוא איבד שליטה על יריב לוין ועל רוטמן. הוא לא מגבה אותם כי הוא רוצה, הוא מגבה אותם כי אין לו ברירה. הם מאיימים עליו שהם יפרקו לו את הממשלה אם הוא ינסה לעצור אותם".