3 צפייה בגלריה
דודי דוד אמסלם ב אולפן ynet
דודי דוד אמסלם ב אולפן ynet
"המהלך שביצעו השרים מקים חשש ממשי לפגיעה בעצמאות הדירקטורים". אמסלם, בהרב-מיארה וקרעי
(צילום: אבי מועלם, מוטי קמחי )
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה קראה הערב (שלישי) לבג"ץ לבטל את הדחת יו"ר דירקטוריון דואר ישראל, מישאל וקנין, על ידי השרים שלמה קרעי ודודי אמסלם, בטענה כי הוא "אינו ממלא את תפקידו כראוי", מכיוון שההדחה "לוקה בפגמים מהותיים היורדים לשורשו של הליך". לדברי היועמ"שית, "העברתו של דירקטור מתפקיד היא הפעלת סמכות חריגה ביותר, שלא הופעלה מאז חקיקת החוק לפני כחמישים שנה".
עוד אמרה היועמ"שית, לקראת הדיון בבג"ץ בחמישי הקרוב: "המהלך שביצעו השרים מקים חשש ממשי לפגיעה בעצמאות הדירקטורים. ההחלטה עלולה לגרום לאפקט מצנן שירתיע את הדירקטורים המכהנים כיום בחברות הממשלתיות מהמשך מילוי תפקידם לטובת החברה, תוך הפעלת שיקול דעתם באופן עצמאי ומקצועי".
היועמ"שית הסבירה את דבריה, וציינה כי "חוק החברות הממשלתיות כולל הסדרים שתכליתם ליצור חיץ בין הדרג הפוליטי לבין החברה, ולמנוע מעורבות של הממשלה בפעילותה העסקית השוטפת של החברה. בהתאם לכך, החלטה של שרים לסיים את כהונתו של דירקטור צריכה להתקבל לאחר היוועצות ברשות החברות ולהיעשות בזהירות רבה".
לדברי בהרב-מיארה, "כשלושה חודשים לאחר כניסת שר התקשורת לתפקידו, הודיע השר ליו"ר דירקטוריון חברת הדואר כי הוא סבור שעליו לסיים את תפקידו. ההודעה נומקה בדיעבד בטיעון המרכזי כי החברה בהובלת היו"ר זנחה את הטיפול בסוגיית רמת השירות שמספקת החברה לציבור וסגרה סניפי דואר ברחבי הארץ מבלי להעמיד פתרונות אלטרנטיביים לציבור. טיעון זה לא התבסס על תשתית עובדתית".
היא הוסיפה כי "החלטת השרים נתקבלה מבלי שקוימה כהלכתה חובת ההיוועצות עם רשות החברות הממשלתיות. כמו כן, במסגרת קבלת ההחלטה נפלו פגמים בהליך השימוע שנערך ליו"ר הדירקטוריון".
אפרים דמריאפרים דמריצילום: אבנר כהן
קרעי ואמסלם, שמיוצגים בעתירה באופן פרטי על ידי עו"ד אפרים דמרי, כבר מסרו את תשובתם לבג"ץ. "החלטתם של השרים היא בליבת שיקול הדעת שלהם, ומבוססת על התשתיות העובדתיות שגיבשו אנשי המקצוע הרלוונטים בשירות הציבורי. משכך, עסקינן בסוגיות שבהן בית המשפט נמנע מלהתערב, להוציא מקרים יוצאי דופן של ממש שמקרה זה אינו נמנה עליהם".
עוד תקפו השרים את חברת דואר ישראל עצמה, וציינו כי "העובדה שהעתירה מוגשת על ידה, כאשר למעשה היא מבקשת להגן על אזרח פרטי, היא בעצמה מעשה פסול. נדמה כי דירקטוריון הדואר משרת למעשה את העותר, ולא את טובת החברה וטובתם של אזרחי ישראל - להם הוא חב את אמונו". הם אף הוסיפו כי "די בחוסר ניקיון הכפיים המתואר כדי להצדיק את דחיית העתירה על הסף".
3 צפייה בגלריה
סניף של דואר ישראל
סניף של דואר ישראל
סניף של דואר ישראל. "החלטת החברה להגן על אזרח פרטי - היא בעצמה מעשה פסול"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
העתירה נגד הדחתו של וקנין תידון כאמור בחמישי בבג"ץ. לטענת העתירה, מדובר בהליך הדחה פוליטי ובלתי-חוקי, שנוגד את טובת החברה והאינטרס הציבורי. עוד נטען כי הגורמים המקצועיים תמימי דעים לגבי הישגיו ותפקודו של יו"ר הדירקטוריון. "מניעיה הפוליטיים של החלטתו של השר ברורים כשמש, ואת נסיונותיו הכושלים והמלאכותיים לייצר בדיעבד 'תשתית ראייתית' לכך שמדובר בהחלטה שמניעיה כביכול ענייניים יש לדחות בשתי ידיים", נכתב בעתירה.
העתירה מפרטת את גורמי המקצוע שהביעו התנגדות להדחה - מנכ"ל משרד האוצר, הממונה על התקציבים באוצר, החשב הכללי על דעתו של שר האוצר, מנהלת רשות החברות הממשלתיות, הבנקים המממנים את פעילות הדואר וכל חברי דירקטוריון הדואר, לרבות נציגי משרד האוצר ומשרד התקשורת. מנכ"ל הדואר אף הודיע בעבר כי יתפטר אם ההדחה של יו"ר הדירקטוריון תצא לפועל.
עוד נטען כי כל הטענות של השרים הופרכו לחלוטין באמצעות נתונים פיננסיים. "בניגוד לטענתו של השר על ירידה בהכנסות החברה, לאחר שלוש שנים של הפסדים מצטברים בסך כשני מיליארד שקלים, נרשם ברבעון הראשון של שנת 2023 גידול משמעותי בהכנסות ורווח משמעותי של כ-23 מיליון שקלים. מהפך זה הוא תוצאה ישירה של תכנית ההבראה שהובילה הנהלת החברה, והגידול בהכנסות צפוי להימשך ברבעונים הבאים".
3 צפייה בגלריה
"אמרתי לקרעי שזו לא החברה שלו ולא חברה שלי". יו"ר הדואר המודח מישאל וקנין
"אמרתי לקרעי שזו לא החברה שלו ולא חברה שלי". יו"ר הדואר המודח מישאל וקנין
"אמרתי לקרעי שזו לא החברה שלו ולא חברה שלי". יו"ר הדואר המודח מישאל וקנין
(צילום: מהאלבום הפרטי)
בריאיון ל-ynet ול"ידיעות אחרונות", סיפר וקנין כי "הוא (קרעי) אמר לי שהוא החליט שאסיים את תפקידי לאלתר. שאלתי אותו למה, ואם עשיתי משהו לא בסדר. הוא אמר לי: 'להפך, הצלת את החברה, אבל אני רוצה למנות איש שלי'. אמרתי לו שזו לא החברה שלו ולא חברה שלי, אלא של הציבור. שהמשמעות היא שגם המנכ"ל יתפטר, שהבנקים ייסוגו מהאמון שנתנו בחברה ושתוכנית ההבראה תקרוס. אבל הוא התחיל פתאום לדבר על מספר הסניפים שנסגרו או על ראשי הערים שלא מרוצים".
כבר לפני כחודש, הודיעה היועמ"שית לשר התקשורת קרעי ולשר לשיתוף פעולה אזורי דודי אמסלם, שאחראי גם על רשות החברות הממשלתיות, כי לא תייצג אותם בבג"ץ בעתירות נגד הדחתו של יו"ר הדואר. עם זאת, ציינה היועמ"שית במכתב ששלח המשנה שלה עו"ד גיל לימון לשני השרים, כי היא תאשר להם "באופן חריג" ייצוג באמצעות עורך דין פרטי.
עוד צוין במכתב כי החלטת היועמ"שית "מבוססת על כך שמדובר באירוע תקדימי של הפסקת כהונה של יו"ר חברה ממשלתית". בהרב-מיארה טענה גם כי "מקרה זה מעלה שאלות משפטיות עקרוניות בדבר חשיבות עמדתם המקצועית של גורמי מקצוע עצמאיים שיש בתפקידם גם מימד של שמירת סף".