סקר חדש של סוכנות הידיעות AP, כשנה לפני הבחירות לנשיאות בארה"ב, מראה כי גילו של הנשיא ג'ו ביידן מטריד את האמריקנים - כולל את המצביעים הדמוקרטים, שמודאגים מכהונה שנייה שלו.
77% מהמשתתפים בסקר מאמינים כי ביידן מבוגר מדי מכדי לבצע בהצלחה את תפקידו במשך ארבע שנים נוספות. גם רוב המצביעים הדמוקרטים שהשתתפו בסקר – 69% - מאמין שביידן מבוגר מדי בשביל כהונה נוספת, לעומת 89% מהרפובליקנים שחושבים שגילו של הנשיא מהווה מכשול.
5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
אם ינצח ב-2024, יעזוב את הבית הלבן בגיל 86. ביידן
(צילום: AP Photo/Andrew Harnik, File)
5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
(צילום: REUTERS/Julia Nikhinson)
ביידן בן ה-80 מבוגר בשלוש שנים בלבד מהנשיא לשעבר דונלד טראמפ – שכרגע נחשב למועמד הרפובליקני בעל הסיכויים הטובים ביותר לרוץ מול ביידן ב-2024. למרות שפער הגילאים בין השניים אינו גדול, רק 51% מהנשאלים – ו-29% מהרפובליקנים – מאמינים שטראמפ מבוגר מדי לתפקיד.
ביידן הוא הנשיא המבוגר בתולדות ארה"ב, ואם ינצח בקרב על הבית הלבן ב-5 בנובמבר 2024 פירוש הדבר שכשיעזוב את הבית הלבן הוא יהיה בן 86. כבר בבחירות לנשיאות ב-2020, אז ניצח את טראמפ, ניסו יריביו של ביידן להציגו כאדם סנילי שכוחו אינו עוד במותניו, וכמה פליטות פה שסיפק לאורך הכהונה גרמו מבוכה לדוברי הבית הלבן, ונוצלו על-ידי מתנגדיו כדי לתקוף אותו. את הקמפיין הקרוב של ביידן צפויות ללוות שאלות בלתי פוסקות בנוגע לגילו ולמידת כשירותו.
5 צפייה בגלריה
עימות בחירות שני ארה"ב
עימות בחירות שני ארה"ב
ביידן וטראמפ בעימות 2020. ירוצו ראש בראש גם ב-2024?
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
עימות בחירות שני ארה"ב
עימות בחירות שני ארה"ב
(צילום: רויטרס)
בהקשר של סוגיית הגיל השיבו שני-שלישים מהנשאלים בסקר של AP שהם תומכים בקביעת גיל מקסימלי לנשיאים אמריקנים, לחברי קונגרס ולשופטים בבית המשפט העליון של ארה"ב.
לפי הסקר, ביידן ומי שכעת נחשב ליריבו המרכזי ב-2024 אינם מועמדים פופולאריים - ורוב הציבור כלל לא רוצה שיתמודדו על הנשיאות בנובמבר 2024: רק 24% מהאמריקנים רוצים שהנשיא הדמוקרטי ירוץ לכהונה נוספת, לעומת 30% שמעוניינים לראות את טראמפ רץ שוב לבית הלבן. ל-62% מהאמריקנים שהשתתפו בסקר יש דעה שלילית על טראמפ, לעומת 52% על ביידן.
5 צפייה בגלריה
תמונת המעצר של דונלד טראמפ
תמונת המעצר של דונלד טראמפ
המעצר של טראמפ בשבוע שעבר. 62% מחזיקים בדעה שלילית עליו
(AFP)
כשהנשאלים התבקשו לתאר את המילים הראשונות שחולפות בראשם כשהם חושבים על הנשיא ביידן, 26% מהם השתמשו במילים כמו "זקן" או "מיושן", 15% ציינו מילים כמו "איטי" או "מבולבל".
אצל טראמפ, שבשבוע שעבר נעצר בפעם הרביעית מתחילת השנה, התמונה שונה. לפי AP, "קרוב לרבע מהנשאלים ציינו מילים שקשורות לשחיתות, פשע, שקרים וחוסר אמינות".