המהומות האלימות חסרות התקדים בדרום תל אביב הזכירו לרבים את ההזדמנות שהוחמצה להסדיר את בעיית מבקשי המקלט מאפריקה, בדרך שהייתה מצמצמת משמעותית את מספרם בדרום תל אביב - הסכם שכבר נחתם, ובוטל כמעט מיד.
באפריל 2018 הגיע ראש הממשלה בנימין נתניהו להסכם עם נציבות האו"ם לפליטים, שבמסגרתו ישראל הייתה אמורה להעביר 16 אלף מבקשי מקלט או מסתננים מאפריקה למדינות מערביות - ובמקביל להסדיר את מעמדם של מספר דומה בישראל.

אלא שכעבור 24 שעות, בעקבות לחץ מימין וסערה ברשתות החברתיות - נתניהו הפך את עמדתו וחזר בו מההסכם. "שמעתי בקשב רב הערות רבות על ההסכם. בעקבות זאת, ולאחר שערכתי מאזן מחודש של היתרונות והחסרונות, החלטתי לבטל את ההסכם", אמר אז ראש הממשלה.
"למרות המגבלות המשפטיות והקשיים הבינלאומיים שהולכים ונערמים, אנחנו נמשיך לפעול בנחישות למצות את כל האפשרויות העומדות לרשותנו להוצאת המסתננים", טען נתניהו ב-2018 בפגישה עם תושבים מדרום תל אביב.
בשנים שקדמו לכך ניסתה ישראל להגיע להסכמים עם מדינות אפריקאיות ובהן רואנדה ואוגנדה - שיסכימו לקבל בשטחן את מבקשי המקלט אך ההסכמים קרסו.
בפועל, גם בלי המתווה יצאו מישראל בחמש השנים האחרונות מעל 10,000 מסתננים, רובם למדינות מערביות. ישראל מעודדת מסתננים לצאת ואף נותנת להם מענק כספי. לכ-2,500 מהגרים הוענק מעמד.