4 צפייה בגלריה
בג"ץ
בג"ץ
בג"ץ קבע: הדיון על החוק לביטול עילת הסבירות יתקיים במועדו
(צילום: רויטרס)
בג"ץ סירב לדחות את הדיון בעתירות נגד ביטול עילת הסבירות, והכריע היום (שלישי) כי הוא ייערך סופית בעוד שבוע בדיוק - ב-12 בספטמבר. הממשלה תצטרך למסור את תגובתה לעתירות עד 8 בספטמבר בשעה 10:00. "ככל שיהיה צורך בכך, נשקול לאפשר השלמת טיעון בכתב לאחר הדיון", נמסר.
ביום ראשון, הממשלה ביקשה בפעם השנייה לדחות את הדיון בעתירה לחודש אוקטובר. זאת לאחר שהיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה פרסמה את עמדתה לבג"ץ לקראת הדיון ההיסטורי, בהשתתפות כל 15 שופטי העליון, בעתירות נגד ביטול עילת הסבירות, וקראה לפסול את ההצעה בשל "מצב חריג שבו התיקון פוגע ביסודות המשטר הדמוקרטי".
4 צפייה בגלריה
גלי בהרב-מיארה
גלי בהרב-מיארה
היועמש"ית גלי בהרב-מיארה. אמרה שהחוק לביטול עילת הסבירות "פוגע ביסודות המשטר הדמוקרטי"
(צילום: גיל נחושתן)
בטיוטת הבקשה, שהוגשה על ידי עו"ד אילן בומבך, נכתב כי "היועצת המשפטית לממשלה הגישה תשובה המחזיקה 148 עמודים וכוללת 440 סעיפים. בכל הכבוד, משיבי הממשלה אמורים להתייחס בתשובתם, שאמורה להיות מוגשת עד יום רביעי הקרוב, גם לדבריה של היועמ"שית, והזמן לא מאפשר זאת". לדברי עו"ד בומבך, "יש לדחות את הדיון בכמה שבועות, על מנת שיהיה זמן לתשובה הולמת, בנסיבות חריגות מאוד בהן עמדת היועמ"שית איננה משקפת את עמדת הממשלה, ולמעשה אף מחזקת ותומכת בעותרים.
"היועצת המשפטית לממשלה נוקטת בעמדה הקיצונית ביותר, כאשר היא תומכת בסעד הקיצוני ביותר הקיים במשפט הישראלי - הכרזה על בטלות של חקיקת יסוד", הוסיף עו"ד בומבך. "מדובר ברעידת אדמה במשפט הישראלי, ואין כל נימוק מדוע ההתייחסות הלעומתית (של משיבי הממשלה וייתכן גם של הכנסת) לעמדה כה קיצונית".
4 צפייה בגלריה
עו"ד אילן בומבך
עו"ד אילן בומבך
"בתיק החשוב והמכריע מכולם - לוח הזמנים בהול ומזורז". עו"ד בומבך
(צילום: דנה קופל )
בומבך טען כי "בתיק החשוב והמכריע מכולם - לוח הזמנים בהול ומזורז מכולם. אין שום דבר דחוף בעתירות האלה, ושום אסון לא היה קורה אם הדיון בהן היה מתקיים בעוד שלושה, או ארבעה, או חמישה חודשים, כפי שנעשה הדבר בעתירות דומות אחרות - ואף כאשר נתקף תיקון לחוק יסוד".
בבקשה הקודמת לדחיית הדיון בעתירה, שהוגשה לפני כשבועיים גם כן על ידי עו"ד בומבך שמייצג הממשלה, נכתב כי יש לדחות מאחר ש"העתירות מערבות עניינים היסטוריים, תורת-משפטיים ודוקטרינריים בהיקף עצום וככל הנראה חסר תקדים בהיסטוריה של בית המשפט הגבוה לצדק ושל הרשויות האחרות". גם את בקשה זו דחה בג"ץ.
4 צפייה בגלריה
 לוין וחיות. בג"ץ סירב לבקשת הממשלה לדחייה, אך אישר בקשה אחרת
 לוין וחיות. בג"ץ סירב לבקשת הממשלה לדחייה, אך אישר בקשה אחרת
לוין וחיות. בג"ץ סירב לבקשת הממשלה לדחייה, אך אישר בקשה אחרת
(צילום: שלו שלום, אורן בן חקון)

אולם, אתמול בג"ץ דווקא הסכים לדחות דיון משמעותי - בנוגע לעתירות על אי-כינוס הוועדה לבחירת שופטים. זאת ברקע עמדתה הנחרצת של היועמ"שית, ולפיה יש לכנס את הוועדה לבחירת שופטים כבר עתה. בג"ץ הודיע כי הוא מקבל את בקשת שר המשפטים יריב לוין והממשלה - ודחה את הדיון שעתיד היה להתקיים בחמישי הקרוב. בג"ץ ידון בעתירות נגד אי-כינוס הוועדה - שהוגשו על ידי יש עתיד והתנועה לאיכות השלטון - ב-19 בספטמבר.
הממשלה ולוין, שקיבל אישור מהיועמ"שית לייצוג פרטי בעתירות, נדרשים להגיש את תגובתם לעתירות עד 10 בספטמבר, יום ראשון הקרוב. בדיון יישבו בהרכב השופטים ענת ברון, דוד מינץ ושופט נוסף - שיחליף את יוסף אלרון שהודיע על התמודדותו לנשיאות בית המשפט העליון.