נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שהודיע אתמול (יום ג') כי יתמודד על כהונה שנייה, התייחס הערב למי שעשוי להיות היריב שלו גם בבחירות 2024 - הנשיא לשעבר דונלד טראמפ. ביידן אמר שייתכן שהוא לא היחיד שמסוגל לנצח את טראמפ, והדגיש: "אני מכיר אותו היטב, הוא מהווה סכנה לדמוקרטיה". הוא אמר את הדברים בהצהרה משותפת בבית הלבן, שם הוא מארח את נשיא דרום קוריאה יון סוק יאול.
6 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ו הנשיא לשעבר דונלד טראמפ
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ו הנשיא לשעבר דונלד טראמפ
שחזור של המירוץ ב-2020? ביידן וטראמפ
(צילום: AP, רויטרס)
אתמול בצהריים, אחרי תקופת המתנה ארוכה, הכריז ביידן רשמית כי כי יתמודד על כהונה נוספת בבחירות שיהיו בשנה הבאה. ביידן בן ה-80 הוא כבר כעת הנשיא המבוגר בתולדות ארה"ב, ואם ינצח בקרב על הבית הלבן ב-5 בנובמבר 2024 פירוש הדבר שכשיעזוב את הבית הלבן הוא יהיה בן 86. בשנה וחצי הקרובות יהיה עליו לשכנע את הבוחרים שהוא כשיר, ואינו מבוגר מדי למשימה. כבר בבחירות לנשיאות ב-2020 ניסו יריביו להציגו כאדם סנילי שכוחו אינו עוד במותניו, וכמה פליטות פה שסיפק לאורך הכהונה גרמו מבוכה לדוברי הבית הלבן, ונוצלו על-ידי מתנגדיו כדי לתקוף אותו. את הקמפיין הקרוב של ביידן צפויות ללוות שאלות בלתי פוסקות בנוגע לגילו ולמידת כשירותו.

"לא יכול לומר בן כמה אני, שהציבור ישפוט ביצועים"

"חשבתי היטב לפני שהחלטתי לרוץ, אני מרגיש טוב", אמר ביידן לכתבים בבית הלבן כשנשאל על גילו. "אני אפילו לא יכול לומר בן כמה אני, אני לא יכול לומר את המספר", אמר ביידן כדי להדגיש שהוא אינו עוסק בנושא. הוא ביקש שוב מהציבור האמריקני לשפוט אותו על פי ביצועיו כנשיא.
ביידן סיפר כי הוא "נרגש מהסיכויים" לזכות בכהונה נוספת כנשיא ארה"ב, והוסיף: "מה שיקרה בארבע השנים הבאות יקבע איך ייראו העשורים הקרובים". ביידן הבהיר כי גם את טראמפ לא יהיה בסופו של דבר המועמד הרפובליקני בבחירות 2024, הוא מתמודד לרוץ לכהונה נוספת - במטרה להבטיח יציבות פוליטית וכלכלית לטווח ארוך. "אני חושב שאנחנו חייבים לסיים את העבודה", אמר.
6 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן אחרי ההכרזה על ריצה בבחירות 2024 הבית הלבן ארה"ב וושינגטון
ג'ו ביידן אחרי ההכרזה על ריצה בבחירות 2024 הבית הלבן ארה"ב וושינגטון
ביידן טוען כי הגיל לא מעסיק אותו: "לא יכול אפילו לומר את המספר"
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן אחרי ההכרזה על ריצה בבחירות 2024 הבית הלבן ארה"ב וושינגטון
ג'ו ביידן אחרי ההכרזה על ריצה בבחירות 2024 הבית הלבן ארה"ב וושינגטון
(צילום: Drew Angerer/Getty Images)
בהודעה הרשמית שפרסם אתמול כתב ביידן: "לכל דור יש רגע שבו עליו לקום ולהתייצב לצד הדמוקרטיה. לצד חירויות הפרט שלו. אני מאמין שזה הרגע שלנו. ולכן אני רץ שוב לנשיאות ארה"ב. הצטרפו אלינו. בואו נשלים את המלאכה". בסרטון שצירף לציוץ מוצגת שוב ושוב סגניתו קמלה האריס, ובציוץ נפרד שפרסמה היא הבהירה כי גם היא רצה איתו לכהונה נוספת. זאת בצל הדיווחים בשנים האחרונות על אכזבתה של האריס מהשפעתה המועטה ועל מתח בין לשכתה ללשכת ביידן.
סרטון ההכרזה של ביידן נפתח בתמונות מההסתערות של תומכי דונלד טראמפ על בניין הקונגרס האמריקני ב-6 בינואר 2021, וביידן מזהיר בו את המצביעים: "זה לא הזמן לשאננות. ברחבי המדינה קיצונים מתנועת MAGA (תומכי טראמפ, הדוגלים בסיסמה Make America Great Again) עומדים בתור כדי לקרוא תיגר על חירויות הפרט, לפגוע בביטוח הסוציאלי שעליו שילמתם כל חייכם, ומנגד לקצץ במיסים לעשירים, לקבוע לנשים אילו החלטות הן יכולות לקבל על בריאותן, לאסור ספרים ולומר לאנשים את מי מותר להם לאהוב – וכל זה תוך שהם מקשים עליכם יותר ויותר להצביע".
בסרטון, שאורכו שלוש דקות, מופיע שלט נגד האיסור על הפלות, רמז לאחד הנושאים שצפויים לעמוד במוקד קמפיין בחירות, ומוצגות בו תמונותיהם של מנהיגי המחנה הקיצוני במפלגה הרפובליקנית טראמפ, רון דסנטיס וחברת הקונגרס מרג'ורי טיילור גרין. "השאלה שאיתה אנחנו מתמודדים היום היא האם בשנים הבאות יהיו לנו יותר חירויות או פחות, יותר זכויות או פחות", אומר ביידן בסרטון. "אני מכיר את אמריקה ואני יודע שאנחנו אנשים טובים והגונים. אני יודע שאנחנו עדיין מדינה שמאמינה בכנות ובכבוד, ושבה אנשים מתייחסים זה לזה בכבוד".
6 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן אחרי ההכרזה על ריצה בבחירות 2024 הבית הלבן ארה"ב וושינגטון
ג'ו ביידן אחרי ההכרזה על ריצה בבחירות 2024 הבית הלבן ארה"ב וושינגטון
ביידן מארח את נשיא דרום קוריאה בבית הלבן
(צילום: EPA)
טראמפ בן ה-76, שהכריז כבר בנובמבר כי יתמודד על הנשיאות גם ב-2024, תקף השבוע את הנשיא הדמוקרטי ולעג לעצם ההחלטה שלו להתמודד. בהצהרה ארוכה שפרסם הנשיא הרפובליקני לשעבר, שעות לפני ההכרזה הרשמית של ביידן, הוא כתב: "עם תקופת נשיאות כל כך הרסנית וכושלת, כמעט בלתי נתפס שביידן חושב בכלל על ריצה לעוד כהונה. אתם יכולים לקחת את חמשת הנשיאים הגרועים בהיסטוריה האמריקנית, לחבר אותם – ועדיין הם לא יעשו נזק גדול כמו זה שביידן עשה למדינה שלנו בתוך כמה שנים קצרצרות. אפילו לא קרוב".
כדי להתמודד שוב על הנשיאות יהיה על ביידן לצלוח את הפריימריז במפלגה הדמוקרטית, אבל כנהוג במקרה של נשיא מכהן הוא אינו צפוי להיתקל שם ביריבים בכירים, כאלה שיגררו אותו לקרב ממושך ויקשו עליו לזכות במועמדות המפלגה. בניגוד אליו, הדרך של טראמפ להבטחת המועמדות של המפלגה הרפובליקנית תהיה קשה יותר. מי שמסתמן כרגע כיריב המרכזי של בפריימריז הוא מושל פלורידה רון דסנטיס, שטרם הכריז רשמית על ריצה לנשיאות ארה"ב ב-2024.