3 צפייה בגלריה
היועמ"ש גלי בהרב־מיארה
היועמ"ש גלי בהרב־מיארה
צפויה להתנגד לפיצול סמכויות המשרה. היועמ"שית גלי בהרב-מיארה
(צילום: יואב דודקביץ)
ברקע פתיחת מושב הקיץ של הכנסת, ואחרי דשדוש בשיחות ההידברות, בבית הנשיא מתכוונים לעלות השבוע מדרגה, להפוך את המגעים לאינטנסיביים יותר ולהגביר את רצף הפגישות. השבוע הקרוב יתמקד בנושא רגיש ביותר במערכת הפוליטית: מינוי היועצים המשפטיים למשרדי הממשלה. ובמקביל, בקואליציה מסתמנת הצעת חוק חדשה הנוגעת לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה.
ההצעה החדשה, שנמצאת בשלביה הראשונים, קובעת כי היועץ המשפטי לממשלה ייבחר בכל פעם על ידי הממשלה המכהנת ובאמצעות ועדת איתור שתיבחר על ידה. כלומר, משרת היועמ"ש תהפוך למינוי פוליטי, בניגוד למצב הנוכחי שבו מינוי היועמ"ש מוסדר בשורת החלטות ממשלה, חוקי כנסת שונים וכן ועדה ציבורית. הסיכוי שהאופוזיציה תסכים להעביר חוק שכזה הוא נמוך, אך אם תושג הבנה בנושא בשיחות בבית הנשיא, תתבקש היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, בתיאום עם שר המשפטים יריב לוין, להטיל על מחלקת החקיקה במשרדה את הכנת הצעת חוק היועץ המשפטי לממשלה.
3 צפייה בגלריה
 יריב לוין
 יריב לוין
ייתכן שיבקש מהיועמ"שית להטיל על מחלקת החקיקה במשרדה את הכנת הצעת החוק. לוין
(צילום: EPA )
וזה לא הכל. הצעת החוק צפויה גם להציע פיצול של משרת היועמ"ש בין פרקליט המדינה לבין היועץ המשפטי לממשלה. כיום עומד היועץ בראש שני התפקידים הללו והוא מאציל מסמכויותיו לפרקליט המדינה. אם בשיחות ההידברות לא יצליחו להגיע להבנות בנושא, ההערכה היא שגורמים בכירים בקואליציה יעלו את הצעת חוק היועץ במהלך חודש יוני, לאחר שיסתיימו ההצבעות על תקציב המדינה הצפיות להיערך במאי. מנגד, צפויה היועצת בהרב-מיארה להתנגד להצעה זו, שתהפוך כאמור את תפקיד היועמ"ש למשרה פוליטית ומשרת אמון של הממשלה.
התנגדותה של היועמ"שית תגרור לבטח שורה של השמצות מצד הקואליציה, כפי שקרה במקרים קודמים. אלא שעל פי גורמים בכירים, למרות הקריאות לפיטוריה - אין לכך היתכנות ממשית. "ברור לנו שמהלך לפטר יועץ משפטי לממשלה מסובך מאוד פרוצדורלית וכל הסיכויים הם שבג"ץ יבלום אותו", כך לדבריהם של אותם גורמים, "כמו כן צפויה מהומה ציבורית קשה מלווה בהפגנות, כפי שהיה בניסיון לפיטורי גלנט. לכן התוכנית לפטר את מיארה בטענה שאינה משתפת פעולה עם הממשלה, אינו ישים בשלב זה".
3 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם צוותי העבודה מטעם הקואליציה, סיעת יש עתיד וסיעת המחנה הממלכתי בפגישת הידברות ראשונה בבית הנשיא
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם צוותי העבודה מטעם הקואליציה, סיעת יש עתיד וסיעת המחנה הממלכתי בפגישת הידברות ראשונה בבית הנשיא
צוותי המו"מ עם הנשיא יצחק הרצוג
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
עם זאת, כאמור, תתבקש בהרב-מיארה לשתף פעולה עם יוזמה של הממשלה לנסח ולהגיש חוק ממשלתי. יצוין כי לאור התנגדות היועצת המשפטית לכנסת, שגית אפק, לחוקק את החוק היועמ"שים – חוק היועצים המשפטיים למשרדי הממשלה – שלא באמצעות חוק של ועדת החוקה של הכנסת, תתבקש מיארה על ידי הממשלה לנסח במקביל גם את חוק היועמ"שים. ההערכה שמיארה וצוותה יתנגדו לסעיפי החקיקה של שני החוקים הללו כפי שכבר הובע על ידי נציגיה בוועדות הכנסת שדנו במהפכה המשפטית.
מיארה כבר התנגדה להצעת חוק היועמ"שים שהוצגה ידי יו"ר ועדת החוקה של הכנסת, ח"כ שמחה רוטמן, שמטרתו להפוך את תפקידם של היועצים למשרת אמון, במקום שיהיו כפופים לייעוץ המשפטי לממשלה. המשנה של היועמ"שית, גיל לימון, אמר בדיון בוועדת החוקה של הכנסת: "מדי יום ביומו רשויות המנהל במדינת ישראל מקבלות מאות ואלפי החלטות, בליווי של מערך הייעוץ המשפטי לממשלה – ניהול כוח האדם הממשלתי, עריכת מכרזים, קידום החלטות ממשלה, ניסוח חקיקה ועוד ועוד. הייעוץ המשפטי לממשלה פועל להבטיח שההחלטות הללו מתקבלות בהליך מנהלי תקין, תוך שמירה על טוהר המידות והגנה על זכויות האדם. הצעת החוק שהונחה בפני הוועדה תמוטט למעשה את הערובות הפנים-ממשלתיות לשמירה על שלטון החוק בפעולתם של משרדי הממשלה".