הדרמה הפוליטית בכנסת דחקה השבוע מהכותרות את גל הרציחות הגואה במגזר הערבי, שגבה את חייהם של 102 קורבנות מתחילת השנה. מקרי הרצח הם המופע הבולט והמטריד ביותר, אבל התופעה עצמה היא רחבה ביותר ונוגעת לכל תחומי הפשיעה, החל מרצח נשים ועד גניבות רכב וסכסוכים בכביש בין נהגים.
המשטרה לא מצליחה להרתיע או לסכל את האלימות וכתוצאה מכך כולנו יוצאים לרחוב בידיעה שאנחנו קורבנות בפוטנציה. כך סבורים בכירים במערכות אכיפת החוק והביטחון והתחזית של רוב אלו שדיברתי עימם קודרת, בעיקר מפני שהממשלה מחפשת פתרונות קסם שיתאימו לאידיאולוגיה הפוליטית של מרכיביה. למרבה הצער, פתרונות כאלה – אין.
4 צפייה בגלריה
זירת הרצח סמוך לקלנסווה
זירת הרצח סמוך לקלנסווה
102 קורבנות מתחילת השנה. זירת רצח סמוך לקלנסווה
(צילום: דוברות המשטרה )
ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע בשבוע שעבר בחגיגיות שהוא מתכוון להכניס את שב"כ לפעולה כדי לבלום את גל הרציחות במגזר הערבי. לפחות שלושה מומחים, בהם אנשי משטרה ושב"כ בעבר ובהווה, סבורים שזה לא יעזור. שב"כ מתמחה בסיכול באמצעות מודיעין חשאי, אבל הוא הרבה פחות טוב במניעה באמצעות הרתעה מאשר בסיכול פיזי ובמגזר האזרחי, שאינו קשור בטרור לאומני, דרושה מניעה באמצעות הרתעה של הגוף הגלוי לאכיפת החוק - המשטרה.
"כשאמא אומרת לילד 'אם לא תאכל אני אקרא לשוטר', צריכה להיות לזה משמעות, הילד צריך לפחד", אמר איש ביטחון פנים בכיר. "כשחייל של ארגון פשע בחברה הערבית מגיע לבעל עסק ודורש דמי פרוטקשן, הוא צריך לדעת שאם בעל העסק יתלונן במשטרה - הוא יישב בכלא חמש שנים. זה ירתיע אותו. אבל זה לא קורה, לא מפני שהמשטרה לא יכולה לתפוס את אותו חייל של ארגון הפשע, אלא מפני שבית המשפט יפסוק לו במקרה החמור שניים-שלושה חודשי מאסר".
לטענתו ולטענת בכירים נוספים, נחוצה פעילות מתואמת בתחומים רבים, חברתיים, כלכליים ותודעתיים בחברה הערבית כדי לנטרל את ארוני הפשע ולהרתיע את חייליהם מפני מעשי רצח לאור היום. אבל, מעל הכול, נחוצה משטרה חזקה שנוכחת פיזית בכוחות משמעותיים בתוך היישובים הערביים והיא יודעת לא רק לתפוס את העבריינים על סמך מודיעין אלא להשיג את אותן ראיות שיביאו להרשעתם ולענישתם בצורה חמורה בבתי המשפט.
4 צפייה בגלריה
תחנת המשטרה ברהט
תחנת המשטרה ברהט
תחנת המשטרה ברהט. היום הנוכחות ביישובים הערביים דלה ביותר
(צילום: רועי עידן )
כבר דובר הרבה וסופר איך החלישו ממשלות נתניהו בכוונת מכוון את המשטרה הכחולה. הדרך לתיקון הקלקולים ידועה ויש גם מי שגיבש תוכנית איך לעשות את זה: ראשית, על ידי רענון הסגל הבכיר של המשטרה ומינוי מפקידים בכירים לשעבר בצה"ל ובשב"כ שהתנסו כבר בהפעלת מערכות גדולות ומעל הכול, פועלים בצורה ממלכתית ובלי שיקולים פוליטיים.
"להיות שוטר זה מקצוע", אמר בכיר בשב"כ שטען שאותם קצינים בכירים שהצטרפו לשורות הסגל הבכיר של המשטרה ילמדו את המקצוע המשטרתי, אבל יביאו איתם מצה"ל ומשב"כ את סולם הערכים ואת מיומנויות הניהול שספגו והטמיעו. לדבריו, זה נחוץ לא רק כדי לייעל ולטייב את עבודת המשטרה אלא מעל הכול כדי לשקם ולחזק את אמון הציבור במשטרה.
צעד נוסף שצריך לעשות הוא להכניס לדרג הפיקוד הבינוני והזוטר צעירים בעלי מוטיבציה והשכלה גבוהות שיידעו לתקשר ולהתנהל עם הצעירים בחברה הערבית, שהם הרוב הגדול של הרוצחים בקרב חיילי ארגוני הפשע. "בחברה הערבית גדל דור צעיר שרוצה חיים טובים כאן ועכשיו. זה נכון לגבי הבדואים בנגב, שהם קהילה עם מאפיינים ייחודיים בפני עצמם, וזה נכון גם לגבי ערביי המשולש והגליל. הצעירים האלה יודעים שאצל קבלן בנייה ירוויחו סכומים זעומים בהרבה מאשר אם יפעלו אצל אחד מארגוני הפשיעה בדואים שמבריחים סמים ממצרים ונשק מירדן, או אצל אחד ארגוני הפשיעה הערבים שפועלים במרכז ובצפון בסחיטת דמי פרוטקשן", אמר הבכיר.
4 צפייה בגלריה
יעקב שבתאי
יעקב שבתאי
שבתאי. "עובד בלי אוזניים, בלי עיניים ובלי שיניים"
(צילום: גיל נחושתן )
בנוער צריכות לטפל מערכות החינוך והרווחה, אבל גם המשטרה. כדי שזה יקרה, קצין המשטרה או השוטר הקהילתי צריכים לדעת לדבר עם אותו צעיר ערבי והוא צריך לכבד אותם, וכן, גם לחשוש מפניהם. לשם כך נחוץ חידוש פרויקט הקמת תחנות המשטרה ביישובים הערביים. את הפרויקט התחיל המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך ובמסגרתו גם גויסו שוטרים רבים. אבל כשהפרויקט היה בעיצומו הוא הופסק והיום הנוכחות של המשטרה ביישובים הערביים וגם בשכונות בערים המעורבות היא דלה ביותר. לדברי איש ביטחון בכיר, אלשיך קבע מדדים שעל פיהם יעריכו את עבדותו של כל מפקד וכל שוטר בשיטור הקהילתי כדי לזהות מקומות שבהם המשטרה חלשה ולחזק אותה כדי שתפעל ביעילות ותדע להרתיע פושעים פוטנציאליים. כל זה נמוג כשאלשיך סיים את תפקידו ולא מונה מפכ"ל קבוע במקומו.
אבל בכך לא מסתיימת רשימת הפגמים שדורשים תיקון כדי לחזק את המשטרה. גורמים במערכת הביטחון אמרו שהמפכ"ל יעקב שבתאי "עובד בלי אוזניים, בלי עיניים ובלי שיניים. אין לו אוזניים כי אסור לו להשתמש בתוכנות רוגלה כמו פגסוס כדי לעקוב אחר עבריינים ולקבל עליהם מודיעין איכותי. אין לו חוקרים שעברו הכשרה מתאימה, שיודעים כמו בשב"כ לחלץ הודאות וראיות מהנחקרים שיביאו לתוצאות בבית המשפט. לשב"כ יש חוקרים כאלו אבל לא מספיק וכולם נחוצים כדי לסכל טרור לאומני ביהודה ושומרון ובישראל. לשב"כ גם יש מחסור במתקני כליאה וחקירה, נדרשות שנתיים להכשיר חוקר כמו שצריך ועוד חצי שנה עוברת עד שהוא מתחיל לתת תוצאות".
לדבריהם, "אם שב"כ יצטרך להקצות חוקרים לפשיעה פלילית, יש סכנה ברורה לא רק שאמצעי ושיטות החקירה ייחשפו, אלא שגם סיכול פעילות טרור לאומנית ייפגע כתוצאה מכך. למשטרה דרושים באופן דחוף חוקרים, במקום להכביד עוד יותר על צוואר הבקבוק הזה שקיים כבר ממילא בשב"כ".
4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
אין פתרונות קסם. בן גביר ונתניהו
(צילום: EPA)
הם הוסיפו כי לשבתאי "אין עיניים כי אסור למשטרה להתחבר לרשת המצלמות העירוניות שפרוסות היום בכל מקום ויכולות לספק למשטרה מידע סיכולי ומניעתי ממדרגה ראשונה. השיניים שחסרות, זה המשפט והשופטים הליברליים שמקפידים על קוצו של יוד בכל מה שנוגע להליכים להשגת ראיות ובסופו של דבר מוציאים את הפושעים בעונשים מגוחכים שמציגים את המשטרה ככלי ריק נטול הרתעה".
הדברים הללו מבהירים היטב את הדרישות האלמנטריות וההכרחיות כדי לחזק את המשטרה כך שתוכל לפעול ביעילות לאכיפת החוק, לא רק במגזר הערבי אלא בכלל. לדעת אנשי הביטחון ואכיפת החוק המנוסים, הכנסת שב"כ לפעולה במקום שבו נכשלה המשטרה לא רק שלא תביא תוצאות, אלא אף מסוכנת לאזרחים במדינה דמוקרטית.
"דמוקרטיה חזקה צריכה שב"כ חלש", אמר אחד הבכירים שמבין היטב בעניין. אבל נראה שראש הממשלה והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מסרבים להבין את האמיתות האלו שאנשי המקצוע הציגו בפניהם בשבוע שחלף. בן גביר ממשיך את תהליך הפוליטיזציה של המשטרה בריב המתמשך שלו עם המפכ"ל, שהשר כבר הודיע לו שלא יאריך את כהונתו מעבר לסוף השנה הנוכחית. בכך הפך בן גביר את שבתאי לברווז צולע ועוד ידו נטויה למנות ניצבים שיתאימו לאידיאולוגיה הפוליטית שלו. התוצאה תהיה שהמשטרה תוחלש עוד יותר, שב"כ לא יצליח לחסל את גל הפשיעה במגזר הערבי והביטחון האישי במדינת ישראל ימשיך להידרדר.