6 צפייה בגלריה
נחל אבוקה
נחל אבוקה
חן יוסף בנחל אבוקה
(צילום באדיבות חן יוסף)
הקיץ האהוב הגיע והתשוקה הפראית לצאת לטבע, לטבול במעיין מפנק וליהנות מיופיה של הבריאה מציף את כולנו ברגשות עזים. אולם מחירי הלינה בישראל, במיוחד בסוף השבוע, הם שערורייתיים ומאלצים מטיילים רבים לחזור הביתה לצערם באותו היום. אך אל דאגה חברים, כיוון שמזג האוויר נעים בלילות, הלינה הבסיסית בשטח הפכה לאופציה זולה ולעיתים גם מושלמת.

כדי לקבל המלצה מדויקת על מעיין נסתר ויפייפה המאפשר לינת קמפינג אינטימית וטבילה הגונה במים צוננים, ללא בעיות בלתי צפויות והתקלות מיוחדות, ביקשנו מחן יוסף, בלוגרית הטיולים וחובבת טבילות מושבעת במעיינות קפואים, להמליץ לנו על נקודה קסומה להקמת אוהל קטן צמוד למעיין ידידותי, והיא ענתה לנו במהירות ובמקצועיות - "עין אבוקה בעמק המעיינות".
"בדרך כלל האופציה הקבועה לקמפינג שאני ממליצה, היא לאורך נהר הירדן האהוב. מדובר בשבעה קילומטרים של אפשרויות קמפינג מופלאות, אבל אנשים מבקשים גם אופציות יותר קרובות לנסיעה ונחל אבוקה בעמק המעיינות ליד בית שאן הוא אופציה מושלמת. רק שעה וחצי נסיעה מהמרכז".
מקור שמם של נחל אבוקה ובריכת אבוקה הוא בשרידי קיבוץ אבוקה המסתורי שהוקם בשנת 1941 וננטש סופית בשנת 1952. המהפכנים הצעירים, חברי תנועות נוער ציוניות שעלו מאירופה, בחרו את השם הייחודי לזיכרון קורבנות השואה. במשך השנים ויכוחים אידיאולוגיים ובעיות חברתיות פירקו את הקבוצה - ומה שנשאר לנו היא בריכת אגירה מופלאה וגדולה ומוקפת צמחייה עבותה. חן טוענת כי טבילה בבריכה הסודית משלבת תצפית מרהיבה בשילוב של כל הצבעים.
"נחל אבוקה הוא נחל ארוך ורחב. הצמחייה סביב הגדות צבעונית וכוללת את הרדוף הנחלים הוורוד שפורח בדיוק עכשיו. המים בצבע טורקיז-ירקרק שמזמין לקפוץ פנימה. השילוב המיוחד של הצבעים, בייחוד בשקיעה ובזריחה, נותן תחושה טרופית לחוויה, ממש חגיגה של צבעים".
6 צפייה בגלריה
נחל אבוקה
נחל אבוקה
פינת חמד אמיתית
(צילום באדיבות חן יוסף)
מה הטמפרטורה של המים? "בעמק המעיינות המים לא קפואים, ניתן להתרחץ בהם גם באביב ובסתיו. לגבי אופציית הקמפינג הצמודה לעין אבוקה, לא מדובר באתר קמפינג רשמי ומסודר עם אבטחה, שירותים ומקלחות, פקחים ופחי זבל - אלא אופציה פראית שלא בטוח שתתאים לכל אחד. בנוסף לתנאים הבסיסיים יש מכת יתושים באזור וחובה למרוח את העור באלתוש ברגע שיוצאים מהמים. מי שלא יקפיד על זהירות ומניעה - העקיצות יהרסו לו את הטיול".
גם בלי מתקפות של יתושים, הלינה בחיק הטבע מורכבת ועבור אלו שלא רגילים לכך מילדות, יש מצב שיחוו במהלך הלילה קשיים שונים ומשונים הכוללים מפגש אינטימי עם חרקים וחיות בר, כולל יללות תנים, קולות נבירה של חזירים מכרסמים וגלים קטנטנים שמייצרים נחשי מים חביבים. אולם, עיקר הבעיה בלינת קמפינג בשטח לא מוסדר היא נושא הצרכים.
כדי לא להפוך את גדת הנחל החביבה לאתר מיקוש מסריח ודוחה שימנע מאחרים להתקרב לאזור, מומלץ להביא את חפירה, לחפור בור קטן ולאחר המעשה לכסות בחול ולהחזיר את הקרקע למצבה הטבעי. יש גם פתרון מקובל והגיוני לכל הנושא המבאס של ערימות של ניירות הטואלט המשומשים והדוחים שמפוזרים מאחורי עצים וסלעים. פשוט להביא שקית ניילון שהופכת לפח זבל ייעודי לנושא. אז חברים, למען איכות הסביבה וההנאה של כולנו - נא לשמור על היגיינה בטבע.
חן מבקשת ממי שמגיע לקמפינג בעין אבוקה להתחשב גם בפרטיות של מטיילים אחרים שמעוניינים לבלות במקום הקסום.
6 צפייה בגלריה
נחל אבוקה
נחל אבוקה
(צילום באדיבות חן יוסף)
6 צפייה בגלריה
נחל אבוקה
נחל אבוקה
אפשר למקם את האוהל ממש ליד המים
(צילום באדיבות חן יוסף)
"לפני שמקימים את האוהל צריך למצוא את המקום הנכון לקמפינג. חשוב שיהיה בו צל. כדאי גם לחנות קרוב, וכאן בעין אבוקה יש מקומות מצוינים שקרובים למים. רק בבקשה לא לחנות את הרכב על הגדה ולחסום את המעבר למטיילים אחרים. החנייה היא בצד השני של דרך העפר - כמה מטרים של הליכה וכולם יהיו מרוצים. הטבע לא שייך לאף אחד, אבל חשוב להתחשב בפרטיות של השכנים שלכם. לא חיייבים להצמיד את האוהל שלכם לאוהלים של זוגות אחרים. אפשר לבוא להגיד, 'היי אנחנו נהיה שכנים, לא מצאתי מקום אחר עם צל', וכל אחד יכבד את הפרטיות של האחר. מניסיון אישי, אנשים שבאים לקמפינג פראי ולא מוסדר בטבע הם בדרך כלל אנשים מקסימים".
עין אבוקה מתאים למשפחות עם ילדים קטנים? "עין אבוקה הפראי מתאים יותר לזוגות רומנטיים שמחפשים שקט ושלווה. בגלל העומק של המים והגודל של הבריכה, אני לא ממליצה לבוא לעין אבוקה עם ילדים קטנים, אלא אם אתם כל הזמן בשבע עיניים על הילדים. כל הסיטואציה יכולה להלחיץ את ההורים וחייבים שמירה אינסופית. למשפחות עם ילדים אני ממליצה להגיע לעין מודע הסמוך או לאתר הקמפינג בתשלום המומלץ של עין חרוד".
לחן יש עוד כמה טיפים חשובים למי שרוצה לשלב טבילה במעיין מפנק עם לינת שטח בסיסית: "בגלל העומק של המים אני מציעה לכם להצטייד באביזרים לבלוי במים. אני אוהבת לקחת אבוב, סירה מתנפחת או מזרן ים, ככה אפשר לבלות שעות במים. אנחנו נכנסים לעונה מסוכנת, צריך לזכור שבמים אין הרבה צל, לכן צריך להצטייד בכובע, משקפי שמש, קרם הגנה ולשתות המון מים - כדי לא להתייבש. בנוסף אין שם פחי זבל וחובה להביא שקיות זבל ולקחת את הזבל איתכם וכמובן להיזהר מנחשים. אני עדיין לא ראיתי שם נחש, אבל זאת תחילת העונה וצריך לשים לב. ממול לנחל יש שטחים חקלאים שאליהם לא נכנסים, לא לעשיית צרכים ולא בכלל. חלקם מגודרים בגדר חשמלית ואסור להיכנס אליהם ברגל ולא לחנות שם רכבים".
6 צפייה בגלריה
נחל אבוקה
נחל אבוקה
אווירה עם נגיעות טרופיות
(צילום באדיבות חן יוסף)
6 צפייה בגלריה
נחל אבוקה
נחל אבוקה
נחל אבוקה
(צילום באדיבות חן יוסף)
אז איך מגיעים? נוסעים מזרחה בכביש 71 החוצה את עמק יזרעאל ועוברים את בית שאן. ממשיכים בכביש 71 אל קיבוץ מעוז חיים ופונים ימינה בכביש 6688 לכפר רופין. לפני הכניסה לכפר רופין יש דרך עפר סלולה הפונה מערבה אל הבריכה הגדולה של עין אבוקה. אם זה מסובך לכם אז פשוט תרשמי בוויז 'עין אבוקה'".
אזהרה: בעין אבוקה אין שירותי הצלה והרחצה היא באחריות המתרחצים. המים בבריכה של עין אבוקה עמוקים, הכניסה למים למי שלא יודע לשחות מסוכנת.