נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ניפק היום (ג') אמירה נוספת המכוונת ליהדותו של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, והאשים כי מי ששם אותו בתפקיד הוא המערב, לכאורה כדי לטייח את "האדרת הנאציזם" באוקראינה. הטענה הזו – שעומדת בניגוד מוחלט לעובדה שזלנסקי נבחר בבחירות דמוקרטיות (בניגוד לאלו שנערכות ברוסיה, שם השלטון רודף את מתנגדיו של פוטין) – מצטרפת לעוד שלל אמירות שהשמיעו הנשיא הרוסי ובכירי הקרמלין בשנה האחרונה, כחלק מניסיונם להצדיק את הפלישה לאוקראינה בטענה שזו נשלטת בידי ניאו-נאצים שמבקשים לכאורה לרדוף את דוברי הרוסית במדינה.
8 צפייה בגלריה
יש מצב להטעין גם את זו של זלנסקי ולעשות חצי חצי חדש עם פוטין? אם לא לחוץ :)
יש מצב להטעין גם את זו של זלנסקי ולעשות חצי חצי חדש עם פוטין? אם לא לחוץ :)
פוטין וזלנסקי. הנשיא הרוסי שוב מתאר את הנשיא האוקראיני כבובה של המערב
(צילום: AFP )

"האוֹצְרִים במערב שמו אדם בראשות אוקראינה המודרנית – יהודי אתני, עם שורשים יהודים ועם מקור יהודי", אמר פוטין בריאיון ששודר בטלוויזיה הרוסית. "בכך, לדעתי, הם מנסים לטייח את המהות האנטי-אנושית שעומדת בבסיסה של מדינת אוקראינה המודרנית", הוסיף, אחרי שכבר שלל בעבר את הצדקת קיומה של אוקראינה, בעבר רפובליקה סובייטית, כמדינה עצמאית. "זה הופך את כל הסיטואציה הזו למגעילה במיוחד, כיוון שיהודי אתני מטייח את ההאדרה של הנאציזם ומטייח את אלו שהובילו פעם את השואה באוקראינה – השמדתם של מיליון וחצי בני אדם".
הדברים הללו מצטרפים כאמור להתבטאויות נוספות של פוטין נגד יהדותו של זלנסקי. ביוני האחרון טען כי חבריו היהודים אמרו לו שזלנסקי מהווה בעיניהם "חרפה לעם היהודי", ושבוע לפני אותה התבטאות אמר כי "אינו מבין" כיצד אדם כמו זלנסקי, אותו תיאר כמי ש"דם יהודי זורם בעורקיו", יכול לתמוך לכאורה בגורמים ניאו-נאצים. פוטין מעולם לא הציג ראיות לכך שזלנסקי תומך בנאצים, ומדובר בהאשמה מפורכת למדי. זלנסקי איבד כמה מקרובי משפחתו בשואה, בהם סבו.
סערה עוררו גם כמה התבטאויות של שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב, שבשנה שעברה אמר כי יהדותו של זלנסקי אינה שוללת את העובדה שבאוקראינה קיימים גורמים נאצים. "זלנסקי? האנטישמיים הכי גדולים הם יהודים, אפילו היטלר היה ממוצא יהודי", צוטט לברוב בתקשורת האיטלקית, טענה שאין לה כל הוכחות. בינואר השנה ניפק לברוב התבטאות חריגה נוספת, ואמר כי ארה"ב הרכיבה קואליציה של מדינות אירופיות במטרה לפתור את "השאלה הרוסית" – כפי שהיטלר רצה לפתור את "השאלה היהודית". אותה "שאלה" הובילה ליצירת "הפתרון הסופי" להשמדת יהודי אירופה, ולהקמת מחנות ההשמדה.
8 צפייה בגלריה
שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב מסיבת עיתונאים
שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב מסיבת עיתונאים
שר החוץ הרוסי לברוב. עורר גם הוא סערה כשטען: "גם היטלר היה יהודי"
(צילום: EPA )
8 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בביקור ב בשבדיה לצד ראש ממשלתה אולף קריסטרסון 19 באוגוסט
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בביקור ב בשבדיה לצד ראש ממשלתה אולף קריסטרסון 19 באוגוסט
זלנסקי. הביע הפתעה מדברי פוטין ביוני: "ככה לא מדברים בעולם מתורבת"
(צילום: Jonathan NACKSTRAND / AFP)
יועצו הבכיר של הנשיא זלנסקי, מיכאילו פודוליאק, הגיב הערב להתבטאות האחרונה של פוטין ואמר שהוא עצמו מגעיל, "כאשר הוא מנסה להצדיק פשעים המוניים נגד אזרחים של מדינה אחרת עם שקר מפלצתי". זלנסקי עצמו הגיב כבר ביוני לטענות שהשמיע אז פוטין, והביע הפתעה מהדברים: "זה כאילו שהוא לא מבין לגמרי את המילים שלו. סליחה, אבל זה כאילו שהוא המלך השני של האנטישמיות, אחרי היטלר. זה נשיא שמדבר. עולם מתורבת לא צריך לדבר בצורה כזו". הוא ציין אז כי חשוב לו "לשמוע את תגובת העולם" לאמירות של הנשיא הרוסי.

"הזירה החמה" בחזית

את דבריו היום ניפק פוטין כשבשדה הקרב באוקראינה מסתמנת תפנית לטובת האוקראינים, אחרי שלושה חודשים שבמהלכם מתקפת-הנגד שלהם התקדמה באיטיות רבה ומאכזבת עבורם ועבור המערב (שקיווה לראות שימוש יעיל ומוצלח בנשק המתקדם והיקר שסיפק לקייב). בימים האחרונים דווח כי הכוחות האוקראיניים הצליחו לפרוץ את קו ההגנה הראשון של הרוסים בחזית הדרומית, באזור זפוריז'יה, הקו המרכזי מבין כמה קווי ביצורים שכוללים שדות מוקשים, תעלות ורשתות של מכשולי טנקים.
באוקראינה טענו כי משמעות פריצת קו ההגנה הראשון היא שכעת הם יוכלו להתקדם בקצב רב יותר, ולפי הדיווחים רוסיה נאלצה להעביר לאזור יחידות עילית שהוצבו באזורים אחרית בחזית. היום התייחס להתפתחויות בשדה הקרב שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו, והוא הודה שהחזית בזפוריז'יה הפכה לזירה "החמה" ביותר במלחמה. שויגו טען עוד שקייב שולחת לשם כוחות תגבור שעד כה לא השתתפו בקרבות, טענה שלה לא סיפק הוכחה כלשהי ואמינותה אינה ברורה.
8 צפייה בגלריה
צבא אוקראינה בכפר רובוטין שבאזור זפוריז'יה 25 באוגוסט מלחמה מול רוסיה
צבא אוקראינה בכפר רובוטין שבאזור זפוריז'יה 25 באוגוסט מלחמה מול רוסיה
הכוחות האוקראיניים באזור הכפר רובוטינה, מחוז זפוריז'יה. "קו ההגנה הראשון נפרץ"
(צילום: REUTERS/Viacheslav Ratynskyi)
8 צפייה בגלריה
לוחמים אוקראינים באזור דונייצק אוקראינה מלחמה רוסיה
לוחמים אוקראינים באזור דונייצק אוקראינה מלחמה רוסיה
לוחם אוקראיני באזור דונייצק, מזרח אוקראינה. המערב רוצה לראות שהנשק היקר שסיפק עושה את העבודה
(צילום: AP Photo/Libkos)
עד כה, כך לפי גורמים בקייב, הכוחות האוקראיניים התקדמו באזור זפוריז'יה שבעה קילומטרים אל תוך השטחים שעד לתחילת מתקפת-הנגד היו נתונים לכיבוש רוסי. בשבוע שעבר הכריזה קייב כי כוחותיה שחררו שם את הכפר רובוטינה, במה שנחשב לניצחון הטקטי המשמעותי הראשון שלהם באזור הזה. הצבא האוקראיני מסר היום כי הכוחות פועלים לבצר את העמדות החדשות שעליהם השתלטו.
פרשנים צבאיים מעריכים כי האסטרטגיה של קייב היא להתקדם ככל האפשר דרומה, עד לחופי ים אזוב, במטרה לפצל את הכוחות הרוסיים בשטחים הכבושים בדרום אוקראינה ולקטוע את המסדרון היבשתי שיצרה לעצמה מוסקבה אל עבר חצי האי קרים, שנכבש כבר ב-2014. עוד לפני כן, האוקריאינים יוכלו לרשום הישג משמעותי אם יתקדמו 15 ק"מ דרומית מרובוטינה, באופן שיכניס לטווח האש שלהם קווי אספקה אסטרטגיים של הכוחות הרוסיים. בקייב מדגישים כל העת כי מתקפת-הנגד נעשית בקושי רב לנוכח העובדה שלחייליה אין חיפוי אווירי (זאת אחת הסיבות לדרישתה החוזרת ונשנית לקבל מטוסי F-16).

מתיחות בין רוסיה לקובה?

בתוך כך, ובהאשמה חריגה למדי מצד מי שנחשבית לבעלת בריתה של רוסיה, קובה הודיעה היום כי חשפה "רשת סחר בבני אדם" שמטרתה הייתה לגייס אזרחים קובנים להילחם למען רוסיה באוקראינה. משרד החוץ בהוואנה מסר כי הרשת הצליחה לגייס לא רק קובנים שחיים ברוסיה אלא גם כאלו שחיים בקובה עצמה. בהודעה הודגש כי לקובה יש "עמדה נחושה, ברורה והיסטורית נגד שימוש בשכירי חרב" – והובטח כי היא תפעל "בנחישות" נגד ניסיונות לגרום לאזרחיה לשאת נשק עבור כל מדינה אחרת. ברוסיה טרם התייחסו פומבית לדברים.
8 צפייה בגלריה
קובה בהאשמה חריגה: חשפנו רשת לגיוס אזרחינו למען רוסיה
קובה בהאשמה חריגה: חשפנו רשת לגיוס אזרחינו למען רוסיה
קובה בהאשמה חריגה: חשפנו רשת לגיוס אזרחינו למען רוסיה
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
פוטין בתחילת כהונתו כנשיא, בשנת 2000, עם מנהיגה המנוח של קובה פידל קסטרו
פוטין בתחילת כהונתו כנשיא, בשנת 2000, עם מנהיגה המנוח של קובה פידל קסטרו
פוטין בתחילת כהונתו כנשיא, בשנת 2000, עם מנהיגה המנוח של קובה פידל קסטרו
(צילום: AP)
הצהרתה של הוואנה פורסמה על רקע דיווח בתקשורת ברוסיה ולפיו אזרחים קובנים שחיים במדינה הסכימו להילחם למענה באוקראינה, בתמורה להבטחה לקבל אזרחות רוסית. קובה, שבה משטר קומוניסטי, היא בעלת ברית של רוסיה עוד מימי המלחמה הקרה, אבל בעבר כבר הצהירה שאינה נוקטת צד במלחמה באוקראינה. ההודעה החריפה שלה עשויה אולי ללמד על מתיחות מסוימת ביחסי הוואנה ומוסקבה, חודשיים בלבד אחרי ששרי ההגנה שלהן נועדו ברוסיה, ואחרי ששר החוץ הרוסי לברוב ביקר בקובה בחודש אפריל.