2 צפייה בגלריה
הלל נחמיה אופן נפטר הבוקר במהלך אימון
הלל נחמיה אופן נפטר הבוקר במהלך אימון
הלל נחמיה אופן
(באדיבות המשפחה)
צה"ל פרסם הערב (ראשון) את סיכום ממצאי התחקיר על מותו של לוחם בהכשרת יהל"ם, רב-טוראי הלל נחמיה אופן (20), באימון זחילות לפני כשבועיים. מהתחקיר עלה כי לא ניתן להעריך מה משך הזמן שחלף מאז שאיבד הלוחם בהכשרה את הכרתו ועד שהוא נמצא ללא רוח חיים. "מהרגע שאותר, ניתן לו טיפול רפואי מציל חיים ללא הצלחה", נכתב בהודעת דובר צה"ל. לאחר הבדיקות הפתלוגיות התחזק החשד שמת ממכת חום.
במהלך התחקיר, שהוצג גם למשפחתו של הלל נחמיה אופן, עלו "תקלות חמורות בהוצאתו של האימון", בשיאו של עומס חום, "ובמימוש הפקודות לביצועו, בהיבטי זמן המנוחה, הפיקוח והשליטה באימון". עוד צוין כי במהלך האימון הופנו שישה חיילים נוספים לבדיקה רפואית בשל תשישות, מדדיהם נמצאו תקינים והם שבו להמשך ההכשרה.
2 צפייה בגלריה
הרצי הלוי
הרצי הלוי
הלוי: "האירוע מחייב למידה מעמיקה"
(צילום: דובר צה"ל)
בממצאי התחקיר עולה בנוסף כי ללוחמים לא ניתן זמן מנוחה מספק ונדרש לפני האימון הליילי ושהפיקוח של הקצינים שאמורים היו לספק בקרה צמודה במהלך האימון היה רופף. לצד זאת, עולה מהתחקיר כי גם לאחר ששישה חיילים מהפלגה פונו כאמור לטיפול רפואי בגלל תשישות - הדבר לא הרים דגל אדום למפקדים ולא חידד את מילוי הנהלים שהופרו.
התחקיר הוצג לרמטכ"ל הרצי הלוי על ידי מפקד זרוע היבשה, אלוף תמיר ידעי, מפקד מערך התמרון, אלוף סער צור, קצין הנדסה קרבית ראשי, תת-אלוף עידו מזרחי, קצין בטיחות ראשי, תת-אלוף גברעם הגלילי, מפקד יחידת יהל"ם, אלוף משנה א' וראש מחלקת בטיחות ובקרת איכות ביבשה, אלוף-משנה ניר יוגב. "זה אירוע חמור בו נהרג חייל צה"ל שלא נוכח פני אויב, והוא מחייב אותנו ללמידה מעמיקה לבירור הנסיבות להתרחשותו. מהתחקיר עולות תקלות חמורות, שיש ללמדן בכל צה"ל באופן מיידי", אמר הלוי.
בהמשך צפויים צעדים פיקודיים בעקבות האירוע, ומדובר צה"ל נמסר כי "בעקבות התחקיר הפיקודי הופקו לקחים מידיים הנוגעים לפיקוד ולשליטה באימונים, הקפדה על קיום נהלי הבטיחות וניהול הערכת מצב ביחס למזג האוויר".

בנוסף, התקיים בתחילת שבוע שעבר דיון בנושא אימונים בצה"ל לאור שינויי מזג האוויר בראשות הרמטכ"ל, שבו הוחלט על נקיטת אמצעי זהירות מחמירים בהליכים הנוגעים לאישור אימונים ונהלים לביצועם, "בהתאם לתנאי מזג האוויר ולהערכות מצב".
במקביל לתחקיר הפיקודי, נציין, מתנהלת חקירה של המשטרה הצבאית על האירוע הטרגי. "עם סיומה, יועברו ממצאיה לבחינת הפרקליטות הצבאית", נמסר. בנוסף, מתקיימת בחינה על ידי צוות מומחים בראשות מפקד חטיבה 679, אלוף-משנה אלעד אפרתי, שבוחן סוגיות רוחביות הנוגעות להכשרות ביחידות המיוחדות ולהשפעות שינויי מזג האוויר על האימונים בצה"ל.
מקרה ההתמוטטות אירע כאמור לפני כשבועיים, בסביבות השעה 4:30 לפנות בוקר. אופן סטה מנתיב הזחילה במהלך האימון ואותר שרוע על האדמה במצב קשה. הוא טופל על ידי גורמי רפואה בשטח, ומותו נקבע לאחר מאמצי החייאה. במהלך האירוע נשא החייל ציוד לחימה מלא.