3 צפייה בגלריה
(צילום: AP Photo/Ohad Zwigenberg, Pool, gettyimages, רויטרס)
יממה לאחר עסקת השבויים בין ארה"ב לאיראן, והערכת גורמים במערכת הביטחון כי מדובר בחלק מהבנות נרחבות בין המדינות - בכירים בישראל לא מכחישים היום (שישי) כי קיים קשר בין עסקת וושינגטון-טהרן למגעים בין האמריקנים לסעודיה על הסכם שיכלול גם נורמליזציה עם ישראל.
"הסכם עם סעודיה הוא אינטרס אמריקני אמיתי", אמר ל-ynet בכיר בירושלים, "בוושינגטון יעשו מאמץ אדיר, זה חשוב להם בקרב מול הסינים על השליטה באזורים רבים, כולל המזרח התיכון". נזכיר כי במרץ השנה נחתם הסכם בין סעודיה לאיראן - שחידשו את היחסים בתיווך בייג'ינג. בעקבות כך, סין גם קצרה הצלחה דיפלומטית ותודעתית באזור.
3 צפייה בגלריה
בית הנבחרים הסנאט סנאט בניין הקפיטול קפיטול ארה"ב דיון על הדחת טראמפ הדחה
בית הנבחרים הסנאט סנאט בניין הקפיטול קפיטול ארה"ב דיון על הדחת טראמפ הדחה
"אם ישראל תיכלל בהסכם, נירתם לחזק את הסיכוי שהרפובליקנים יצביעו בעדו"
(צילום: AP)
"אחרי זה, האמריקנים הבינו שהם לא יכולים להפקיר את הזירה", הסביר הבכיר. לדבריו, "האמריקנים לא עושים טובה לישראל, ישראל תעשה טובה להם אם יגיעו להסכם - כי אנחנו נירתם לחזק את הסיכוי שהרפובליקנים יצביעו בעדו". בירושלים מסבירים כי ישנה חובה להביא את ההסכם לאישור הסנאט - וכדי לאשר ברית הגנה, נדרש רוב של שני שלישים (67 חברי סנאט) - כלומר הדמוקרטים צריכים בין 17 ל-20 חברי סנאט רפובליקנים שיתמכו בכך. "את זה הדמוקרטים לא יוכלו לעשות בלי ישראל", אמר.
"בישראל יעשו זאת בהתלהבות, אם יהיה הסכם נרמול יחסים עם סעודיה - ולכן האמריקנים נלחמים על זה", ציין הבכיר, "נהיה מוכנים לעזור, אבל עוד לא הבנו בדיוק איזה דרישות אמריקניות הסעודים מוכנים לקבל". הוא העריך כי האמריקנים לא יסכימו לקבל פרוליפרציה (הפצה של נשק גרעיני, א"א): "אנחנו רגועים בהקשר זה. כל מה שיוסכם יהיה משהו שישראל תוכל לחיות איתו. החוק האמריקני בעניין הזה מאוד קשוח, לא יוכלו לאפשר לסעודיה להגיע לנשק גרעיני".
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ואיברהים ראיסי
ג'ו ביידן ואיברהים ראיסי
ג'ו ביידן ואיברהים ראיסי. בישראל מקווים שארה"ב לא תחזור להסכם הגרעין
(צילום: AFP, AP)
בישראל סבורים כי יותר מאור ירוק לגרעין סעודי, לריאד חשוב יותר הסכם הגנה עם ארה"ב שיעניק להם הגנה מאיראן. "בסוף הם יתגמשו, יש מו"מ מתקדם מאוד. האמריקנים אופטימיים - אבל עובדים בסגנון 50-50, יכול להיות שזה לא יקרה. חייבים תוך חודשיים-שלושה לגמור את זה". בהקשר זה מזכירים בירושלים כי ג'ייק סאליבן, היועץ לביטחון לאומי של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, ביקר בסעודיה כבר שלוש פעמים - וכמו שציינו במספר דיווחים בארה"ב "הוא לא היה שם כתייר".
על ההקלות לפלסטינים, שיהוו גם הם חלק מרכזי בהסכם העתידי - אם וכאשר - טענו בירושלים: "ברור שהם יבקשו דברים גדולים, וייתכן שנצטרך לעשות משהו, אבל הוא לא יהיה דרמטי".

"אין לנו מה לתת להם. בטח לא בהרכב הממשלה הנוכחי", הוא הוסיף. "לא יהיו הקפאות בנייה אפילו לא לשניה. הם יקבלו כל דבר שהסעודים והאמריקנים יתנו להם, בעיקר דברים כלכליים. לישראל אין מה לתת. אנו מוכנים להיכנס למשא ומתן, אבל לא ברור שאבו מאזן בכלל רוצה. בסוף הסעודים יצטרכו לתת להם משהו".
עם זאת, בירושלים מציינים כי הנושא האיראני הוא "אחר", כלשונם. ברקע ההערכה כי עסקת השבויים היא רמז להבנות עתידיות, בישראל אומרים כי הדבר המרכזי הוא הרצון שארה"ב לא תחזור להסכם הגרעין. "כל הדברים האחרים שוליים, כמו שחרור אסירים", הסביר הבכיר, שאף השווה את עסקאות השבויים השונות לעסקת גלעד שליט: "שחררנו יותר מאלף רוצחים בשביל אדם אחד. אנחנו לא יכולים לבוא אליהם בטענות".