4 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלאמן , בנימין נתניהו, ג'ו ביידן, אבראהים ראיסי
מוחמד בן סלאמן , בנימין נתניהו, ג'ו ביידן, אבראהים ראיסי
בן סלמאן, נתניהו וביידן
(צילום: gettyimages, רויטרס, AFP, EPA)
במערכת הביטחון חוששים שנתניהו יסכים לדרישת הגרעין הסעודית: בשבועות האחרונים ניסתה קבוצה של מומחים לזרות מעט אור על אחת מהתעלומות הגדולות בתולדות הנשק הגרעיני. היא עשתה זאת במקביל, ולא בלי קשר, לזרם הידיעות ההולך וגואה על כך שמה שנראה על פניו כבלתי אפשרי, בטח בעת הזו - נורמליזציה ביחסים בין ישראל לסעודיה שתשנה את פני המזרח התיכון - הוא דווקא אפשרי.
התעלומה נוגעת במספר לא קטן של ידיעות, חלקן ממקור לא ברור, חלקן אולי פנטזיה מזרח תיכונית, שהגיעו בעקשנות לאורך השנים, על כך שפרויקט הגרעין הפקיסטני לא סתם צמח יש מאין - אלא נבט על רקע שיתוף פעולה בין איסלמבאד לחצר המלכות בריאד. לפי הידיעות, סעודיה היא שמימנה את העלות העצומה של פרויקט הגרעין הפקיסטני החשאי, והמימון הזה הציל את הפרויקט ועמד ביסוד הצלחתו.

אבל אין מתנות חינם. הסעודים עשו זאת תמורת הבטחה פקיסטנית להעביר לפחות חלק מהארסנל הזה לידיהם, אם וכאשר יצטרכו. הסוגיה הזו נוגעת לשאלת השאלות בקשר לעסקה אפשרית עם ריאד - למה זו מתעקשת לכלול בה העשרה גרעינית על אדמת סעודיה?
הסעודים טוענים כי הם רוצים לממש את הפוטנציאל הגלום בכמות אדירה של אורניום מתחת לאדמת ארצם, או במילים אחרות - לעשות מזה כסף, תוך שהם הופכים לגורם משפיע בעולם. בנוסף, הסעודים אומרים כי הם מבקשים להתחיל לייצר אנרגיה גם ממקורות גרעיניים, כדי להכין את עצמם ליום שבו ייגמר הנפט. לפחות באופן חלקי, אלו היו התירוצים של איראן כשהחלה בפיתוח הגרעיני, ויש מומחים בכירים בנושא בישראל שהשתכנעו מהנימוקים הסעודים בדומה למה שהשתכנעו בזמנו מאלו של איראן.
בשורה התחתונה - אין לסעודיה נשק גרעיני או פרויקט גרעיני עצמאי, אבל יש לא מעט ראיות לכך שהיא בהחלט חושבת ופועלת באופן נחוש וחשאי בתחום הזה, ייתכן כי בעיקר מתוך חשש לגרעין האיראני. גורמים בכירים במערכת הביטחון חוששים כי נתניהו, המעוניין מאוד מאוד בחוזה שלום עם ריאד, עשוי להסכים למעגל הדלק הגרעיני על אדמה סעודית, למרות שהתנגדות לכך הייתה שנים רבות חלק מרכזי ממדיניותה של ישראל.
4 צפייה בגלריה
אבו מאזן נואם באירוע 75 שנים לנכבה של האו"ם
אבו מאזן נואם באירוע 75 שנים לנכבה של האו"ם
אבו מאזן. הסכם בין ישראל לסעודיה יכלול ויתורים לפלסטינים?
( צילום: EPA)
חתימת הסכם שלום עם סעודיה תסייע לביטחון הלאומי במאבק נגד איראן, אבל תפגע בביטחון הלאומי הישראלי. אחד הגורמים הבכירים במערכת הביטחון אמר אתמול כי חתימת הסכם שלום עם סעודיה בחסות ארצות הברית היא פניית הפרסה שיכולה לשנות את המציאות הפוליטית בישראל. "אני חושש כי עבור הישג כזה נתניהו יהיה מוכן לשלם כמעט כל מחיר וייחס פחות חשיבות לסכנות החמורות העולות מהעשרה", הוא אמר. "אמנם היום הם אומרים שזו העשרה בפיקוח אמריקני, אבל מי יבטיח לנו שמחר לא יתחלף שם השלטון או שהשליט ההפכפך יחליט לגרש את האמריקנים?".
הסכמה של ישראל להעשרה בסעודיה תהיה בדיוק ההפך מהמדיניות ארוכת השנים של ישראל, ולפיה יש לעשות הכול כדי למנוע מכל מדינה במזרח התיכון להיות בעלת יכולות העשרה. כמה מהמדינות הללו אינן יציבות והשלטון בהן עשוי לעבור לגורמים קיצוניים, טענו בכירים ישראלים מזה עשורים. הסכמה לסעודיה תביא כמעט באופן אוטומטי עוד מדינות, כמו מצרים, להתחיל לצעוד באותו נתיב.
4 צפייה בגלריה
ראשי האופוזיציה בהצהרה לתקשורת
ראשי האופוזיציה בהצהרה לתקשורת
מסרבים בכל תוקף להצטרף לממשלה בראשות נתניהו. לפיד וגנץ
(צילום: מוטי קמחי )
נתניהו הקים צוות קטן וסודי שמטפל בעניין: השר לנושאים אסטרטגיים רון דרמר, ראש המל"ל צחי הנגבי וגיל רייך, סגנו של הנגבי, לשעבר בכיר במערך הגרעין הישראלי. הצוות הזה פועל מול נתניהו, בעוד שחלקים גדולים מאוד מקהילת המודיעין ומערכת הביטחון לא בקיאים במתרחש. שני פקידים בכירים טוענים כי נתניהו ממדר ממנו את שאר מערכת הביטחון, ואף חלק מהשרים בקבינט.
לדברי גורם ביטחוני המכיר את הממסד הגרעיני במדינה, הוא ועמיתיו נשאלו לאחרונה על ידי בכירים מה דעתם על אפשרות ההתעשרות בסעודיה. התשובה שלהם הייתה, כמו תמיד, התנגדות עזה - גם האצת מרוץ חימוש גרעיני במזרח התיכון וגם הסכנה שרכיבים גרעיניים ייפלו לידיים עוינות במקרה של שינוי פוליטי בסעודיה. גורם ישראלי בכיר הבקיא בפרטי השיחות שמקיימות ישראל וארה"ב בנושא אמר כי לפי שעה ישראל לא מקיימת משא ומתן על תנאי העסקה, אלא רק נסמכת על הבטחה אמריקנית לשקיפות מלאה ולעדכונים שוטפים על המתרחש בשיחות.
הפקיד אומר כי ישראל לא שינתה את מדיניותה בנוגע להעשרה בכל מדינות המזרח התיכון, בדומה למדיניות שלה כלפי איראן. מאידך, הפקיד אמר כי ישראל תמתין להסדר אליו תגיע ארה"ב עם סעודיה, מתוך ידיעה כי ארה"ב מביאה בחשבון את ביטחונה של מדינת ישראל, ואז תבחן את ההסדר.
אם יהיה מספיק ביטחון בכך שהפרויקט האזרחי לא יהפוך לצבאי, כך לפי הפקיד, ישראל לא תהיה אבן הנגף לו. למשמע הדברים, אומר אחד מהבכירים במערכת הביטחון כי מדובר בסיטואציה חמורה, שבה גם בשלב הזה צריך להישמע קולם של ראשי הוועדה לאנרגיה אטומית וצה"ל, והמסר המודאג שלהם צריך להיות מועבר לאמריקנים.
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
השר דרמר. חבר בצוות המצומצם שהקים נתניהו
(צילום: אמיל סלמן)
העניין הסתבך עוד יותר נוכח חזרת הסוגיה הפלסטינית למגרש. לפי פרסום אמש ב"ניו יורק טיימס" (שהח"מ היה בין החתומים עליו), פקידים ישראלים שנפגשו לאחרונה עם עמיתים אמריקנים התרשמו כי בוושינגטון ובריאד סבורים שלא ניתן יהיה לגבש את העסקה ללא התקדמות משמעותית בנושא הפלסטיני. בסביבתו של נתניהו טוענים כי לא שמעו על דרישה סעודית בנושא הפלסטיני. פקיד ישראלי בכיר הבקיא בפרטי השיחות שמקיימות ישראל וארה"ב בנושא אמר כי לפי שעה אין ישראל מקיימת משא ומתן על תנאי העסקה, אלא רק נסמכת על הבטחה אמריקנית לשקיפות מלאה ולעדכונים שוטפים על המתרחש בשיחות. הוא הוסיף כי ארה"ב מעולם לא שיקפה כל דרישה סעודית בנושא הפלסטיני, וכי אם תבוא דרישה כזו - היא תבוא מצד ארה"ב ולדעתו תהיה סמלית בלבד.
ספק רב אם ויתורים משמעותייים לפלסטינים יאושרו על ידי הממשלה בהרכבה הנוכחי. בקואליציה של נתניהו, מפלגות שמתנגדות בחריפות לכל ויתור כזה מסוגלות, בסבירות גבוהה, לפרק את הממשלה אם הצעה כזו תגיע לדיון. הבדיקה שעשו גורמים אמריקנים לגבי ממשלת אחדות בסיטואציה כזו העלתה כי בכל מקרה לפיד וגנץ לא ייכנסו לממשלה עם נתניהו, אך הם עשויים אולי לתמוך בהסכם מבחוץ.
ראשי האופוזיציה, כאמור, מסרבים בכל תוקף להצטרף לכל ממשלה שנתניהו יוביל, אך בשיחות שקיימו גורמים באופוזיציה עלתה השאלה - האם יתמידו בסירובם גם מול האפשרות לכינון יחסי דיפלומטיים עם הממלכה, ואולי אף מול בקשה מפורשת מהנשיא ביידן להצטרף לממשלת נתניהו כדי לאפשר את העסקה. התשובה שניתנה לגורמים האמריקנים הייתה זהה: האופוזיציה עשויה לתמוך בהסכם מבחוץ, אבל בשום אופן לא תצטרף לנתניהו.