ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה אמש (שבת) לבחון אפשרויות לגרש מסתננים שהשתתפו בהתפרעויות בדרום תל אביב, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר כי האחראי היחיד להתפרעויות הוא בג"ץ, שרים בקואליציה קראו לגירוש מיידי - אבל למעשה כבר עתה מדי חודש עוזבים את ישראל מאות מבקשי מקלט, וגירוש מתנגדי משטר בלתי אפשרי.
על פי הנתונים המעודכנים, בישראל 17,580 מבקשי מקלט ומסתננים מאריתריאה. מתחילת השנה עזבו 1,910 מהם את הארץ והשיא היה בחודש מאי, אז עזבו 480 מהם. כל אחד מהעוזבים מרצון מקבל 3,500 דולר. מרביתם עוזבים למדינות מערביות, וחלקם הקטן חוזר לביתם.

10 צפייה בגלריה
הפגנת מחאה של מבקשי מקלט אריתראים
הפגנת מחאה של מבקשי מקלט אריתראים
התפרעויות מתנגדי המשטר. לא ניתן לגרש מבקשי מקלט
(צילום: AP /Ohad Zwigenberg)
לפי ההסכמים הבינלאומיים שעליהם חתומה ישראל, לא ניתן לגרש מתנגדי משטר המבקשים מקלט. גירוש לאריתריאה בלתי אפשרי כי שם הם בסכנת חיים. בנוסף, בממשלה מעריכים שבג"ץ יפסול גירוש מסתננים בנימוק שזה צעד לא מידתי.
תומכי משטר המבקשים מקלט לא הגיוני שיישארו, ולכן הכוונה היא לפעול כדי לזהותם ולהחזירם לשלטון שבו הם תומכים. אבל קשה מאוד לזהות תומכי משטר, שכמובן אינם מצהירים על תמיכתם בשלטון מחשש שיגורשו - ובנוסף ישראל כלל לא דנה בבקשות המקלט השונות עד היום.

10 צפייה בגלריה
הפגנת מחאה של מבקשי מקלט אריתראים
הפגנת מחאה של מבקשי מקלט אריתראים
תומכי המשטר. גירושם פשוט יותר, אבל זיהוים מסובך
(צילום: AP / Ohad Zwigenberg)
לפי ההערכה, הגדלת מענק העזיבה והוספת כוח אדם לנושא תוביל להגדלת מספר היוצאים מרצון. גירוש בכל מקרה לא יהיה המוני, כי מספר תומכי המשטר בישראל כפי הנראה אינו רב.
שירה עבו, מנהלת המחלקה הציבורית במוקד לפליטים ומהגרים, אמרה כי "אין באמת היתכנות לגירוש לאריתריאה. אין אף מדינה בעולם שמגרשת לאריתריאה. ישראל מכירה בסכנה שנשקפת למגורשים, ואריתריאה ככלל מסרבת לקבל מגורשים. במקום מילים ריקות, הגיע הזמן שישראל תבחן את בקשות המקלט ותבחין בין מי שמגיע להם מעמד והגנה, לבין המעטים שמסייעים לשלטון להלך אימים על מבקשי המקלט".
במוקד לפליטים ולמהגרים אמרו כי "מבקשי המקלט האריתריאים נמלטו ממשטר אימים, מדיקטטורה רצחנית שמתוארת כצפון קוריאה של אפריקה. רבים מהם נמלטו אחרי שנכלאו בתנאים לא אנושיים במולדתם, אחרים עונו באכזריות וכולם נמלטו משעבוד בצבא האריתראי שהשירות בו מוגדר כעבדות מודרנית.
10 צפייה בגלריה
הפגנת מחאה של מבקשי מקלט אריתראים
הפגנת מחאה של מבקשי מקלט אריתראים
המשטרה מול הפורעים בת"א
(צילום: EPA/ATEF SAFADI)
10 צפייה בגלריה
הפגנת מחאה של מבקשי מקלט אריתראים
הפגנת מחאה של מבקשי מקלט אריתראים
(צילום: AP Photo/Ohad Zwigenberg)
10 צפייה בגלריה
שוטרים עם נשקים שלופים  בהפגנת מחאה של מבקשי מקלט אריתראים
שוטרים עם נשקים שלופים  בהפגנת מחאה של מבקשי מקלט אריתראים
שוטרים עם נשקים שלופים במהומות בת"א
(צילום: AP / Ohad Zwigenberg)
"כבר קרוב ל-15 שנה שהם חיים בינינו, מבקשים מקלט מהשלטון ששולח זרועות גם לישראל באמצעות השגרירות. ברחבי העולם הם מוכרים כפליטים בשיעור של למעלה מ-80%, רק מערכת המקלט הלא מתפקדת של ישראל מסרבת לבחון את הבקשות שלהם בהתאם לאמנת הפליטים של האו"ם ולסטנדרט המקובל בעולם. הנהגת הקהילה האריתריאית פנתה למשטרה לאורך כל השבוע בתחינה לבטל את האירוע, והיא התעלמה. אילו רק היו מקשיבים לקהילה, האסון הזה לא היה קורה".
בהודעה שפרסמה אתמול לשכת ראש הממשלה אחרי המהומות הקשות בדרום תל אביב, נמסר כי "בעקבות ההתפרעויות החמורות, החליט ראש הממשלה לכנס צוות שרים מיוחד לבחון נקיטת אמצעים נגד המסתננים הלא-חוקיים שהשתתפו בהפרות הסדר, לרבות צעדי גירוש". צוות השרים יתכנס היום במשרד ראש הממשלה בירושלים.
במהומות נפצעו לפחות 135 בני אדם, בהם 49 שוטרים. למשטרה הועברה מראש התרעה על חשש לאלימות חריגה, אבל רישיון לקיום הפסטיבל של שגרירות אריתריאה ניתן וגם רישיון להפגנת מתנגדי המשטר התקבל. 39 אריתריאים נעצרו במהומות. במשטרה הודו שלא צפו מהומות אלימות כאלה וכדי לפזר את המתפרעים השתמשו באש חיה.
10 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
לוין. המהומות - תגובה מוחצת למה צריך רפורמה משפטית
(צילום: רויטרס/Amir Cohen/Pool)
שר המשפטים יריב לוין התייחס למהומות וטען כי "אם למישהו היה ספק למה הרפורמה כל כך חשובה ועל מה אנחנו נאבקים, הוא קיבל היום תשובה מוחצת לכך". לדבריו, בעצם קידום המהפכה המשפטית, הקואלציה נאבקת "על היותה של המדינה יהודית ודמוקרטית ועל זכותם של תושבי דרום תל אביב ואילת לחיות חיים בטוחים. על כך שדרום תל אביב לא תהפוך למערב הפרוע". הוא ציין כי "הממשלה הובילה והכנסת חוקקה במהלך השנים חוקים רבים שנועדו להתמודד עם תופעת המסתננים, אבל בג"ץ פסל מהלכים אלה שוב ושוב".
לוין הדגיש כי "לכן חשוב להבטיח שנבחרי הציבור יוכלו לקבל החלטות ולבצע אותן. לכן שיטת בחירת השופטים כל כך חשובה. לכן צריך להבטיח שלבית המשפט ייבחרו גם שופטים שצמחו בשכונות ובפריפריה. שופטים שמעמידים את טובת תושבי השכונות לפני מי שגנבו את הגבול".
10 צפייה בגלריה
 ישיבת ממשלה
 ישיבת ממשלה
רגב וסמוטריץ'. האשמים במהומות - שופטי העליון
(צילום: מארק ישראל סלם)
יו"ר הציונות הדתית, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', האשים את שופטי העליון. "בהתפרעויות השבת, שהיו רק הפרומו למה שמחכה לנו אם לא נחזיר את המסתננים לארצות מוצאם, יש אחראי אחד בלבד: בג"ץ", אמר סמוטריץ'. "שנים אנחנו מתריעים, שנים שבג"ץ מונע כל פעולה שתאפשר להשיב את המסתננים לביתם. לכן בדיוק אנחנו מובילים את התיקונים במערכת המשפט שיאפשרו לנבחרי הציבור לקבל החלטות ולבצע אותם עבור אזרחי ישראל, שלומם וביטחונם".
שרת התחבורה מירי רגב טענה גם היא כי האשמים במהומות הם בג"ץ והיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה. "הגענו למציאות בלתי אפשרית שבג"ץ פוסל פעם אחר פעם חוקים לטובת אזרחי ישראל", טענה השרה רגב. "לאורך השנים אמרתי שהפליטים היחידים הם תושבי דרום תל אביב שחיים בפחד, ואם לא מטפלים בבעיות כשהן קטנות, הן הופכות לצרות גדולות. אנחנו מדינת חוק, הממשלה צריכה לפעול מבלי שקושרים לה את הידיים. היועמ"שית והשופטים לא יכולים לקחת את הסמכות ולא לשאת באחריות".
10 צפייה בגלריה
שקמה ברסלר בקפלן תל אביב
שקמה ברסלר בקפלן תל אביב
ברסלר בקפלן. "לכאוס בת"T יש אחראי - נתניהו שביטל את ההסכם ב-2018"
(צילום: מוטי קמחי)

יו"ר לשכת עורכי הדין, עמית בכר, הגיב לכך ואמר כי "ההתקפה הפרועה של סמוטריץ' נגד שופטי בג"ץ לא תשכיח את העובדה שהמציאות בדרום תל אביב נובעת מחוסר מעש של ממשלת ישראל, שהחמיצה הזדמנויות קריטיות לטיפול בסוגיית המסתננים, באופן שיעמוד בקנה אחד עם החוק. לעולם לא נאפשר הסתה נגד שופטי בית המשפט העליון ושומרי הסף".
בהפגנה השבועית בקפלן הזכירה שקמה ברסלר, אחת ממנהיגות המחאה, את ההסכם בחסות האו"ם להעברת 16 אלף מבקשי מקלט למדינות מערבית ב-2018, שאליו נתניהו הגיע - ואותו ביטל יממה לאחר מכן בלחץ גורמי ימין: "לכאוס שהיה היום בתל אביב יש אחראי, ב-2018 היה הסכם שיכול היה להשיב מרבית האריתריאים ונתניהו חזר בו מההסכם בגלל גזענים כהניסטים. בפעם המי יודע כמה לא טובת המדינה עמדה בפניי מקבלי ההחלטות".
פורסם לראשונה: 22:36, 02.09.23