3 צפייה בגלריה
מעצר אלים של סוחר סמים במחנה הפליטים שועפט
מעצר אלים של סוחר סמים במחנה הפליטים שועפט
בפינה לשיפוטכם: נעל השוטר כפי שסומנה ע"י המשטרה, ופני העצור
(צילום: דוברות המשטרה)
המשטרה פרסמה בצהריים (יום שבת) תגובה חריגה לחשיפת ynet על טענות תושב מחנה הפליטים שועפט, שהתלונן כי הוכה על-ידי שוטרים במהלך מעצרו - ועל פניו הוטבע סמל מגן דוד. לטענת המשטרה, אותו חשוד התפרע במהלך מעצרו בגין עבירות של סחר בסמים, ומגן הדוד שעל לחיו נגרם ככל הנראה מ"פריט לבוש" של אחד השוטרים - שרוכי נעליו.
את טענת המשטרה לא ניתן לאמת, שכן על אף ש-16 שוטרים השתתפו במעצר - ובבית המשפט התברר שאף מצלמת גוף לא פעלה, כפי שקרה במקרים אחרים של טענות לאלימות שוטרים. בכל מקרה, הסימן על פני העצור נראה היטב בדיון, שהתקיים יממה אחרי המעצר. גם אם אכן מדובר בנעל של שוטר ולא בהטבעה מכוונת של מגן דוד על פני העצור, לא ברור מדוע היה צורך לבעוט בחוזקה בפניו או להצמיד אליהן נעל בעוצמה כה רבה.
3 צפייה בגלריה
א' תושב מזרח ירושלים החשוד בעבירות סחר בסמים פצוע במעצרו
א' תושב מזרח ירושלים החשוד בעבירות סחר בסמים פצוע במעצרו
פנס בעין ומגן דוד על הלחי. החשוד אחרי המעצר
המשטרה טענה כי "במהלך חיפוש על פי צו בבית החשוד במחנה הפליטים שועפט, נתפסו חומרים החשודים כסמים בכמות גדולה שלא לצריכה עצמית. מדובר ביותר מק"ג חומר החשוד כחשיש, אקסטזי, מטדון ועוד. בשלב מסוים, החל החשוד להשתולל. הוא תקף באלימות את השוטרים והתנגד למעצרו. נדרשו מספר שוטרים על מנת להשלים את מעצרו, שבוצע כחוק".
לטענת המשטרה, "בשל התנגדותו האלימה, נאלצו השוטרים להשתמש בכוח סביר על פי סמכות עד שהליך המעצר הושלם. על פניו של החשוד נראית חבלה שדומה למשולש, ומקורה ככל הנראה בפריט לבוש של אחד השוטרים".
"במסגרת החקירה, הוארך מעצרו של החשוד על ידי בית המשפט עד ל-20 באוגוסט, ופרטי המקרה הועברו באופן מיידי לידי המחלקה לחקירת שוטרים לבחינתם", נמסר עוד מהמשטרה, שצירפה לתגובתה את תמונת הנעל של השוטר.
עו"ד אכרם אבו לבדה, שמייצג את החשוד מטעם הסנגוריה הציבורית, מסר בתגובה לטענות המשטרה: "מדובר במקרה חמור של אלימות שוטרים. 16 שוטרים הגיעו לביתו של החשוד, ובאופן תמוה כל מצלמות הגוף של השוטרים לא פעלו ולמשטרה אין הסבר לכך. עיניו של החשוד כוסו והוא הוכה בצורה ברוטאלית. גרסת המשטרה, שלא הועלתה בדיון אלא רק לאחר הפרסום, מעלה שאלות ותהיות רבות. אנו מצפים שמח"ש תקיים חקירה מקיפה ויסודית כדי לחקור את המקרה החמור".
3 צפייה בגלריה
במהלך פשיטה של משטרת ישראל במחנה הפליטים שועפט אותרו חומרים וסמים אסורים לשימוש
במהלך פשיטה של משטרת ישראל במחנה הפליטים שועפט אותרו חומרים וסמים אסורים לשימוש
הסמים שנתפסו בבית במחנה שועפט
(צילום: דוברות המשטרה)
בדיון שלשום בהארכת מעצרו בבית משפט השלום בירושלים, סיפר החשוד כי בזמן מעצרו הלמו בו השוטרים באגרופים בכל חלקי גופו וכיסו את פניו באמצעות רצועת בד. השופט עמיר שקד נחרד, בין השאר בגלל סימן מגן הדוד על פני העצור, והורה להעביר את פרטי המקרה למחלקה לחקירת שוטרים (מח"ש) באופן מיידי. "בשל החבלות הקשות על גופו של המשיב, אני מורה על העברת הפרוטוקול של הדיון למח"ש. מדובר באירוע שללא הסבר מניח את הדעת לא צולם במצלמות גוף השוטרים", אמר השופט.
יש לציין כי דוברות המשטרה הוציאה הודעה על המעצר כבר ביום רביעי וציינה בה כי נתפסו סמים שהוסלקו בבית במחנה הפליטים שועפט - אך לא ציינה דבר על התנגדות אלימה של העצורים ועל כוח שהשוטרים נאלצו להפעיל. כן נכתב כי "במהלך פעילות כוחות המשטרה, יודו לעברם אבנים ובקבוקי זכוכית, ובעקבות זאת נאלצו הכוחות להשתמש באמצעים לפיזור המון. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק".
עו"ד ודים שוב, הסנגור הציבורי של מחוז ירושלים, אמר כי "מדובר במקרה חמור ביותר של אלימות והשפלה של עצור על ידי שוטרים. הסנגוריה הציבורית רואה את המקרה בחומרה רבה ומצפה לטיפול מיידי מצד מח"ש ומשטרת ישראל. אסור לנו, כמדינה שומרת חוק, להשלים עם תופעה של אלימות משטרתית. במקרה זה אופי החבלות מעלה חשד כבד של ניסיון השפלה על רקע גזעני".