בכיר אמריקני הזהיר אמש (שישי) כי ארה"ב רואה לאחרונה יותר ויותר שיתוף פעולה בין רוסיה לאיראן, גם בסוריה, בין השאר בעקבות תמיכתה של טהרן במוסקבה במלחמה באוקראינה. לדבריו, רוסיה "מחויבת" לאיראן - שמעוניינת בהוצאת הכוחות האמריקניים מסוריה, כדי שתוכל להעביר ביתר קלות סיוע קטלני לחיזבאללה ולאיים על ישראל. "בארה"ב רואים עוד ועוד שיתוף פעולה, תכנון ושיתופי מודיעין בין רוסיה לכוח קודס של משמרות המהפכה בסוריה – מתוך מטרה ללחוץ על ארה"ב להוציא את חייליה משטח סוריה", אמר הבכיר בפנטגון.
6 צפייה בגלריה
מטוס קרב רוסי מטריד מל"ט אמריקני מדגם ריפר MQ-9 בשמי סוריה ב-5 ביולי
מטוס קרב רוסי מטריד מל"ט אמריקני מדגם ריפר MQ-9 בשמי סוריה ב-5 ביולי
מטוס קרב רוסי, ש"הטריד" מל"ט אמריקני בשמי סוריה
(צילום: חיל האוויר האמריקני/AP)
דברי הבכיר על הקשרים המתהדקים בסוריה בין הרוסים לאיראנים לא מגיעים בחלל ריק. כבר כמה חודשים מזהירה ארה"ב כי טייסי קרב רוסים מפרים את כללי ההתנהגות המוסכמים בין הצדדים בשמי סוריה – שמטרתם למנוע עימות ישיר בין המעצמות הגרעיניות – ומתקרבים בצורה מסוכנת, כשהם חמושים בפצצות וחימושים אחרים, למטוסי הקרב האמריקניים ו"מטרידים" אותם, או חולפים מעל הכוחות האמריקניים שעל הקרקע.
ביום ראשון האחרון הודיעה ארה"ב כי מנהיג בדאעש חוסל בתקיפת מל"טים אמריקניים, כמה שעות אחרי שאלה "הוטרדו" על ידי מטוסי קרב רוסיים. לפני כשבוע וחצי פרסמה ארה"ב תיעוד של מטוסי קרב רוסיים "מטרידים" מל"טים אמריקניים בשמי סוריה. בתיעוד נראים המטוסים מתקרבים בצורה מסוכנת לאחד המל"טים, מדגם "ריפר MQ-9", ויורים לאוויר אבוקות תאורה מוצנחות ממש בהמשך מסלולו של המל"ט.
6 צפייה בגלריה
רכב של פקחי או"ם חולף ליד שלט עם תמונה של חסן נסראללה בדרום לבנון
רכב של פקחי או"ם חולף ליד שלט עם תמונה של חסן נסראללה בדרום לבנון
המטרה הסופית - להעביר יותר סיוע קטלני לחיזבאללה, שיוכל לאיים על ישראל
(צילום: Aziz Taher/רויטרס)
בחודש שעבר דווח כי בתקרית נדירה ביותר טיל נ"מ רוסי שוגר בנובמבר אשתקד לכיוונו של מל"ט אמריקני, גם הוא מדגם MQ-9, והתפוצץ במרחק של 12 מטר בלבד מכלי הטיס המתקדם. המל"ט, כך דווח, לא הופל – אבל ניזוק בעקבות הפיצוץ.
על רקע זה, ציין הבכיר האמריקני כי ארה"ב שוקלת כמה אפשרויות צבאיות כדי להתמודד עם הפעילות הרוסית הגוברת בשמי סוריה. הבכיר סירב לפרט על האפשרויות הנשקלות, אך הדגיש כי ארה"ב לא תוותר על שום טריטוריה – ותמשיך להפעיל את כלי הטיס שלה במערב סוריה נגד דאעש.
חרף ה"הטרדות" החוזרות, בארה"ב לא מאמינים שהרוסים מתכננים להטיל פצצות על חיילים אמריקנים בסוריה – או להפיל כלי טיס. עם זאת, האמריקנים לא שוללים אפשרות שטייסים רוסים יתנגשו במל"טים ויפילו אותם – צעד שבמוסקבה, לדברי הבכיר, לא מאמינים שיוביל לתגובה צבאית אמריקנית חריפה.

שיחות זועמות

בדומה לישראל, שמפעילה מנגנון תיאום עם רוסיה בכל הנוגע לפעילותה בסוריה, גם האמריקנים מנהלים מנגנון דומה עם הרוסים. הבכיר האמריקני אמר כי מדי יום מתקיימות הרבה שיחות, ולעיתים הן מסתיימות באיומים כועסים מצד המפקדים בשני הצדדים. בדרך כלל, לדברי הבכיר שתיאר את אחת השיחות, הרוסים מכריזים על אזור אסור לפעילות - ואומרים שהם מקיימים תרגילים.
האמריקנים מצידם לא רואים שום תרגיל, ומדגישים בפני הרוסים שמדובר בפעילות לסיכול טרור נגד דאעש - ולכן הם מתכננים לטוס שם. הרוסים מדגישים בפני האמריקנים כי הם לא יכולים להבטיח את בטיחות כלי הטיס האמריקניים - וברגע שכלי הטיס מגיע לאזור ה"אסור", "לפעמים זה מתחמם מאוד", כלשונו. גם אתמול התרחשה תקרית בסוריה: כלי טיס רוסי טס שוב ושוב מעל בסיס א-תנף שבמשולש הגבולות סוריה-ירדן-עיראק. לדברי הבכיר האמריקני, מטוס רוסי אסף מודיעין על הבסיס. האמריקנים לא הגיבו.
6 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה פוטין מופיע על שלט חוצות ב דמשק סוריה במרץ 2022 על השלט נכתב בערבית "אנחנו תומכים ברוסיה"
נשיא רוסיה פוטין מופיע על שלט חוצות ב דמשק סוריה במרץ 2022 על השלט נכתב בערבית "אנחנו תומכים ברוסיה"
"אנחנו תומכים ברוסיה", על שלט בסוריה. מנגנון התיאום עם האמריקנים עובד, אבל חורק
(צילום: AP)
ארה"ב מחזיקה בסביבות 900 לוחמים על אדמת סוריה, לצד מספר לא ידוע של אזרחים אמריקנים עובדי קבלן. גם כוחות אמריקניים מיוחדים פועלים מעת לעת במדינה מוכת הקרבות, אבל לרוב הדבר נעשה ביחידות קטנות, והם לא נכללים במניין הרשמי. ארה"ב פועלת בסוריה מאז 2015, כחלק מהקואליציה הבינלאומית שהוקמה אז במטרה להביס את "החליפות האיסלאמית" שהקים ארגון הטרור דאעש. מאז הבסתו ב-2019, הכוחות האמריקניים ממשיכים לפעול שם על מנת לסייע לבעלי בריתם הכורדים ולמנוע מדאעש דריסת רגל מחודשת.
במקביל, ארה"ב הודיעה שתשלח מטוסי F-16 למצר הורמוז, כדי להגן על ספינות מפני השתלטות כוחות איראניים. לדברי הבכיר בפנטגון, מטוסי ה-F-16 יצטרפו למטוסי ה-A-10 שנשלחו למזרח התיכון. דבריו מגיעים אחרי שאיראן ניסתה להשתלט בשבוע האחרון על שתי מכליות נפט במצר הורמוז. באחד המקרים אנשיה אף פתחו באש לעבר אחת מהמכליות.
ההחלטה לשלוח למצר הורמוז מטוסי F-16, לדברי הבכיר האמריקני, נועדה כדי לספק "כיסוי אווירי" לספינות שעוברות שם, ואמורה להגביר את הנוכחות הצבאית האמריקנית באזור ולהרתיע את איראן. הצי האמריקני ציין כי בשני מקרים שונים, כלי שיט איראניים חזרו בהם מכוונותיהם כשמשחתת אמריקנית הגיעה למקום – עדות לרתיעה האיראנית.