1 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי  קייב
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי  קייב
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין
(צילום: רויטרס, EPA)
ברקע המלחמה מול אוקראינה משרטט הקרמלין תמונת מציאות שלפיה רוסיה נמצאת תחת איום קיומי מצד המערב, וקייב הפכה למוצב קדמי במאבק זה. לפי הפרופגנדה, אוקראינה נשלטת על ידי ממשיכי דרכם של הנאצים, ושליחותה של רוסיה היא לחזור על מה שעשתה במלחמת העולם - למגר אותם. אלא שמוצאו היהודי של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי מציב אתגר לא פשוט בפני השופרות, שכן כיצד ייתכן שיהודי ינהיג משטר ניאו-נאצי? נשיא רוסיה ולדימיר פוטין התייחס לכך לאחרונה ואמר: "מה שהופך את המצב לדוחה באופן מיוחד, הוא שיהודי אתני מחפה על ההרואיזציה של הנאציזם ועל אלה שהובילו בזמנו את השואה באוקראינה".
אכן, אוקראינה לא התמודדה מעולם עם העובדה שרבים מבניה שיתפו פעולה עם גרמניה הנאצית, כולל לקיחת חלק פעיל ברצח יהודים. יותר מכך: במסגרת מגמת ההלבנה של ההיסטוריה, היא קידשה חלק מהרוצחים והעלתה אותם לרמת גיבורים לאומיים - לא בגלל שרצחו יהודים, אלא כיוון שלחמו למען העצמאות האוקראינית. ועדיין, ככל שמציאות זו קשה ומורכבת, היא רחוקה מתמונת העולם שמקדם הקרמלין.
המשטר הרוסי מצא לאחרונה כמה דרכים לעקוף את היהדות של זלנסקי. אחת מהן היא כאמור לתאר אותו כ"יהודי רע" - כזה שעובד בניגוד לאינטרסים של עמו ומשתף פעולה עם אויביו הגרועים ביותר. "יותר מכל מבינים זאת האזרחים הפשוטים של ישראל," טען פוטין. בשנה שעברה אמר שר החוץ הרוסי, סרגי לברוב, כי גם להיטלר עצמו היה דם יהודי - אמירה אנטישמית ידועה - ויצר משבר דיפלומטי עם ישראל. המשטר הרוסי אומר למעשה: אין לנו בעיה עם היהודים, אך ישנם נציגים סוררים שלהם, הפוגעים באינטרסים שלהם ושלנו.
בינתיים, מתחת לפני השטח מבעבעים מסרים אחרים, מסוכנים יותר. בכתבה שפורסמה לאחרונה בפורטל רוסי - אוף-שוט של "פראבדה" המיתולוגי – נטען שזלנסקי שולח את אזרחיו למות בחזית מתוך אינטרס זדוני של הרס אוקראינה והשמדת עמה - כנקמה על מה שנעשה ליהודים לאורך הדורות. "ההשמדה ההמונית של האומה האוקראינית על ידי הנשיא הזר שלה לא נובעת מהיעדר כישרון צבאי או אסטרטגי, אלא היא עצמה האסטרטגיה העיקרית - להרוג כמה שיותר מבני הקבוצה האתנית שאחראית, לדעתו, על פשעי עברה", נטען.
תמונת היהודי הזדוני שמשתלט בחשאי על מדינה רק כדי להביא לחורבנה לקוחה היישר מהפרוטוקולים של זקני ציון. קורא מערבי, גם אם יזדעזע מהמסר, יוכל לבטל אותו בהינף יד. מה כבר המשמעות של כתבה בעיתון אי שם. אך מי שמבין את הדרך שבה החברה הרוסית עובדת יודע שאין דבר היכול להתפרסם כעת בלי אישור המשטר, או לפחות בלי הציפייה שהמסר ייתפס על ידי המשטר כלגיטימי.
בוריס דוליןבוריס דולין
אם ברמת הקרמלין מדברים על זלנסקי כעשב שוטה בעולם היהודי, ובעיתונות מתחילים לכתוב על נקמת דם של היהודים באוקראינים, הרי שבפורומים שונים וברשתות החברתיות האנטישמיות היא גלויה, בוטה ותוקפנית הרבה יותר. האיום המערבי כולו, כך לפי הסנטימנט של הגולשים, הוא מזימה יהודית. העובדה שנשיא יהודי מוביל את אוקראינה במלחמה כנגד רוסיה מוכיחה את התוכנית הקדומה של עמו להשתלטות על העולם ומיטוט הסדר הקיים. השמדת רוסיה היא מטרה כה חשובה בעיני היהודים, מתעקשים שם, עד שהם יצאו מהמסתור, הורידו את המסכות ומפקדים על המערכה בגלוי.
כל אלה מזכירים שהאנטישמיות הרוסית - שילוב מרתק של שנאת היהודים הנוצרית הקדומה עם מוטיבים פגאניים, האידיאולוגיה הקיסרית של רוסיה ורסיסי תפיסות קומוניסטיות - לא נעלמה. היא מבעבעת מתחת לפני השטח ולעתים פורצת החוצה. העובדה שגילוייה עדיין מינוריים יחסית קשורה ככל הנראה לדמותו של פוטין עצמו, שמשיקוליו מונע ממנה ביטוי מהותי יותר. אך ניתן להניח כי זהו רק עניין של זמן עד שהנסיבות ישתנו והר הגעש יתפרץ במלוא כוחו.
  • בוריס דולין הוא חוקר במרכז קומפר לחקר האנטישמיות באוניברסיטת חיפה
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il