4 צפייה בגלריה
מטוס של חברת אמירייטס
מטוס של חברת אמירייטס
מטוס של חברת אמירייטס, ארכיון. על הטיסה היו 12 ישראלים
(צילום: יח"צ Emirates)
הותר לפרסום: מטוס שעשה דרכו מדובאי לסינגפור, ועליו 12 ישראלים, נחת הבוקר (רביעי) נחיתה לא-מתוכננת במלזיה, שאיתה אין לישראל יחסים דיפלומטיים. מרגע שהתקבל הדיווח, קיים משרד החוץ הערכות מצב ופעל ליצירת קשר בעזרת חברת התעופה עם אחד הנוסעים הישראלים על מנת לוודא כי לכל הישראלים שלום.
הטיסה, של חברת אמירייטס, נחתה במלזיה באופן לא מתוכנן עקב תנאי מזג אוויר קשים. "במהלך שהותם על אדמת מלזיה לא נדרשו נוסעי המטוס לרדת ממנו ולאחר כחמש שעות של המתנה על מסלול ההמראה, יצאה הטיסה שוב בדרכה לסינגפור", נמסר ממשרד החוץ. עד לפרסום, משרד החוץ הפעיל צנזורה ומנע פרסומים בנושא.
מחברת אמירייטס נמסר בתגובה: "תנאי מזג אוויר קשים מעל מזרח אסיה גרמו להסטת טיסה EK354 (בקו דובאי-סינגפור) לקואלה לומפור. אנו מתנצלים על כל אי נוחות שנגרמה, אך בטיחות הנוסעים שלנו היא בעדיפות עליונה".
4 צפייה בגלריה
מגדלי פטרונס, מלזיה
מגדלי פטרונס, מלזיה
מגדלי פטרונס במלזיה. המדינה המוסלמית לא מקיימת קשרים דיפלומטיים עם ישראל
(צילום: Igor Plotnikov, Shutterstock)
4 צפייה בגלריה
אנשי זרוע  חמאס בכניסה לאוהל האבלים
אנשי זרוע  חמאס בכניסה לאוהל האבלים
אנשי הזרוע הצבאית של חמאס במלזיה, ב-2018. המדינה סיפקה להם הכשרות ואימונים
(צילום: EPA)
מלזיה נחשבת מדינה עוינת למדי לישראל, והיא אוסרת על כניסת ישראלים. המדינה המוסלמית אף נחשבה למוקד של הכשרות ואימונים עבור פעילי הזרוע הצבאית של ארגון חמאס. השב"כ חשף בשנים האחרונות מספר רב של פרשיות שבהן מחבלי חמאס התאמנו במלזיה וקיבלו שם אף הכשרה צבאית סדורה, תחת הסכמה שבשתיקה מצד השלטונות המלזיים.
רק לפני כשבוע, טיסת אייר סיישל מסיישל לישראל ביצעה נחיתה לא-מתוכננת בשדה התעופה ג'דה שבסעודיה בשל בעיה טכנית. על המטוס היו 128 ישראלים, והוא נאלץ לנחות בעקבות תקלה במערכת החשמל שלו. המטוס נחת בג'דה כארבע שעות אל תוך הטיסה - וכשעה וחצי לפני הנחיתה המתוכננת בישראל. נמל התעופה הסעודי, יצוין, הוגדר מראש כשדה אלטרנטיבי בנתיבי הטיסה לישראל והוא מאושר לנחיתה שם במקרי חירום לטיסות לארץ או ממנה, שעוברות במרחב האווירי של סעודיה.
4 צפייה בגלריה
נחיתת הנוסעים מסעודיה בנתב"ג
נחיתת הנוסעים מסעודיה בנתב"ג
לאחר לילה בסעודיה: 128 הנוסעים שהיו על טיסת אייר סיישל נחתו בישראל
(צילום: דוברות רשות שדות התעופה)

מטוס חלופי של חברת אייר סיישל המריא מג'דה לישראל ביממה שלאחר מכן, לאחר ש-128 הישראלים בילו את הלילה במלון בנמל התעופה בעיר. משרד החוץ מסר אז כי שגרירות ארה"ב בירושלים מילאה תפקיד חשוב והייתה מעורבת במגעים מול הסעודים, כדי לוודא שהישראלים יזכו ליחס אדיב. המשרד, יחד עם משרד ראש הממשלה, עמדו בקשר ישיר עם השגרירות.
לאחר ההמראה מג'דה, הודה ראש הממשלה בנימין נתניהו לסעודיה על היחס לישראלים: "אני מאוד מעריך את היחס החם של הרשויות הסעודיות לנוסעים הישראלים שהמטוס שלהם נקלע למצוקה ונאלץ לנחות נחיתת חירום בג'דה. אני שמח שכולם חוזרים הביתה. אני מאוד מעריך את השכנות הטובה".