כמעט שלושה חודשים לאחר מתקפת הפתע והטבח של חמאס, מודיע הרמטכ"ל על הצוות שיתחקר את המחדל, ואת המלחמה: הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי החליט להתניע תהליך של תחקור המלחמה, לרבות מחדל ה-7 באוקטובר, ההכנות לתמרון והלחימה בתוך הרצועה. כך נודע ל-ynet.
הצוות יחל את עבודתו לאחר שיקבל בקרוב כתבי מינוי מהמטה הכללי ובראשותו יעמדו שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר, רא"ל במיל' שאול מופז, והאלופים במיל' יואב הר אבן, שלום (סמי) תורג'מן ואהרן זאבי פרקש.
3 צפייה בגלריה
הרצי הלוי
הרצי הלוי
הרמטכ"ל הרצי הלוי
(צילום: תומר שונם הלוי)
3 צפייה בגלריה
שאול מופז
שאול מופז
שאול מופז. יעמוד בראש הצוות
(צילום: מוטי קמחי)
כרמטכ"ל, מופז עמד בראש הצבא בעת הנסיגה מלבנון בשנת 2000, בהתמודדות מול האינתיפאדה השנייה, ובמבצע חומת מגן. עם תחילת התמרון הקרקעי הוא אמר כי הוא בעד עסקת כולם-תמורת-כולם: "אני מוכן לתת לחמאס הכול. שיקחו את כל 6,000 האסירים - וישיבו את כל החטופים שלנו".
האלוף הר אבן שימש כראש אגף המבצעים (אג"ם), ועמד בראשו במבצע עמוד ענן ובמבצע צוק איתן. כיום הוא מכהן כמנכ"ל חברת אמצעי הלחימה "רפאל". האלוף פרקש כיהן כראש אגף המודיעין (אמ"ן), ראש אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה (אט"ל) וכמפקד יחידה 8200. תורג'מן כיהן בין היתר כמפקד פיקוד הדרום, מפקד זרוע היבשה וראש חטיבת המבצעים.
3 צפייה בגלריה
שלמה (סמי) תורג'מן, יואב הר אבן, אהרון זאבי פרקש
שלמה (סמי) תורג'מן, יואב הר אבן, אהרון זאבי פרקש
חברי הצוות, לצד מופז: האלופים במיל' סמי תורג'מן, יואב הר אבן ואהרן זאבי פרקש
(צילום: דובר צה"ל, רפאל, טל שחר)
המהלך יתרחש במקביל למנגנון הבדיקה המטכ"לי הקיים, בראשות האלוף מוטי ברוך, לחקר אירועים מבצעיים בגזרת עזה. בצה"ל אומרים שאין קשר בין ההליכים שייפתחו בהאג לצוות התחקור החיצוני. ניתן להניח שהצוות יגיש דוח ביניים כבר בחודשים הקרובים. התנעת התחקור עשויה להוביל לדרישה של שרים להתניע גם את הקמת ועדת החקירה הממלכתית, שתקצר את הדרך להדחות או התפטרויות בקרב הבכירים.
ניתן להעריך שלצד צוות הבכירים ימונו גם צוותי משנה לתחקורים של נושאים ספציפיים. התחקורים החוץ-צה"ליים יימשכו בתקופה הקרובה, במקביל לתחקירים פנימיים שכבר החלו בחלק מהיחידות הלוחמות - כולל אלו שמשתתפות בתמרון ולחמו בעוטף ב-7 באוקטובר.
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "צה"ל טרם התחיל בתהליך התחקור. במטכ"ל מגבשים את תכנון תהליך התחקירים, בתוך כך בחירת ראשי צוותי התחקור. לכשהדברים יסוכמו, הם יפורסמו לציבור".
פורסם לראשונה: 21:32, 04.01.24