בשבוע שעבר חלה הסלמה בתגובה הבינלאומית למערכה הישראלית בעזה, בדמות פנייה דרום-אפריקנית לבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג. לטענת דרום אפריקה, מעשי ישראל בעזה הם "רצח עם באופיים" - ובכך, הפרה ישראל את התחייבותה במסגרת האמנה למניעת רצח עם. הבקשה כוללת בקשה להוצאת צו ביניים שישעה לאלתר את הפעולות הצבאיות ברצועת עזה, ומנומקת גם בשורת התבטאויות שהשמיעו בישראל.
4 צפייה בגלריה
(צילום: AP/Peter Dejong, אבי רוקח, שלו שלום, אבי אחי, יואב דודקביץ)
ישראל, שמסבירה את יציאתה למלחמה ברצועת עזה בזוועות 7 באוקטובר שבהן נרצחו 1,200 בני אדם, הודיעה באופן חריג כי היא מתכוונת להתייצב בבית הדין ולדרוש לדחות את התביעה. ישראל אף שוקלת לצרף שופטת מטעמה להרכב השופטים, לקראת הדיונים שייפתחו בשבוע הבא, וכן שוקלת לתבוע את איראן וחמאס על רצח עם - ובמקביל את דרום אפריקה בגין "תמיכתה בארגון טרור".
עיון במסמך התביעה המלא שהגישה דרום אפריקה מעלה כי ההצדקות להגדרת מעשי ישראל כרצח עם באופיים מבוססות על התבטאויות בכירים בישראל, חברי כנסת, עיתונאים, מרצים, חיילים שלחמו בעזה ואפילו זמרים. בכתב התביעה מוקדש פרק שלם שמכונה "ביטויים עם כוונה לרצח עם נגד העם הפלסטיני מצד גורמים רשמיים של מדינת ישראל, ואחרים".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, יואב גלנט ובני גנץ
בנימין נתניהו, יואב גלנט ובני גנץ
נתניהו. בדרום אפריקה מסמנים את סיפור "עמלק"
(צילום: נעם ריבקין פנטון)
בפתח הפרק בכתב התביעה נטען כי "עדות לכוונתם הספציפית של גורמים ישראליים רשמיים לבצע מעשי רצח עם הם משמעותיים וגלויים מאז אוקטובר 2023". אחר כך, פירטו בדרום אפריקה דברים שנשא ראש הממשלה בנימין נתניהו בשורת הזדמנויות, והדגישו בין השאר מקרים שבהם הקביל את המלחמה לסיפור עמלק התנ"כי - בנאומים ובמכתבים. סיפור עמלק זוכה להתייחסות רחבה מצד דרום אפריקה, שציינה גם דברים דומים שאמר ח"כ בועז ביסמוט. גם נשיא המדינה הרצוג, שר הביטחון יואב גלנט, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שר החוץ (והאנרגיה דאז) ישראל כץ ושרים נוספים הוזכרו בפרק ההוכחות - בהתבטאויות משלהם בעניין האוכלוסייה בעזה.
דרום אפריקה ציינה גם את דברי שר המורשת עמיחי אליהו, שלא פסל אפשרות להטיל פצצת אטום על הרצועה בריאיון שהעניק, ואת השר אבי דיכטר וח"כ אריאל קלנר, שדיברו על "נכבה" - בגרסת 2023. מקום של כבוד בפרק ה"עדויות" לכוונתה של ישראל לבצע רצח עם, כלשון דרום אפריקה, קיבל גם ח"כ ניסים ואטורי מהליכוד, שהוצג בכתב התביעה כסגן יו"ר הכנסת וחבר ועדת החוץ והביטחון. "עכשיו כולנו במטרה אחת משותפת - מחיקת רצועת עזה מעל פני האדמה", כתב בציוץ מטעמו אחרי האסון ב-7 באוקטובר.
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה 27.8
ישיבת ממשלה 27.8
ח"כ דיסטל. "מחיקת כל עזה מעל פני האדמה"
(צילום: שריה דיאמנט)
גם התבטאויות של ח"כ טלי גוטליב, ח"כ גלית דיסטל אטבריאן וח"כ אביגדור ליברמן הוזכרו בכתב התביעה. "'שיישרף לכם הכפר'!! כן, כן, מבחינתי אחלה מורל לאחל לעזה להימחק ולעלות באש. אמרתי לא פעם - נקמה היא ערך. כמעט כבשו את קיבוצי הדרום, שחטו, אנסו, ערפו ראשים ועקרו עיניים. אז שיישרף להם הכפר", כתבה גוטליב.
הציוץ של ח"כ דיסטל הוזכר אחרי שצפתה בסרט הזוועות של דובר צה"ל: "כל בדל של התקוטטות פנימית הוא בזבוז אנרגיה משוגע ומטופש להחריד. תשקיעו את האנרגיה בדבר אחד - מחיקת כל עזה מעל פני האדמה. שהמפלצות העזתיות יטוסו אל הגדר הדרומית וינוסו למצרים - או שימותו, וימותו ברע. עזה צריכה להימחק". ליברמן, מצידו, כתב כי "אין חפים מפשע בעזה". ח"כ קטי שטרית מהליכוד הוזכרה גם היא, כשאמרה כי "ברמה האישית - אני משטחת את עזה, אין לי סנטימנטים".

"אין בלתי מעורבים"

דרום אפריקה מבססת את טענותיה נגד ישראל לא רק על פוליטיקאים, אלא גם על קצינים במדים שנשמעו בהתבטאויות שלטענתה, מעידות על כוונות לרצח עם.

4 צפייה בגלריה
נשיא דרום אפריקה סיריל רמפוזה
נשיא דרום אפריקה סיריל רמפוזה
נשיא דרום אפריקה סיריל רמפוזה. משווים את המאבק הפלסטיני למאבק במשטר האפרטהייד
(צילום: AP)
כך לדוגמה, סרטון שפורסם ברשת X (טוויטר לשעבר) של הסופר ולוחם הלח"י הוותיק, עזרא יכין, שהתגייס למילואים. "תסכלו אותם, כמה שיותר. שלא נשאיר מהם זכר. לא הם, לא אמא שלהם, לא הילדה שלהם ולא התינוקות שלהם. אסור להם לחיות - לחיות האלה", אמר בין השאר בסרטון. גם דברים של אלוף במיל' גיורא איילנד נגד שיקום עזה והעברת סיוע אליה נתפסים בעיני הדרום אפריקנים כהוכחה.
במסמך שהוגש להאג מוזכרים גם דברי מתאם פעולות הממשלה בשטחים רסאן עליאן, ב-9 באוקטובר: "חמאס הפך לדאעש, והאזרחים של עזה חוגגים במקום לפחד. בחיות אדם נוהגים בהתאם. ישראל הטילה מצור כולל". במסמך הוזכר גם אל"מ יוגב בר-ששת, סגן ראש המנהל האזרחי, שתועד בסרטון בבית לאהיה באומרו בריאיון טלוויזיוני כי "מי שיחזור לכאן - אם יחזור - ימצא אדמה חרוכה. אין בתים, אין חקלאות, כלום. אין להם עתיד". גם קצין מילואים שצולם בסרטון מוזכר באומרו: "נקמה היא ערך חשוב. יש נקמה על מה שהם עשו לנו. לא יוכלו לחיות כאן".

סרטונים נוספים של חיילים בעזה שהתפרסמו ברשתות החברתיות מוזכרים בתביעה. באחד מהם נראים לוחמים בעזה סופרים לאחור עד להפצצות בשכונת שג'אעיה, ואחד מהם אומרים: "שכונת שג'אעיה ז"ל. נחל עוז, יהיה לכם נוף לים". בסרטון אחר נראים חיילים רוקדים ושרים לפני הכניסה לעזה, בשירת: "את עזה אני בא לכבוש. לחיזבאללה נתן בראש. ובמצווה אחת דבק: למחוק את זרע עמלק. את הבית השארתי מאחור. את הסיסמה שלנו מכירים: אין בלתי מעורבים". בדרום אפריקה הדגישו את הסרטון, שצולם ב-7 בדצמבר - תאריך שבו עמד מספר ההרוגים בעזה על 17,177 - בהם נשים וילדים רבים, לצד הקריאות בדבר "אין בלתי מעורבים".
"ההצהרות מצביעות על כוונה ברורה להשמיד פלסטינים בעזה כקבוצה, באשר היא", נכתב. "זו הסתה ישירה ופומבית לרצח עם. המסקנות הברורות ממעשי הצבא הישראלי בשטח - כולל המספר של האזרחים שנהרגו, היקף ה'עקירה' וההרס - הוא שההצהרות וההנחיות של רצח עם מיושמות נגד העם הפלסטיני".

"2.5 מיליון טרוריסטים"

לא רק שרים, חברי כנסת, מילואימניקים וקצינים מוזכרים במסמך שהוגש להאג. תת פרק קצר הוקדש ל"רטוריקה של רצח עם בחברה הישראלית" שמופיעה בתקשורת, לשון התביעה.
במסמך הוזכר בין השאר הזמר אייל גולן, שקרא בריאיון "למחוק את עזה ולא להשאיר שם בן אדם אחד". גם הזמר קובי פרץ הוזכר בסרטון שפורסם ברשתות החברתיות, בעודו שר "שיישרף להם הכפר, שעזה תימחק".
גם הפרשן אליהו יוסיאן, ישראלי יליד איראן, ששירת ביחידה 8200 וידוע בהשקפות ודעות קיצוניות, הוזכר במסמך בריאיון טלוויזיוני שלו, בו אמר בין השאר כי "אין אוכלוסייה בעזה, יש 2.5 מיליון טרוריסטים - ולכן אין משמעות ל'הקש בגג'".
("שיישרף להם הכפר": הסרטון של קובי פרץ)
לישראל, כך או כך, יש טיעונים משפטיים כבדי משקל לדחות את התביעה של דרום אפריקה. אחד מהם הוא הטענה שאין מחלוקת בפורומים בינלאומיים שישראל לא ביצעה רצח עם בעזה, וכי אפילו דרום אפריקה לא העלתה טענה כזו בעבר - וישראל גם לא נדרשה להגיב על טענה כזו. דרום אפריקה היא מהתומכות הגדולות ביותר של הפלסטינים בקהילה הבינלאומית, והיא משמיעה שוב ושוב ביקורת על ישראל - תוך השוואת מאבקם של הפלסטינים לזה שניהלו השחורים נגד משטר האפרטהייד במאה שעברה.
כבר בשנת 2018 החזירה דרום אפריקה את שגרירה מישראל, ומאז אין לה כאן שגריר. בחודש שעבר החזירה דרום אפריקה את כל הדיפלומטים שלה מהארץ במחאה על התקיפות בעזה, והודיעה שהיא בוחנת את המשך היחסים הדיפלומטיים עם ישראל. בהמשך החריף המשבר בין המדינות, ומשרד החוץ בירושלים הודיע על החזרתו להתייעצויות של השגריר הישראלי בדרום אפריקה, אלי בלוצרקובסקי.