הממשלה אישרה היום (א') בצהריים את הכספים הקואליציוניים, למרות התנגדות של שרי יהדות התורה ועוצמה יהודית. ההסכמים שעלותם 13.7 מיליארד שקלים לשנים 2023-24 יועברו מיידית לאישור ועדת הכספים של הכנסת, שבה צפוי להערכת גורמים בכירים במשרד האוצר לילה לבן של דיונים. גורם בכיר אמר ל-ynet כי "לא נתפלא אם בדיונים האלה יתווספו עוד כספים שידרשו חברי כנסת ממפלגות הקואליציה תמורת תמיכתם בהסכמים".
האישור כולל גידול נוסף של הכספים הקואליציוניים שיועברו למפלגות החרדיות בכ-1.1 מיליארד שקל מעבר להסכמים שנחתמו עם הקמת הממשלה. על התוספת שמעוררת רוגז רב במשרד האוצר פורסם לראשונה ב-ynet לפני כשבוע, כאשר דווח כי התוספת החדשה תחייב גם קיצוץ תקציבי נוסף מעבר ל-3% המתוכננים כבר לסוף חודש זה, בצמוד לאישור תקציב המדינה הדו-שנתי ל-2023-2024.
היקף הכספים הקואליציוניים יגיע השנה ל-5.7 מיליארד שקל, אף שלאחר אישור התקציב בסוף החודש יישארו למעשה השנה רק שבעה חודשי תקציב מאושר. בשנת 2024 יגדל תקציב הכספים הקואליציוניים אף לסכום שיא של 8 מיליארד שקל.
1 צפייה בגלריה
נתניהו יוצא מפגישות עם ראשי המפלגות
נתניהו יוצא מפגישות עם ראשי המפלגות
משה גפני, בנימין נתניהו, יצחק גולדקנופף
(צילום: אלכס קולומויסקי, הדר יואביאן)

הקיצוץ התקציבי שיתחייב מהסכמת ראש הממשלה בנימין נתניהו להיענות לעוד תביעות של המפלגות החרדיות, כתנאי לתמיכתם התקציב המדינה ובחוק ההסדרים לשנים 2023-24 יבוצע בכל משרדי הממשלה, כולל ברווחה, בבריאות, בחינוך, בביטחון ובתקציב המשטרה, ויצמצם מתן שירותים לאזרחים.
גם לאחר מבצע "מגן וחץ", שהסתיים מבחינת ראש הממשלה בהצלחה, מבקרים במשרד האוצר קשות את היענותו לתביעות הנוספות של החרדים, מה שהביא את ראש אגף התקציבים, יוגב גרדוס, להזהיר בשבוע שעבר כי המיליארדים שיתווספו לתקציבי המפלגות החרדיות יגרמו לפגיעה קשה בכלכלת ישראל בשנים הקרובות.
עיקר הביקורת של אגף התקציב והכלכלנית הראשית באוצר, שירה גרינברג, היא כי הכספים בסכומים חסרי תקדים שיועברו לתביעות של המפלגות החרדיות ייצרו מערכת של תמריצים אנטי-כלכליים שדווקא ימנעו יציאת חרדים לעבודה, יפחיתו את יכולת ההשתכרות שלהם ויגרמו בשנים הבאות לגידול בעוני בקהילה החרדית – הפוך ממה שהיה צרך לעשות כדי לעודדם לצאת לעבודה ולעלות מעל רף העוני.
הגדלת תקציב ההסכמים הקואליציוניים ערב אישור תקציב המדינה לסכום חסר תקדים של כמעט 14 מיליארד שקל בשנתיים תגרום לפריצת מסגרת תקציב המדינה ולאי עמידה במגבלת ההוצאה הקבועה בחוק, מה שיחייב קיצוץ תקציבי ואולי בהמשך גם העלאת מיסים, למרות שלפי שעה ראש הממשלה נתניהו מתנגד לכך בתקיפות.
בין השאר יוגדלו כבר בשנה הקרובה תלושי המזון שיזם יו"ר סיעת ש"ס, ח"כ אריה דרעי, מ-850 מיליון שקל למיליארד שקל.
עוד כספים שיועברו למפלגות החרדיות מיועדים לתמיכה במערכת החינוך החרדית, שבה אין מלמדים לימודי ליבה, מצב שגרם לביקורת חריפה בדוחות של ארגון ה-oecd וקרן המטבע הבינלאומית כמו גם של חברות דירוג האשראי ובנק ישראל.
תקציב הישיבות יגדל גם כן בכמיליארד שקל לעומת תוספת מתוכננת של כ-600 מיליון שקל. הגידול יאפשר תוספת שכר של כ-70 אחוזים לאברכים לעומת השנים האחרונות.
בהסכמים שיאושרו היום בממשלה כלולים, בין השאר, גידול עצום של כ-3.7 מיליארד שקל בתקציב הישיבות, העברת יותר ממיליארד שקל למוסדות חינוך שאינם רשמיים ואין מלמדים בהם כלל לימודי ליבה, מאות מיליוני שקלים שייעודו לחיזוק התרבות היהודית, כולל במגזר החילוני, מיליוני שקלים שיוקצבו לשיפוץ ושימור קברי צדיקים והנצחת רבנים ועוד.
בין השאר יקבל המשרד לפיתוח הנגב והגליל, שבו מכהן כשר יצחק וסרלאוף, כ-450 מיליון שקל, כמחצית מסכום זה לפיתוח מיזמים של מורשת לאומית בשנתיים הקרובות. גם הרשות לזהות יהודית, כדרישת ח"כ אבי מעוז ממפלגת "נעם", תקבל תקציב מיוחד של כמעט 300 מיליון שקל.
ומה אין בתקציב שצפוי להיות מאושר ביום שני בשבוע הבא, שבוע לפני המועד הסופי להעברתו, כפי שפורסם לראשונה ב-ynet? העלאה בקצבת הזקנה שלא עודכנה ריאלית מזה שש שנים, פרקים שהוצאו ברגע האחרון מחוק ההסדרים ושנועדו להיאבק במונופולים וכך גם ביוקר המחיה והתוספת המובטחת, כביכול, של 9 מיליארד שקלים לתקציב המשטרה, שתזכה בשנתיים הבאות רק לעוד כ-1.2 מיליארד שקל בסך הכל.
פורסם לראשונה: 12:58, 14.05.23