המפגש הרביעי של המשא ומתן בין הקואליציה לאופוזיציה על פשרה במהפכה המשפטית נמשך אתמול (יום ראשון) במשכן נשיא המדינה וארך שבע שעות. אף על פי שהמפגש היה ענייני והצדדים צללו לעומק מתוך מחויבות להגיע להסכמות - ניכר עדיין שהפערים גדולים.
מבית הנשיא יצחק הרצוג נמסר כי "נציגי הקואליציה והאופוזיציה קיימו דיון ארוך מאוד בענייני חוק יסוד: החקיקה, הן ביחס לאופן החקיקה והשינוי של חוקי יסוד והן בנושאי הביקורת השיפוטית. הנושאים מורכבים ועקרוניים, ומטבע הדברים הדיון יימשך. חשוב לציין כי השיחות מתקיימות באווירה עניינית וטובה, ומתוך מחויבות להגיע להסכמות.
"הצדדים הסכימו, בין היתר, שחוק יסוד: החקיקה הוא אבן דרך מרכזית להסדרת היחסים בין הרשויות וצעד קדימה לקראת הסדרה חוקתית. כלל המשתתפים בחדר הביעו תקווה שיום הזיכרון המקודש יעבור בכבוד הדדי בין כל חלקי העם ומאחלים חג עצמאות שמח לאזרחי ישראל". הדיונים צפויים להימשך ביום חמישי לאחר יום העצמאות.
5 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם צוותי העבודה מטעם הקואליציה, סיעת יש עתיד וסיעת המחנה הממלכתי בפגישת הידברות ראשונה בבית הנשיא
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם צוותי העבודה מטעם הקואליציה, סיעת יש עתיד וסיעת המחנה הממלכתי בפגישת הידברות ראשונה בבית הנשיא
צוותי המשא ומתן בבית הנשיא
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)

בסוגיית פסילת חוקים רגילים על-ידי בג"ץ, הציגו הצדדים עמדות מנוגדות: הקואליציה דורשת רוב של 12 מהרכב מלא של 15 שופטים. האופוזיציה מדברת על רוב של שישה מהרכב של תשעה שופטים.
ואולם, למרות העמדות המנוגדות היה ברור לכולם שהאזור שהנשיא דיבר עליו במתווה שלו - שני שלישים מתוך הרכב של 11 שופטים או כל הרכב אחר - הוא זה שסביבו ניתן לייצר הסכמות. העמדה שהקואליציה שמה על השולחן היא עמדה קיצונית שאין כמוה באף מקום אחר בעולם.
בנוגע לחקיקת חוקי יסוד, בדיון התגלע ויכוח האם הרוב הדרוש לחקיקת חוקים אלה בקריאה רביעית בכנסת עוקבת אחרי שהחוק עובר בחירות - הוא רגיל או גדול. הקואליציה רוצה רוב רגיל של 61 בעוד האופוזיציה רוצה רוב שנע בין 70 ל-80 חברי כנסת. בנושא זה התקיים דיון ענייני ואין עדיין הסכמות.
5 צפייה בגלריה
פרופ' סוזי נבות
פרופ' סוזי נבות
פרופ' סוזי נבות. בליכוד הסתייגו
(צילום: יח"צ, המכללה למינהל)
בליכוד לא אהבו את הכנסת המשפטנית פרופ' סוזי נבות לצוות של יש עתיד במקומו של עודד גזית. נבות התייחסה לחוק יסוד: החקיקה, ודיברה גם על אופן בחירת השופטים. משתתפים בדיון העירו לנבות שהיא נוגעת באזורים שכבר טופלו ולגביהם הושגו הסכמות. אחד ממשתתפי הישיבה אמר שנבות הייתה גורם קואופרטיבי וענייני.
נבות עצמה אמרה: "הייתי גאה להיות חלק משולחן שיושב ועוסק בנושאים שישפיעו על חיי מדינת ישראל עשרות שנים קדימה באופן כה מכובד. מדובר בנושאים מורכבים מאוד וקשים מאוד. יחד עם זאת, הצדדים בכל רגע חותרים להסכמה. מטבע הדברים יש אי הסכמות. זה רק סבב ראשון של שיח בנושאים מאוד משמעותיים - רק לאחר שנסיים כל הנושאים נחזור לגיבוש ההסכמות".
גורמים שמעורים בשיחות העריכו שהקואליציה מעדיפה להקצין את האי-הסכמות כדי לעודד את תומכי הימין להגיע ל"הפגנת המיליון" המתוכננת להיערך בירושלים ביום חמישי. עוד אמרו אותם גורמים כי בניגוד לתדרוכים שיוצאים מהקואליציה, דווקא בחדר נציגיה לא הקשיחו עמדות.

הרצוג נאם, בחוץ הפגינו נגד נתניהו

נשיא המדינה הרצוג התייחס אמש למשא ומתן במהלך נאום באירוע המרכזי של יהדות התפוצות לכבוד יום העצמאות ה-75 למדינה שנערך באקספו תל אביב. "בזמן של משבר אני מתעקש על דיאלוג פנים-ישראלי כנה על איפה אנחנו חלוקים", אמר הנשיא. "היום השלמנו סבב נוסף של שיחות לגבי הרפורמה המשפטית בין נציגי קואליציה ואופוזיציה בנוכחותי, אלו הן שיחות כנות מלב אל לב ואני באמת מקווה שאפילו נגיע לחוקה בעתיד.
"אני לא חי באשליה. זה קשה, זה מסובך, זה כואב. ראיתם חלק מזה בימים האחרונים, אבל זה בהחלט אפשרי ואנחנו חייבים להאמין בזה, וזה למה הלילה אני מתעקש על דיאלוג בין חברינו היהודים הרחוקים גם. חברים, אנחנו צריכים למצוא דרך לתקשר בינינו להעמיק את השיח בינינו בשביל למצוא את הדרך חזרה לנרטיב רחב שהוא מחייב ובריא לכולנו".
5 צפייה בגלריה
 נשיא המדינה יצחק הרצוג
 נשיא המדינה יצחק הרצוג
הנשיא הרצוג באירוע
(צילום: מוטי קמחי)

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהיה אמור לנאום בכנס, החליט לבטל את הגעתו לאירוע. בלשכת ראש הממשלה נתניהו ציינו כי נתניהו ביטל את הגעתו בגלל שיקולי לוחות זמנים והכנות לטקסי ימי הזיכרון והעצמאות, אולם נראה כי ההחלטה התקבלה לנוכח פרסום כוונות של משתתפים להתפרץ לנאומו וניסיונות של מפגינים נגד המהפכה המשפטית לשבש את הגעתו למקום.
אלפי בני אדם השתתפו בהפגנה. הם חילקו למשתתפים פרחים והחזיקו שלטים באנגלית שקראו להם לסייע בעצירת קידום החוקים שבמחלוקת. בשלטים נכתב בין היתר "אל תתרמו לדיקטטורה" ו-"הצילו את הדמוקרטיה הישראלית". מהומה פרצה במקום כשאחד מבאי הכנס לקח דגל של מפגין כדי להכניסו לאולם, אך מאבטחי השב"כ מנעו זאת ממנו.
5 צפייה בגלריה
 המפגינים מחוץ לאקספו תל אביב
 המפגינים מחוץ לאקספו תל אביב
המפגינים מחוץ לאקספו תל אביב
(צילום: דנה קופל)
5 צפייה בגלריה
(צילום: דנה קופל)
אביטל יעקובי מתל אביב, שמשתתפת ברוב ההפגנות נגד קידום המהפכה המשפטית, סיפרה כי היא מתקשה לישון בימים אלה. "אני מאוד מודאגת", אמרה יעקובי. "אני בקפלן כל שבוע וזה הולך וגדל משבוע לשבוע. יש פה התעוררות של ציבור גדול שעובד בשביל המשתמטים החרדים. אני חושבת שזה חשוב שכל יהודי יידע מה קורה פה ויהיה מודאג, כי בלי מדינת ישראל לא יהיה לו לאן ללכת".
ענאר, ישראלי מתל אביב שמחזיק גם באזרחות אמריקנית, אמר כי הקשר עם ארה"ב מאוד חשוב. לדבריו, "אנחנו צריכים שהם ישימו לב למה שקורה כאן. אני עובד המון עם הקהילות היהודיות בארה"ב ויש שם המון בלבול. הם לא מצליחים להבין איך הגענו למקום הזה. אלה אנשים שתמיד תמכו בישראל, גם כשזה לא היה פופולרי, ועכשיו זה נהיה להם יותר קשה".
פורסם לראשונה: 21:35, 23.04.23