על נחיתת המטוס של חברת אמירייטס במלזיה, כשעליו 12 ישראלים, הוטל איפול בשעה שהם המתינו על הקרקע. במשך כשש שעות, בגלל תנאי מזג אוויר קשים, המתינו הישראלים להמריא מהמדינה העוינת, שאוסרת כניסה של בעלי דרכון ישראלי ואף משתפת פעולה באופן הדוק עם חמאס.
2 צפייה בגלריה
הילה בורג והילאי דרי אחרי הנחיתה בשלום בסינגפור
הילה בורג והילאי דרי אחרי הנחיתה בשלום בסינגפור
הקונסולית הילה בורג עם הילאי דרי בן ה-20
(צילום: שגרירות ישראל בסינגפור)
"כשנחתנו במלזיה – באותו הרגע אמרתי לעצמי מה אני עושה פה. אמרתי שאני צריך להישאר במטוס כי אני לא יכול לצאת. בהתחלה הייתי בטוח שאני הישראלי היחידי. לא פחדתי. הייתי מאוד רגוע כי אמרתי שזה לא שאני בעוטף עזה או באיראן. אני במטוס של חברה מסודרת. לא נלחצתי יותר מדי. הדבר הראשון שחשבתי זה ההורים ואם הם בסדר. הייתי בטוח שהם דואגים ולא ידעתי עד כמה דואגים ולא היה לי איך לתקשר איתם כי הוויי פיי הפסיק לעבוד. אני שמח שנשארתי במטוס, ידעתי שזו מדינה שאני לא יכול להיכנס אליה", סיפר הילאי דרי, חייל משוחרר בן 20, שהיה בין הישראלים שנחתו בקואלה לומפור.
אחרי ההמראה מבירת מלזיה, נחת דרי עם יתר הישראלים בסינגפור - שם קיבלה את פניו ואת פני שאר הישראלים - הקונסולית הישראלית בסינגפור הילה בורג שליוותה את הפרשה עם אנשי משרד החוץ בירושלים, שיצאו מגדרם לוודא שלא יאונה כל רע לישראלים.
2 צפייה בגלריה
מגדלי פטרונס, מלזיה
מגדלי פטרונס, מלזיה
מגדלי פטרונס בקואלה לומפור
(צילום: Igor Plotnikov, Shutterstock)
הישראלים שהו על אדמת קואלה למפור בירת מלזיה שש שעות, ולאורכן היו בתוך המטוס ולא ירדו ממנו. במשך ההמתנה גם לא עלו למטוס שוטרים מלזים. רק בשעה הרביעית הגיע הקברניט - ועדכן שהוא מחכה לאישור המראה.
מאחורי הקלעים התרחשה לא פחות מדרמה. לבקשת ישראל, אמירייטס לא פרקה את המטוס מנוסעיו - וביקשה שיישארו וימתינו. בשלב מסויים ביקש אחד הנוסעים לרדת. הקברניט הבין שמכיוון שנאסר על ישראלים להיכנס למלזיה – עדיף שכל הנוסעים ימתינו בתוך המטוס.
דרי סיפר איך נראו הדברים במהלך הטיסה מצידו: "כשבאנו לנחות בסינגפור היתה סופה והמטוס לא הצליח לנחות ועלה שוב. אמרתי 'מה קורה פה?'. הייתה אי הבנה לא-קטנה. הוא הסתובב וניסה לנחות, ושוב עלה שוב. בגלל שהמסלול היה מאוד רטוב, והיה סוער וגשם חזק, הוא המשיך למלזיה כי נגמר לו הדלק. במלזיה הוא תדלק וגם ניסה לחזור שוב לסינגפור בשביל לחכות שהסופה תירגע".
לדבריו, "במהלך ההמתנה ניגש אליי בחור ישראלי בשם רמי בן אפרים ואמר לי שהוא גם ישראלי עם המשפחה שלו. ירדה לי אבן מהלב שאני לא לבד ולא הישראלי היחיד. תוך כדי העצירה הכרתי עוד כמה ישראלים בטיסה וזה היה הרבה יותר רגוע. הצוות הביא לנו אוכל שלא נהיה רעבים".
אמש הגיע הילאי לסינגפור, שם קיבלו את פניו הוריו שגרים במקום. האמא ליאת סיפרה: "אנחנו חיכינו בשדה בסינגפור. עקבנו אחרי הטיסה וראינו שהכל מתקדם יפה מאוד וצפוייה נחיתה והמתנו. אנחנו רגילים שהשדה בסינגפור מתוקתק ועובד מהר. פתאום ראינו על המסך שיש דיליי ולא הבנו. ניגשנו לדלפק המודיעין והסבירו שיש סופה - וכתוצאה ממנה מתעכבים בנחיתה. אחרי כמה זמן הבנו כמה דקות שהמטוס עושה דרכו למלזיה, לקואלה למפור לנחיתה".
היא סיפרה כי "באותו הרגע ממש נלחצנו. לא ידענו אם יירד לסוף דעתו של הילאי שאסור עם דרכון ישראלי להיות על אדמת מלזיה - ויצרתי קשר עם הקונסולית בסינגפור. תוך שנייה כולם התחילו לפעול. במקביל, פנינו לאמירייטס וביקשנו שמישהו ייגש להילאי ויעדכן שהוא חייב להיות צמוד לקברניט. הקונסולית עשתה עבודה רצינית. היא וחדר המצב היו מעורבים ועדכנו אותנו. בשלב מסוים היא סיפרה שאיתרו את הילאי במטוס ושיש איתו עוד ישראלים, והוא בידיים טובות".
הילה בורג, קונסולית ישראל בסינגפור, אמרה כי "מיד כאשר המטוס הופנה למלזיה, יצרנו קשר עם הגורמים הרלוונטיים לדווח לצוות האוויר כי על המטוס ישנם 12 נוסעים ישראליים וביקשנו שיספקו להם הגנה מלאה ומבקשים שלא ירדו מהמטוס. במקביל עודכנו על חברת התעופה כי אין צפי לירידת הנוסעים לקרקע".