ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש האופוזיציה יאיר לפיד השתתפו הערב (שני) בדיון בכנסת, אחרי שבכנס החורף האופוזיציה אספה 40 חתימות שחייבו את נוכחות ראש הממשלה ותגובתו. הדיון היה אמור להתקיים לקראת סוף כנס החורף, אך בשל המגעים להידברות על המהפכה המשפטית, לצד הזמן הקצר להעביר את חוק התקציב וחוקי הוויזה לארצות הברית, באופוזיציה החליטו להמתין עם הדיון לכנס הקיץ.
נתניהו הגיב לדברים שאמרו בדיון חברי כנסת מהאופוזיציה וכינה אותם "דברי בלע". נתניהו הוסיף כי "דבריו של עופר כסיף כלפי חיילי צה"ל וכלפי ממשלתי, כשהוא אמר 'נפגעים אזרחים, זה טרור', הוא מצטט אותי אבל כנראה לא קראת הכול. מה שמאפיין את הטרור זה לא הפגיעה באזרחים שקורית בכל מלחמה אלא הפגיעה השיטתית".
במליאה פרצה מהומה וח"כ חנוך מילביצקי (הליכוד) צעק שוב ושוב לכיוון כסיף: "שב בשקט". ח"כ דבי ביטון (יש עתיד) צעקה לעבר מילביצקי "מה זה שב בשקט?". לבסוף יו"ר הכנסת אמיר אוחנה הוציא את כסיף מהמליאה.
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו נואם במליאת הכנסת
בנימין נתניהו נואם במליאת הכנסת
נתניהו נואם במליאה
(צילום: ערוץ כנסת)
נתניהו המשיך בנאומו: "מה שמאפיין את הטרור הערבי לצערי משחר הקמת המדינה ועוד לפני, כמו האחיות והאמא די, כמו האחים יגל ויניב - הם היו המטרה. כשאנחנו נכנסים לפגוע במרצחים האלה, אנחנו נכנסים לגובי האריות שלהם ויש גם אזרחים שנקרים בדרך. אבל המלחמה הצודקת של ישראל, לקרוא לזה טרור? זה אובדן כל פרופורציה. הייתי חייב להגיב לאבסורד הזה שיוצא מכאן, מכנסת ישראל".
על הטענות כלפי ממשלתו, אמר נתניהו כי "הממשלה הזו מכהנת ארבעה חודשים והכנתי רשימה קצרה של מה שעשינו: התחלנו את תוכנית חינוך חינם מגיל 0 עד שלוש, ובמקביל נשקיע מיליארדים במעונות יום. בביטחון האישי אנחנו מקימים את מה שצריך, משמר לאומי, ומוסיפים מיליארדי שקלים למשטרת ישראל כדי להגדיל את מספר השוטרים ולטפל גם ברציחות ובאלימות. בכלכלה מנענו את העלייה במחירי הדלק, הוספנו נקודות זיכוי ממס, השגנו רגולציה בייבוא מזון, עשינו מהפכה בתחבורה הציבורית שכוללת נסיעות חינם לחיילים משוחררים, הנחות לבעלי מוגבלויות. בהתיישבות עשינו דברים שלא קרו שנים, קידמנו ויזות לארה"ב, תכף זה יתממש. פתרנו סוף סוף את משבר המשלחות לפולין, ולכל אלה מצטרף פיתוח של חדשנות ופיתוח. זה רק בארבעה חודשים".
נתניהו הוסיף: "אמרתי בנאומיי בימים החשובים שעברו עלינו שאנשים אחים אנחנו והתנ"ך מלמד אותנו שיש אחים ויש אחים. יש את קין והבל ויש את משה ואהרון. אנחנו שואפים להיות אחים קרובים". ח"כ אורנה ברביבאי (יש עתיד) התפרצה לדבריו: "כן, בגלל זה קוראים לנו שמאלנים". ח"כ גלעד קריב (העבודה) אמר: "שמתם מיליונים על ההפגנה של הימין".
ראש הממשלה המשיך בנאומו והתייחס לתמיכה במהפכה המשפטית: "אין לנו התגייסות של הרוב המכריע של התקשורת המהונדסת אבל יש לנו תמיכה בעם. יש מאות אלפים שיצאו בעד הרפורמה, יש מאות אלפים שיצאו נגד הרפורמה. אנחנו חושבים שהרפורמה תחזק את הדמוקרטיה ואתם חושבים אחרת. הוויכוח זה ויכוח שלא מקשיבים אחד לשני. הבסיס של הדמוקרטיה זה רצון הרוב ורצון המיעוט. האיזון הזה הופר, האיזון בין שלוש הרשויות הופר, חל שינוי קריטי באיזון. אתם רק אומרים 'לא, לא, לא'. יש שלושה סעיפים, אפשר להוסיף עוד שניים שלושה ואני מנסה להבין מה אתם כן מוכנים לקדם בשיח. אתם לא מוכנים לשמוע".
נתניהו התייחס בנאומו לטייס אל על שהתבטא בטיסה נגד המהפכה המשפטית והכריז ש"שואה יכולה לקרות בדיקטטורות" לפני נחיתה בניו יורק. "זה מזכיר לי את דורון ואת חנה", אמר נתניהו. "חנה, השם המלא שמור במערכת, היא מיילדת ותיקה באחד מבתי החולים הגדולים בארץ. במשך עשרות שנים היא סייעה לעשרות אלפי זוגות הורים להביא ילדים לעולם. במעמד הזה, מעולם לא עלה בדעתה לשתף את ההורים שנמצאים בחדר הלידה בעמדותיה הפוליטיות. היא לא עשתה זאת בימי הפנקס האדום, בימי אוסלו, בהתנתקות. היא אף פעם לא עשתה זאת. היו לה דעות מוצקות, היה לה קהל שבוי בחדר הלידה, היא הייתה יכולה לומר להם כל מה שעלה בדעתה. אבל לחנה היה ברור שזה לא המקום לעשות זאת כי זה לא תפקידה.
"בניגוד לחנה המיילדת, דורון הוא טייס בחברת תעופה הישראלית. הוא משייט למעלה, במרומים, בשחקים. גם לו, כמו לחנה, יש דעות מוצקות ופרטיות. זה בסדר גמור וזה זכותו. גם לו כמו לחנה יש קהל שבוי שיושב בתוך המטוס. אבל בניגוד לחנה בחדר הלידה, הוא מרשה לעצמו להטיף לנוסעים. הנוסעים לא קנו כרטיס טיסה כדי לשמוע אותו, הם בסך הכול ביקשו לצאת לחופשה. אבל דורון חושב לעצמו: 'מי הם, הם ישמעו מה שאני רוצה להטיף להם'. כי דורון הוא אזרח סוג א'. לו מותר, ולחנה אסור. היא הרי לא אזרח סוג א'", הוסיף נתניהו. לדבריו, "אם חנה ודורון היו נפגשים ומדברים באמת, אני בטוח שהם היו יכולים להגיע להסכמות על הרוב. כי בסוף זה לא כל כך רחוק כמו שחושבים. והסיבה היא כי כולנו אזרחים סוג א', וגם אם איננו מסכימים על הכול - עם אחד אנחנו".

אחרי נתניהו עלה לפיד לדוכן הנואמים. "בשבועיים האחרונים הממשלה התחילה לדבר על אחדות העם. זה חידוש מרענן. קודם רק אמרתם לנו שנלך לעזאזל, פתאום הפסקתם, והתחלתם להגיד שחשוב מאוד לשמור על אחדות העם. אני לא ציני לגבי זה, אני מברך על זה. עדיף דיבורים על אחדות העם מאשר שכרון הכוח שהיה פה אחרי הבחירות. זה גם מה שהעם היה רוצה. זה מה שהרוב השפוי היה רוצה, שהממשלה תעבוד בלאחד, לא בלפלג. השאלה היא מה אתם מוכנים לעשות בשביל האחדות? כי אחדות העם זה לא דבר שקורה מעצמו. העם בהתפרקות, משפחות נקרעות, ילדים לא מגיעים לארוחות שבת אצל ההורים בגלל הפוליטיקה", אמר לפיד.
"הקרע הנורא הזה מוביל אותנו לתהום. הכלכלה בהתרסקות, הביטחון נפגע, יחסי החוץ נפגעו. ההרתעה נפגעה - אויבינו מרימים ראש. החוסן הלאומי בנוי על העקרון של עם אחד, כשזה נפגע - הכול נפגע", הוסיף לפיד. "אם אנחנו רוצים אחדות, צריך לעבוד בזה. אחדות העם נוצרת כשאנשים מוכנים לעשות דברים בשביל המדינה. הציבור הלאומי-ליברלי תמיד הבין את זה. הוא תמיד ידע שאחדות נוצרת כשאנשים מוכנים לתרום למדינה. להתגייס לצבא למשל, זו תרומה לאחדות העם. שהילדים שלך יתגייסו לצבא, לתת שלוש שנים מחייך, לפעמים להקריב את חייך. זה לא דיבור ריק. זה הדבר האמיתי. זה בדיוק לשאת בנטל החיים המשותפים למען אחדות העם.
"להיות טייס, להיות לוחם ביחידות המיוחדות, להיות קצין, לסכן את חייך, לחתום קבע, לתת שנים מהחיים שלך, גם אחרי השחרור לבוא למילואים כל פעם שקוראים לך, אפילו אם יש לך תינוק בבית, אפילו אם העסק שלך בדיוק במשבר, זו הקרבה אמיתית למען אחדות העם. לעבוד - לשלם מסים, לדעת שהכסף שלך, שעבדת קשה בשבילו, ינוצל למטרות שאתה לא מאמין בהן. זו פעולה אמיתית למען אחדות העם. במקום שהכסף שלך ילך לילדים שלך, הוא הולך לילדים של אנשים אחרים. במקום שהכסף הזה ישפר את איכות החיים שלך, הוא ישמש לסלילת כבישים במקומות שלעולם לא תיסע בהם, לקצבאות לאנשים שלא עובדים, למטרות פוליטיות שאתה לא מסכים להן – זו חתיכת תרומה לאחדות העם", אמר לפיד.
4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
לפיד
(צילום: עמית שאבי)
"מה שמעלה את השאלה בפני הממשלה והקואליציה: מה החלק שלכם? מה אתם מוכנים לעשות למען אחדות העם? לא לדבר, לעשות – פעולה אמיתית שמוכיחה שאתם מוכנים להקריב משהו למען המטרה הקדושה הזו", הוא אמר. "כי כרגע אתם בשלטון, אתם הממשלה, אצלכם הכוח, ויש רק דבר אחד שאתם צריכים לעשות למען אחדות העם. בעצם אתם אפילו לא צריכים לעשות משהו, אתם רק צריכים להמנע ממשהו. כל מה שמבקשים מכם, זה שישראל תישאר דמוקרטיה שומרת חוק. זה מדהים בעיניי שבכלל צריך לבקש את זה מהממשלה, אני חשבתי שזה התפקיד הבסיסי שלה, אבל אנחנו בתקופה מטורפת לגמרי, אז גם זה השתנה".
לדבריו, "אני מקבל את זה שזו הקרבה בעיניכם, אני מכבד את זה, אבל אם אחדות העם באמת חשובה לכם, מה שאתם צריכים לעשות בשבילה - זה רק לעצור. תעזבו את הוועדה לבחירת שופטים, אל תנסו להשתלט על בג"ץ, וזהו, זה יספיק, אתם תראו שיפור מיידי באחדות העם. כמה זה מסובך לא לעשות כלום? בדרך כלל הממשלה הזו מצטיינת בזה. תחשבו כמה זמן זה יפנה לכם. תוכלו לטפל בהמון דברים אחרים שהיום אתם לא מטפלים בהם. תוכלו לטפל בביטחון האישי, כי מספר הנרצחים במדינה הוכפל במשמרת שלכם, תוכלו לטפל ביוקר המחיה, כי יש פה דור שלם שקורס. תוכלו לטפל בגרעין האיראני. תוכלו לטפל ביחסים עם ארה"ב.
"אם תעצרו הכול יתאזן", אמר לפיד. "אתם תעשו את תפקידכם כממשלה, ותהיה אחדות בעם. אנחנו נמשיך להתווכח, אני אמשיך לחשוב שאתם ממשלה מזעזעת וכושלת, אבל זו תהיה מריבה על נושאים שבאמת חשובים לאזרחי ישראל, על כלכלה ועל ביטחון. והכי חשוב – זו תחזור להיות מריבה בתוך המשפחה. אם תעשו את זה אולי אפילו יקרה נס, ונוכל לא רק להחזיר את אחדות העם, אלא גם להוסיף ולחזק את אחדות העם. כי אם אתם מוכנים להתאמץ על האחדות, לא רק לנאום על זה, אז נלך יחד ונכתוב חוקה לישראל, נבסס אותה על מגילת העצמאות, יהיה לנו חוזה חדש ומשופר למדינת ישראל. מדינה יהודית, דמוקרטית, מאוחדת".
בזמן נאומו של לפיד התפרץ השר אופיר אקוניס (הליכוד) לדבריו ואמר לו: "אתה לא מתבייש? בושה, תתביישו. אתם צבועים, אין דמוקרטיה. אתה מדבר על דמוקרטיה? זה מחייב". לפיד לעג לו והשיב: "אתה שר בממשלה, זה מחייב. יש חוק בטבע שכל ואקום חייב להתמלא, חוץ ממך".
בהמשך אישרה הכנסת את מינוי מאי גולן לשרה לקידום מעמד האישה, ברוב של 38 תומכים מול 23 מתנגדים. קודם להצבעה עלתה גולן לדוכן המליאה, ותקפה לקול מחאות האופוזיציה: "לשמאל יש בעלות על זכויות נשים, זכויות בעלי חיים, זכויות פליטים? הזכויות האלה שייכות רק לצד אחד?".
4 צפייה בגלריה
מהומה במליאת הכנסת בדיון 40 חתימות
מהומה במליאת הכנסת בדיון 40 חתימות
דרש לעצור את הדיון. קריב
(צילום: ערוץ כנסת)
4 צפייה בגלריה
מהומה במליאת הכנסת בדיון 40 חתימות
מהומה במליאת הכנסת בדיון 40 חתימות
נתניהו עוזב את המליאה
(צילום: ערוץ כנסת)
במהלך הדיון נתניהו יצא לזמן קצר ובמליאה החלה מהוהמה. ח"כ קריב זעם ודרש לעצור את הדיון עד שנתניהו יחזור. כשחזר למליאה אמר ראש הממשלה: "ההתחשבות האנושית ורצונם להיות איתי מחממת אותי".
יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן יצא נגד ממשלת נתניהו שלדבריו לא מטפלת ביוקר המחייה. "אדוני ראש הממשלה, אתה מוביל את כלכלת ישראל להתרסקות. אין לך מושג מה כתוב בתקציב המדינה. ביוני-יולי תהיה התרסקות כלכלית, זה מה שיוריד אותך מהשלטון", אמר ליברמן. "הוספת כסף לקצבאות לאברכים אבל לסטודנטים לא הוספתי שקל אחד, לא לניצולי שואה ולא למקבלי הבטחת הכנסה".
גם ח"כ עופר כסיף (חד"ש-תע"ל) תקף את נתניהו ואמר: "אתה ראש הנחש, אתה ראש שושלת הטרור. אתה צריך לעמוד לדין". נתניהו השיב לו וביקש שיישאר בזמן נאומו. "ח"כ כסיף, אנא הישאר בזמן תגובתי, אל תברח, הישאר", אמר נתניהו.
עוד לפני כן, בדיון חגיגי לפתיחת כנס הקיץ שבו השתתף גם יו"ר בית הנבחרים האמריקני קווין מקארתי, עקץ לפיד את נתניהו ואמר בנאום כי הוא "יעשה הכול" כדי שארה"ב "תוכל להמשיך לקרוא לישראל בגאווה בת ברית". לדברי לפיד, "נעשה כל שביכולתנו כדי לוודא שישראל תישאר דמוקרטיה תוססת, מקום עם חופש ביטוי, חופש דת, הגנה על מיעוטים, תקשורת חופשית, מערכת משפט חזקה ועצמאית".
נתניהו, מנגד, הבטיח למקארתי באנגלית כי הוא "נחוש להגיע להסכמות רחבות ככל האפשר" על המהפכה המשפטית. הוא הוסיף, כשהוא מדבר כבר בעברית: "רוב אזרחי ישראל מבינים שדרושים תיקונים במערכת המשפט שיחזירו את האיזון הראוי בין הרשויות כפי שמתקיים בכל דמוקרטיה. אנחנו חותרים להסכמה חוצת מחנות בהקשר הזה, שהוא חשוב לעתיד הדמוקרטיה שלנו. לאורך כל החודשים האחרונים אני קורא להידברות. אני מאמין שעם רצון טוב ונכונות אמיתית של כל הצדדים אפשר יהיה להגיע להסכם".