משבר נוסף בקואליציה? שלושה שרים מעוצמה יהודית, בהם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ושני שרי יהדות התורה - יצחק גולדקנופף והשר מאיר פרוש - הצביעו נגד הכספים הקואליציוניים בישיבת הממשלה שהתקיימה הבוקר (ראשון) לאחר ויכוח סוער וקולני. עלות ההסכמים שאושרו בהצעת תקציב המדינה צמחו ב-1.1 מיליארד שקל, ועלו ל-13.7 מיליארד שקל, אך לא כולם היו מרוצים.
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
שרים תקפו את שר האוצר, ראש הממשלה ניסה להרגיע. נתניהו וסמוטריץ' בישיבת הממשלה, הבוקר
(צילום: יונתן זינדל)
מי שהובילו את המתקפה היו שרי עוצמה יהודית - בן גביר, כאמור, והשרים יצחק וסרלאוף ועמיחי אליהו. "אני מאוכזב וכועס. לקחנו את הנגב והגליל והפכנו אותו למשרד אסטרטגי. כל דיון התקציב יורד ויורד. לבצלאל (סמוטריץ') קל לנהל משא ומתן עם עצמו. זאת פגיעה בנגב ובגליל, אנחנו רוצים לייהד את האזור, אבל בלי תקציב לא נוכל לעשות את זה, וזו הפרת ההסכם של מה שהבטיחו לנו", אמר השר לפיתוח הנגב והגליל וסרלאוף בישיבת הממשלה הבוקר.
השר בן גביר אמר כי סיעתו מתנגדת לתקציב שהוצע: "לא יכול להיות שנשכח את הנגב והגליל. החלוקה צריכה להיות הוגנת. לא יכול להיות שבצלאל ייקח לעצמו שלושה מיליארד שקלים וישאיר את הנגב והגליל בלי תקציב". בשלב זה פנה בן גביר לסמוטריץ' ואמר לו: "אתה צריך לזכור ש-14 מנדטים שקיבלנו ביחד, הם גם מאנשים שרוצים לייהד את הנגב והגליל". שרי עוצמה יהודית טענו לאפליה בתקציבים, כך שלמשל משרד ההתיישבות של אורית סטרוק מהציונות הדתית קיבל תקציב שמן, ואילו משרדו של וסרלאוף קיבל רק 450 מיליון שקלים, בניגוד לשני מיליארד שקל שהובטחו.
גם שר התקשורת שלמה קרעי מהליכוד יצא נגד שר האוצר, והלין על הפגיעה בגני הילדים של החינוך המיוחד של החינוך המוכר שאינו רשמי. "לגבי ההערות החצופות של האוצר - אי אפשר לדבר כל היום על לימודי ליבה, ועכשיו רוצים לקצץ דווקא מאלה שרוצים ללמוד ליבה, ועוד מאיימים כאן עם העלאת מיסים בשנת 2065. איפה הייתם כשקיצצו בממשלה הקודמת שעות תמרוץ וטיפוח ולימודי ליבה לחינוך המוכר שאינו רשמי? צביעות", תקף קרעי.
3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
טען לקיפוח בתקציב מול שרי הציונות הדתית. בן גביר
(צילום: רפי קוץ )
3 צפייה בגלריה
שלמה קרעי
שלמה קרעי
תקף את שר האוצר: "אין בשורה בהצעה לחינוך חינם". קרעי
(צילום: מוטי קמחי)
בין שר התקשורת לשר האוצר פרץ ויכוח באשר לנקודות הזיכוי לחינוך חינם מאפס עד שלוש. "אישה בפריפריה שמרוויחה בין 6,500 שקלים לכעשרת אלפים שקלים לא תקבל שום דבר מזה. שר האוצר אמר שמדובר ב-95 אחוזים מהאנשים. אפילו מחצית ממעמד הביניים בפריפריה לא יקבלו. אנחנו לא מביאים כאן בשורה", אמר קרעי. סמוטריץ' השיב כי מדובר רק בשלב הראשון של התוכנית, ושר התקשורת אמר בתגובה: "אין שלב ראשון. גם ראש הממשלה אמר שחייבים לתקן עכשיו. אצביע נגד אם זה לא יתוקן".
גם שרי יהדות התורה, יצחק גולדקנופף ומאיר פרוש, זעמה על הצעת האוצר ואמרו כי לא כובדו הסיכומים שהושגו במסגרת המו"מ, בעיקר לגבי תקציבים לחינוך החרדי. חילופי דברים קשים במיוחד נרשמו בין פרוש לסמוטריץ', שהגיעו עד צעקות. בשיא הוויכוח העיר שר המשפטים יריב לוין: "אני שמח שכל השרים רואים את הוויכוח כאן, זה בטח עוזר להבין עד כמה זה נס שהממשלה הזו קמה בכלל".
גם ראש הממשלה בנימין נתניהו ניסה להרגיע את הרוחות. בסופו של דבר שלושת שרי עוצמה יהודית ושני שרי יהדות התורה הצביעו נגד, אך הצעת תקציב המדינה עברה.