המתח בקואליציה מתעצם: הביקורות שנשמעות בימים האחרונים מצד השותפות הקואליציונית של הליכוד סביב נושאים שונים הקשורים במדיניותה הגבירו את המתח בקואליציה – והעלו שוב תהיות סביב המשך דרכה. האתגרים שעומדים בפני ממשלת נתניהו לא פשוטים כלל, וכל אחד מהם יכול להוות עילה לפירוק. ולמרות זאת, החלופות שעומדות על הפרק ממשיכות להדביק את מפלגות הקואליציה יחד – חרף התסכול.
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
אמסלם אמר: "קואליציה כזו אני לא זוכר". נתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אחד האתגרים של הממשלה מצד השותפות, שעדיין נשמר בשקט יחסי בפומבי אך מעורר גלים תת-קרקעיים, נוגע לזעם החרדי סביב יוקר המחיה. הציבור החרדי, שברובו מורכב ממשפחות מרובות ילדים, נאנק תחת עליות המחירים, והזעם מגיע למנהיגים הרוחניים וגם לחברי הכנסת שמתחילים בימים האחרונים להבין את עומק הבעיה. מאז, יותר ויותר מהם מתחייבים לפעול בהקדם כדי לשפר את המצב.
הרחוב החרדי כועס, ולא רק בגלל יוקר המחיה. העובדה שבליכוד מבקשים לדחות את העלאת חוק הפטור מגיוס, ורוצים להוריד מהפרק את פסקת ההתגברות, מעוררת מתח בין הציבור החרדי למפלגות שמייצגות אותו. עדות לכך הייתה הריאיון היום של השר מאיר פרוש, בו אמר כי "אנחנו דורשים את חוק הגיוס לפני התקציב. נתתי יד כדי לשמוע תירוצים שאמרו בתקופת בנט ולפיד? אם נתניהו מפחד - שיגיד שהוא לא יכול להיות פה ראש ממשלה".
5 צפייה בגלריה
משה גפני במליאת הכנסת
משה גפני במליאת הכנסת
יו"ר ועדת הכספים גפני. החרדים זועמים, וזה מגיע גם לח"כים
(צילום: יואב דודקביץ')
פרוש גם התחייב שתחוקק פסקת התגברות, והוסיף שהדרישה היא לחוקק אותה ברוב של 61. "נתניהו לא יכול להגיד לי 'לא יכול'. לא יכול? אל תהיה ראש ממשלה, לך הביתה", אמר.
למרות המתקפה היום והזעם שמפתחים החרדים, בליכוד אומרים גורמים בכירים כי אין באמת אלטרנטיבה אחרת זולת ממשלה בראשות נתניהו. נציגי החרדים, טוענים מנגד, כי אם האינטרסים שלהם לא יוסדרו – ממשלת נתניהו תעבור זעזוע עמוק, שלא ברור איך ייגמר.

לא שקט גם מימין

מלבד החרדים, גזרה נוספת של חוסר שביעות רצון מההתנהלות הממשלתית היא זו של מפלגת עוצמה יהודית והציונות הדתית. שם מביעים חוסר שביעות רצון קיצוני בין השאר לגבי הנושאים הנוגעים להתנהלות הביטחונית.
5 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
מתביישת להיות חלק. סטרוק
(צילום: יואב דודקביץ')
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר התבטא יותר מפעם אחת בנוגע למדיניות הישראלית הרופסת בטיפול בטרור, והשרה אורית סטרוק אף אמרה היום בראיון כי היא מתביישת להיות חלק מהממשלה הזאת. ההערכה היא שככל שהמצב הבטחוני יסלים והתגובה הישראלית תישאר באותן עוצמות, יותר ויותר חברי כנסת מימין יאתגרו את נתניהו. גם במקרה זה, יכול להתפתח זעזוע בלתי צפוי, יש אומרים עד כדי פרישה של חברי כנסת המזוהים עם הימין העמוק.
באשר לבן גביר, יש גם את נושאי משרדו הנוגעים למשילות ולביטחון האישי. שוב ושוב עולה השאלה איך ינהג בן גביר אם יזהה שאינו מצליח להשפיע בצורה דרמטית ותחל סכנה של שחיקה פוליטית מול מצביעיו.
5 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
חאן אל אחמר ומשילות וביטחון אישי. בן גביר וסמוטריץ'
(צילום: אלכס קולומויסקי)
גם סוגיית המאחז הבדואי הבלתי-חוקי חאן אל אחמר נחשבת לאתגר גדול בימין. אתמול הבטיח שר האוצר סמוטריץ כי חאן אל אחמר יפונה למרות הדרישה החריגה של ממשלת הימין למחוק את העתירה שהוגשה בנושא ולהימנע כרגע מפינוי. ברור שגם בנושא הזה שעון החול הולך ואוזל, וחברי כנסת רבים בקואליציה לא יאפשרו מסמוס.
אתמול, בחלק הסגור של ישיבת סיעת הליכוד, שיקף היטב את המצב השר במשרד המשפטים דוד אמסלם, שמשמש גם השר המקשר בין הממשלה לכנסת. "בחודש האחרון אני מתחיל לזהות את הבעיות שלנו בתוך הקואליציה. זה אירוע לא פשוט", אמר אמסלם.
5 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"אם לא נבין שאחד תלוי בשני - נהיה תלויים אחד ליד השני, ולא בעוד הרבה זמן". אמסלם
(צילום: אוליבייה פיטוסי)
הוא הוסיף: "אני לא זוכר קואליציה כזאת. ישבנו עם ראשי המפלגות, אני רואה איך כל יום מתעוררות בעיות שוב ושוב ושוב. אם לא נבין שאחד תלוי בשני נהיה תלויים אחד ליד השני ולא בעוד הרבה זמן".