נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן התייחס אמש (שישי) להסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה, ואמר בכנס תורמים לקראת מסע הבחירות לנשיאות ב-2024 כי "ייתכן שיש התקדמות בהסכם בין המדינות". ההתקרבות האפשרית מגיעה לאחר שהיועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן, ניהל שיחות עם גורמים סעודים בג'דה במטרה לקדם את הסכם הנורמליזציה.
1 צפייה בגלריה
ביידן מאשר: "ייתכן שיש התקדמות בדרך בהסכם בין ישראל לסעודיה"
ביידן מאשר: "ייתכן שיש התקדמות בדרך בהסכם בין ישראל לסעודיה"
ביידן מאשר: "ייתכן שיש התקדמות בדרך בהסכם בין ישראל לסעודיה"
(צילום: רויטרס, AP, יונתן זינדל)
תומאס פרידמן, פרשן "ניו יורק טיימס" הנחשב מקורב לביידן, כתב השבוע בטורו כי דיבר עם הנשיא האמריקני על האפשרות להסכם סעודי-ישראלי, שיכלול ויתורים לפלסטינים שישמרו על האפשרות להגיע לפתרון שתי המדינות ביום מן הימים. "כשראיינתי את הנשיא ביידן בחדר הסגלגל בשבוע שעבר", הוא כתב, "הטור שלי התמקד בדחיקתו בנתניהו לעצור את צעדי המהפכה בלי הסכמה רחבה".
עם זאת הוא ציין כי "זה לא כל מה שדיברנו עליו". פרידמן טען כי הנשיא מתלבט האם לדחוף להסכם ביטחוני עם סעודיה, שיכלול נרמול יחסים עם ישראל, אך בתנאי שישראל תסכים לוויתורים לפלסטינים. לדבריו, "אם ארה"ב מגיעה לסוג של ברית ביטחונית עם סעודיה - בתנאי שהיא תנרמל את היחסים עם ישראל - שתעשה ויתורים משמעותיים לפלסטינים - הקואליציה של נתניהו, שכוללת קיצונים דתיים, תצטרך לענות על השאלה הזו: 'סיפוח או נורמליזיציה?'".
פרידמן הוסיף כי גם אם הצעה שכזו תובא בפני ממשלת ישראל ה"קיצונית", כלשונו, "הרבה אנשים יצטרכו להסכים על הרבה דברים". הנשיא, כך לפי הטור מיום רביעי האחרון, עדיין לא החליט אם להמשיך במאמצים, אבל כן נתן "אור ירוק" לצוות שלו לבדוק עם יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, את השאלה אולי הכי מרכזית בעת הזו: האם יסכים לעסקה - ובאיזה מחיר?