אסון בקרב מול מחבלי חמאס ברצועת עזה: דובר צה"ל התיר הבוקר (רביעי) לפרסם את שמותיהם של 10 לוחמים שנפלו אתמול בקרבות בצפון רצועת עזה. בקרב בשכונת שג'אעיה במזרח העיר עזה נהרגו סגן-אלוף תומר גרינברג (35) מאלמוג, מפקד גדוד 13 של חטיבת גולני; אלוף-משנה יצחק בן בשט (44) משדה יעקב, מפקד חפ"ק מח"ט גולני; רב-סרן רועי מלדסי (23) מעפולה, מפקד פלוגה בגדוד 13 של חטיבת גולני; רב-סרן משה אברהם בר-און (23) מרעננה, מפקד פלוגה בגדוד 51 של חטיבת גולני; סמל אחיה דסקל (19) מחיפה, לוחם בגדוד 51 של חטיבת גולני; סרן ליאל חיו (22) משוהם, מפקד מחלקה בגדוד 51 בחטיבת גולני; סמל ערן אלוני (19) מאופקים, לוחם בגדוד 51 בחטיבת גולני; רב-סרן בן שלי (26) מקדרון, מפקד פלגת לוחמים ביחידה הטקטית לחילוץ מיוחד (669); רב-סמל רום הכט (20) מגבעתיים, לוחם ביחידה הטקטית לחילוץ מיוחד (669). בקרב אחר אתמול בצפון רצועת עזה נהרג סמל-ראשון אוריה יעקב (19) מאשקלון, לוחם בגדוד 614, בית הספר להנדסה קרבית. מתחילת המלחמה ב-7 באוקטובר נפלו 444 חיילי צה"ל, כש-115 מהם נהרגו מתחילת התמרון הקרקעי בעזה.
בנוסף, בקרב אמש שבו נפלו לוחמי חטיבת גולני נפצע גם לוחם מגדוד 51 באורח קשה. בקרב שבו נפל אתמול סמ"ר יעקב נפצעו באורח קשה לוחם בגדוד 614 ולוחם תיעוד מבצעי בדובר צה"ל. גם לוחם בגדוד 605 של חיל ההנדסה הקרבית נפצע אמש קשה בקרב בצפון הרצועה. הודעה נמסרה למשפחות הפצועים.
3 צפייה בגלריה
9 הלוחמים שנהרגו
9 הלוחמים שנהרגו
תשעת הנופלים בקרב בשג'אעיה
(צילום: דובר צה"ל)
3 צפייה בגלריה
סמ"ר אוריה יעקב ז"ל
סמ"ר אוריה יעקב ז"ל
סמ"ר אוריה יעקב שנפל בקרב אחר בעזה
(צילום: דובר צה"ל)
מתחקיר ראשוני של הקרב בשג'אעיה עולה כי כוח של חטיבת גולני טיהר בשעת ערב מבנים חשודים באזור צפוף מאוד בקסבה של השכונה. במהלך הפעילות נפתחה אש לעבר הלוחמים, שניהלו קרב קצר שבמהלכו הופעל לעברם גם מטען חבלה שגרם לניתוק בין הכוחות ולפגיעה ראשונה בחיילים.
צוות הקרב החטיבתי החל בתהליך של חילוץ הנפגעים, שכלל כניסה למבנה של לוחמים נוספים, ועליהם הופעל מטען חבלה נוסף שגרם לעוד הרוגים. כוח נוסף שזיהה זאת פעל לחלצם, הפעם באיגוף תוך חיסול המחבלים. בצבא מבינים שהמחבלים הגיחו מפיר. חיל האוויר תקף למיסוך ובידוד המרחב. כתוצאה מהאירוע נהרגו תשעה לוחמים - חלקם בתוך המבנה ואחרים מחוצה לו.

3 צפייה בגלריה
תיעוד פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה
תיעוד פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה
תיעוד מפעילות כוחות צה"ל בצפון הרצועה
(צילום: דובר צה"ל)
אחד ההרוגים כאמור הוא מג"ד 13, סא"ל תומר גרינברג, שאיבד בשבת השחורה בעוטף עזה לא פחות מ-41 מלוחמיו שנפלו בפלישת חמאס. חטיבת גולני, שאיבדה לוחמים וקצינים רבים בשג'אעיה במבצע צוק איתן ב-2014, קיבלה את המשימה המורכבת ביותר במלחמה הנוכחית - לכבוש ולטהר את לב השכונה שבה ממוקם הגדוד החזק ביותר של חמאס.
מרכז השכונה כולל את הקסבה, השוק והעיר העתיקה, אזור צפוף מאוד ועתיק שחלקו בן כמה מאות שנים. כתב ynet היה אמור להיכנס בשבוע שעבר עם כוחות גולני לפעילות בשכונה, אולם ברגע האחרון הוחלט לבטל את ההצטרפות בשל סכנת יתר. קצין בחטיבה החומה הסביר אז: "קיבלנו 10-7 ימים לפעול פה ולהכות קשות בגדוד חמאס, אבל כדי לטהר לחלוטין את שג'אעיה צריך איזה חצי שנה".

דובר צה"ל פרסם בחודש שעבר תיעוד משיחה שבה נשמע קולו של מפקד גדוד 53 בעוצבת הברק (חטיבה 188) סגן-אלוף סלמאן חבקה, שנהרג בקרב לחילוץ מג"ד 13, במהלך התמרון הקרקעי של צה"ל ברצועה. "תודה רבה סלמאן. כל פו"ם אני חילצתי אותך, עכשיו אתה באת לעזור לי", אמר סא"ל גרינברג בשיחה שנערכה לפני נפילתו של סא"ל חבקה בקרב עם מחבלי חמאס.