ארצות הברית האשימה היום (ה') כי מטוסי קרב של רוסיה "הטרידו" מל"טים שהפעילה בשמי סוריה וסיכנו בכך את כלי הטיס היקרים שלה. מדובר לדברי וושינגטון רק בתקרית אחת מני רבות שהתחוללו בחודשים האחרונים בשמי סוריה, שם פועלים במקביל חילות האוויר של שתי המעצמות, אבל באופן חריג הפעם ארה"ב פרסמה תיעוד של אותה הטרדה מצד מטוסי הקרב הרוסיים. בתיעוד הם נראים מתקרבים בצורה מסוכנת לאחד המל"טים, מדגם "ריפר MQ-9", ויורים לאוויר אבוקות תאורה מוצנחות ממש בהמשך מסלולו של המל"ט.
לוטננט-גנרל אלכס גרינקוויץ', בכיר בחיל האוויר האמריקני, מסר כי התקרית התרחשה אתמול בסביבות השעה 10:30 (שעון מקומי). לדבריו שלושה מטוסי קרב רוסיים מדגם SU-35 הטרידו שלושה מל"טים אמריקניים מסוג "ריפר", שפעלו באותו בזמן במסגרת משימה נגד ארגון הטרור דאעש. בשל התנהלותם המסוכנת של מטוסי הקרב, כך נמסר, נאלצו המל"טים לבצע תמרוני התחמקות. לא נמסר היכן בדיוק אירעה התקרית מעל אדמת סוריה, ומה הייתה המשימה נגד דאעש שלשמה שוגרו המל"טים.
5 צפייה בגלריה
מטוס קרב רוסי מטריד מל"ט אמריקני מדגם ריפר MQ-9 בשמי סוריה ב-5 ביולי
מטוס קרב רוסי מטריד מל"ט אמריקני מדגם ריפר MQ-9 בשמי סוריה ב-5 ביולי
מטוס קרב רוסי, כפי שתועד אתמול מעדשת המצלמה של אחד המל"טים האמריקניים. "התנהגות מסוכנת ולא אחראית"
(צילום: חיל האוויר האמריקני/AP)
5 צפייה בגלריה
מטוס קרב רוסי מטריד מל"ט אמריקני מדגם ריפר MQ-9 בשמי סוריה ב-5 ביולי
מטוס קרב רוסי מטריד מל"ט אמריקני מדגם ריפר MQ-9 בשמי סוריה ב-5 ביולי
האבוקות המוצנחות שירו מטוסי הקרב הרוסיים. במרץ תקרית דומה הביאה להתרסקות מל"ט אמריקני בים השחור
(צילום: חיל האוויר האמריקני/AP)
לדברי גרינקוויץ', אחד ממטוסי הקרב הרוסיים הציב עצמו מול אחד המל"טים והפעיל את המבער האחרוי של מנוע הסילון שלו. מדובר בשיטה שבה מטוסי קרב מגבירים את הדחף שלהם, אבל הדבר יוצר הדף עוצמתי שלפי חיל האוויר האמריקני סיכן את הרכיבים האקלטרוניים של המל"ט. גרינקוויץ' הוסיף כי ההדף שיבש גם את יכולתם של מפעילי המל"ט לשלוט בו בצורה בטוחה.
"מטוסי הקרב הרוסיים התנהלו בצורה לא-בטוחה ולא-מקצועית כאשר התקרבו לכלי הטיס האמריקניים בסוריה", מסר גרינקוויץ', והזהיר כי הפעולות הללו מסכנות לא רק את הכוחות האמריקניים אלא גם את הכוחות הרוסיים. "אנו דוחקים בכוחות הרוסיים בסוריה לחדול מההתנהגות חסרת האחריות הזו ולדבוק בכללי ההתנהגות המצופים מחיל אוויר מקצועי, על מנת שנוכל למקד את מאמצינו בהבסה מוחלטת של דאעש". הגנרל אריק קורילה, מפקד פיקוד המרכז של צבא ארה"ב, הזהיר מצדו כי ההתנהלות של טייסי הקרב הרוסים "מגבירה את הסיכון להסלמה או לאי-הבנה".
ארה"ב, נזכיר, מזהירה כבר כמה חודשים כי טייסי קרב רוסים מפרים את כללי ההתנהגות המוסכמים בין הצדדים בשמי סוריה – שמטרתם למנוע עימות ישיר בין המעצמות הגרעיניות – ומתקרבים בצורה מסוכנת, כשהם חמושים בפצצות וחימושים אחרים, למטוסי הקרב האמריקניים ו"מטרידים" אותם, או חולפים מעל הכוחות האמריקניים שעל הקרקע. בחודש שעבר דווח כי בתקרית נדירה ביותר טיל נ"מ רוסי שוגר בנובמבר אשתקד לכיוונו של מל"ט אמריקני, גם הוא מדגם MQ-9, והתפוצץ במרחק של 12 מטר בלבד מכלי הטיס המתקדם. המל"ט, כך דווח, לא הופל – אבל ניזוק בעקבות הפיצוץ.
5 צפייה בגלריה
מל"ט אמריקני מדגם ריפר MQ-9 בשמי נבאדה ארה"ב 2020
מל"ט אמריקני מדגם ריפר MQ-9 בשמי נבאדה ארה"ב 2020
מל"ט אמריקני מדגם ריפר MQ-9. יצא למשימה נגד דאעש, הרוסים הפריעו
(צילום: AFP PHOTO /US AIR FORCE)

ברקע למתיחות בשמי סוריה עומדת כמובן המתיחות הגדולה בין מוסקבה לוושינגטון בעקבות המלחמה באוקראינה, והתקרית שהתרחשה אתמול מזכירה במידה רבה את זו שהתרחשה במרץ האחרון בשמי הים השחור, לא הרחק מאוקראינה: מטוס קרב רוסי התנגש אז במל"ט אמריקני, גם הוא מדגם "ריפר", וגרם לו להתרסק. הטייסים הרוסים מאותה תקרית קיבלו אחר כך אות כבוד, ולדברי וושינגטון בכך נתנה ההנהגה הרוסית עידוד להתנהגות שכזו גם מצד הטייסים שלה בסוריה.
גרינקוויץ', הבכיר בחיל האוויר האמריקני שמכהן כמפקד יחידת הכוחות האוויריים המשולבים של פיקוד המרכז בצבא ארה"ב, סיפר בחודש שעבר כי תקריות שבהן מטוסי קרב רוסיים חולפים מעל עמדות אמריקניות בסוריה מתרחשות כעת מדי יום. לדבריו הרוסים מתנהגים בצורה "ליצנית" בשמי סוריה, באופן שעלול להביא לתאונות או עימות לא-מכוון. הוא הביע חשש שהדבר רק יחמיר בעתיד.
גרינקוויץ' סבור כי גם לברית המתהדקת בין מוסקבה לאיראן – שתיהן בעלות בריתו של הרודן הסורי בשאר אסד – יש קשר להתנהגות המסוכנת של הרוסים. בחודש שעבר אמר כי נראה ש"רוסיה חייבת בצורה מסוימת לאיראן", כיוון שהיא משתמשת יותר ויותר במל"טים מתאבדים מתוצרת איראנית במסגרת המלחמה באוקראינה, ונאלצת לפעול באופן שייטיב עם האינטרסים האיראניים. לדבריו הן מוסקבה והן טהרן מעוניינות לראות את הכוחות האמריקניים מפסיקים לפעול בסוריה, והוא הזהיר שבמצב כזה לאיראנים ולבעלי בריתם יהיה "חופש פעולה" להעביר כלי נשק מתקדמים דרך סוריה, באופן שעלול לאיים על ישראל או על "אינטרסים אחרים", כלשונו.
5 צפייה בגלריה
כוחות צבא ארה"ב
כוחות צבא ארה"ב
כוח אמריקני בסוריה, ארכיון. האיראנים והרוסים לא רוצים אותם שם
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין, ג'ו ביידן
ולדימיר פוטין, ג'ו ביידן
המתיחות בין המעצמות מורגשת גם בשמי סוריה. נשיא רוסיה פוטין ונשיא ארה"ב ביידן
(צילום: רויטרס, EPA)
הקצין האמריקני הבטיח באחת מהצהרותיו בחודש שעבר כי ההתנהלות הרוסית לא תרתיע את הכוחות האמריקניים: "אין שום סיכוי שהם ידחקו אותנו אל מחוץ למרחב האווירי. אני לא חושב שהם רוצים סכסוך ישיר עם ארה"ב, ואנחנו בהחלט לא רוצים סכסוך ישיר עם רוסיה". בחודש שעבר, יצוין, הודיע צבא ארה"ב כי בתגובה להתנהלות הרוסית הוא ישלח לסוריה מטוסי קרב חמקניים מדגם F-22.
ארה"ב מחזיקה בסביבות 900 לוחמים על אדמת סוריה, לצד מספר לא ידוע של אזרחים אמריקנים עובדי קבלן. גם כוחות אמריקניים מיוחדים פועלים מעת לעת במדינה מוכת הקרבות, אבל לרוב הדבר נעשה ביחידות קטנות, והם לא נכללים במניין הרשמי. ארה"ב פועלת בסוריה מאז 2015, כחלק מהקואליציה הבינלאומית שהוקמה אז במטרה להביס את "החליפות האיסלאמית" שהקים ארגון הטרור דאעש. מאז הבסתו ב-2019, הכוחות האמריקניים ממשיכים לפעול שם על מנת לסייע לבעלי בריתם הכורדים ולמנוע מדאעש דריסת רגל מחודשת.