כ-400 מפגינים נגד המהפכה המשפטית יצאו היום (חמישי) ל"מסע הדמוקרטיה" מצפת ועד תל חי, ביוזמת ארגוני המחאה, שבמסגרתו הם מתכננים לצעוד יחד עם אלפי מוחים במשך כמה ימים, עד לצאת השבת הקרובה.
בראש הצעדה עומדים כמה ממנהיגי המחאה: שקמה ברסלר, משה רדמן, רן הר נבו ועמי דרור. המסע יצא מצפת, וצפוי להגיע בסוף היום לראש פינה, שם יקימו המפגינים מחנה למנוחה ועם שחר יקומו מחר ויצעדו עד לצומת הגומא שבגליל העליון. ביום שבת הם יעברו דרך קיבוץ בית הלל ולעת חשיכה יגיעו לנקודת הסיום באנדרטת האריה השואג בתל חי, שם צפויים לקיים עצרת.

3 צפייה בגלריה
צעדת מסע לחיזוק הדמוקרטיה בצפת
צעדת מסע לחיזוק הדמוקרטיה בצפת
הצעדה בצפון
(צילום: אביהו שפירא)
במסגרת "מסע הדמוקרטיה" תכננו המפגינים לצעוד גם בדרום, אך מפאת עומס החום בוטלו היומיים הראשונים של הצעדה, שתצא לדרך מקבר בן גוריון לבאר שבע רק ביום שבת. גם מחאות שתוכננו בקריית גת ובעוטף עזה יחלו רק בשבת, ויתאחדו לצעדה משותפת משדה תימן לכיוון המשכן לאומנויות הבמה בבאר שבע.
בתחילת הצעדה אמרה ברסלר כי "תושבי קריית שמונה הזמינו אותנו אליהם, מחר יש אירוע של הידברות. אחרי שנים של שיסוי ופילוג אם אנחנו רוצים לחיות כאן יחד כולם נהיה חייבים לבנות מחנה שלם של אנשים שרוצים עתיד לילדים שלהם".
3 צפייה בגלריה
צעדת מסע לחיזוק הדמוקרטיה בצפת
צעדת מסע לחיזוק הדמוקרטיה בצפת
(צילום: אביהו שפירא)
3 צפייה בגלריה
צעדת מסע לחיזוק הדמוקרטיה בצפת
צעדת מסע לחיזוק הדמוקרטיה בצפת
(צילום: אביהו שפירא)
אחד מהמפגינים, אמיר שושני ממטולה, הסביר כי "מה שהביא אותי הנה זה המדינה שלי, אני נלחם על המדינה שלי כמו שנלחמתי כל חיי הבוגרים. יש דבר אחד שיגרום לי להפסיק - כשהממשלה תתחיל לעשות את תפקידה ולמשול במדינה, ולא לעשות בה הפיכה. העניין של ההפיכה המשפטית מבחינתנו לא ייתכן, לא יעבור. היינו דמוקרטיה ונישאר דמוקרטיה".
גם אמיר ירחי מקיבוץ כברי הגיע לצעדה, ושיתף: "יש חום כבד ותנאים קשים, אבל לא נשארו לנו ברירות. הלוואי שיהיו הסכמות, כרגע זה לא נראה. אני חושב שהמסר המרכזי הוא שהמחאה הזאת לא יושבת בקפלן או במרכז הארץ - זו מחאה שמגיעה לכל מקום ונוגעת לכל אזרח. עכשיו זה בצפון".

בינתיים, משה רדמן, ממובילי המחאה, אמר הבוקר בריאיון ל-ynet Live כי "אנחנו צריכים לפעול בשתי חזיתות - מאבק עיקש מול מהלכי הממשלה, ובניין המחנה הליברל דמוקרטי. והצעדות האלה הן חלק מהמהלך הזה".
לפי רדמן, "אנחנו מתחילים את היום בשיח עם חרדים בצפת, מחר אנחנו עושים קבלת שבת בקריית שמונה עם אנשי ימין. המטרה שלנו היא לדבר בינינו לבינם, כי הנחת המוצא שהתקווה והפתרון לא יבואו באמת מהפוליטיקאים, אלא רק מהעם. המטרה היא שהם יבינו שאנחנו לא אויב, שיראו שיש לנו טענות, שאנחנו לא לרעתם, שאנחנו לא 'שורפי אסמים', 'עוכרי ישראל' ו'נפולת של נמושות'".
אתם מתכננים להסלים את המחאה, מה צפוי לנו בשבוע הבא? "אמור להיות דיון בבית המשפט העליון (על ביטול עילת הסבירות, א"ל וא"ש), אני לא בטוח שבדיון הזה תצא פסיקה. יכול להיות שההחלטה תהיה לעשות עוד דיון, ובהתאם לזה נגיב. אם נגיע למצב שבו בג"ץ יבטל את ביטול עילת הסבירות והקואליציה או הממשלה יתעלמו ממנה, אז בוודאי שהרחובות יבערו ותהיה שביתה, ונהיה בנקודה מאוד בעייתית. אני מאמין שגם ההסתדרות, הציבור וראשי זרועות הביטחון - כולם יעשו את הדבר הנכון ויעמדו לצד שלטון החוק ולצד בג"ץ".
השתתפו בהכנת הכתבה: אילנה קוריאל