פריצת דרך בהסכם הנורמליזציה עם סעודיה? בכיר ישראלי אמר אתמול (רביעי) כי "הושגה התקדמות" במגעים שבין סעודיה לארה"ב, לאחר שלושה ביקורים של היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן במדינה. "מדברים על הסכם שלום בין סעודיה לישראל בשנה הבאה, כנראה בתחילת השנה", הוסיף הבכיר.
2 צפייה בגלריה
כנס נאט"ו וילנה ליטא
כנס נאט"ו וילנה ליטא
הסכם בין ישראל לסעודיה בשנה הבאה? "הושגה התקדמות" לדברי בכיר ישראלי
(צילום: רויטרס,Kevin Lamarque, AP)
לדברי הבכיר, השיחות בין הסעודים לאמריקאים מתמקדות באיראן ובעולמות ההגנה - בהקשר של הכלים שהסעודים יקבלו מהאמריקנים, שיגנו עליהם מפני איראן. הסעודים מבקשים מארה"ב ברית הגנה, המחייבת אישור של הסנאט ברוב של שני שליש (67 סנאטורים).
לגבי סוגיית הגרעין האזרחי, שעוררה שאלות רבות בירושלים - הבכיר אמר שהשר לעניינים אסטרטגיים, רון דרמר, הרחיק לכת בראיון שלו ל-PBS, וכי בניגוד לרושם שהותירו דבריו - ישראל לא נתנה הסכמה לגרעין אזרחי לסעודים. "דרמר מיהר מדי", הוסיף.
לגבי הסוגיה הפלסטינית - לדבריו לא ירדו עדיין לעומקם של דברים, ואין עדיין דרישות קונקרטיות מישראל. נראה שבסופו של דבר הכול יתמקד בסיוע כלכלי לפלסטינים, שיגיע מהסעודים והאמריקנים, ולא בהכרח בדרישות קונקרטיות מישראל כמו הקפאת בנייה - שישראל מתנגדת להן גם בשל הרכב הממשלה הנוכחי.
2 צפייה בגלריה
ג'ייק סאליבן
ג'ייק סאליבן
ערך שלושה ביקורים בסעודיה. היועץ סאליבן
(צילום: AFP)
בתוך כך, היועץ לביטחון לאומי סאליבן אמר בתדרוך לכתבים בוושינגטון, כי לא צפויה בקרוב הודעה על התקדמות במגעים עם סעודיה. "זה מתנהל בערוצים דיפלומטיים ויש עוד מרחק שצריך לחצות. אנחנו בהתייעצות עם הסעודים והישראלים". לגבי הגרעין האזרחי אמר: "נשאיר את זה לאפיקים הדיפלומטיים - כמובן שבהקשר הזה נצטרך את עמדת הוועדה לאנרגיה אטומית". הוא הוסיף: "שלום בין סעודיה לישראל יהיה ביג דיל. נעשה את זה באופן האפקטיבי ביותר".
פורסם לראשונה: 00:00, 24.08.23