בעקבות המשבר החמור בכלכלת העיר אילת מנסים שם להניע שוב את התיירות לעיר ובמלונות יוצאים במבצעי עומק לתיירות פנים. רשת ישרוטל מפרסמת לראשונה מתחילת המלחמה ומציעה הנחות של כ-35% במלונות רויאל ביץ' ואגמים, בדן מציעים עד 50% הנחה וברשת פתאל מציעים עד 50% הנחה במלונות הרשת בעיר. המטרה: להחזיר את הנופשים הישראלים למרות המפונים שמאכלסים את רוב המלונות.
ראש עיריית אילת אלי לנקרי שלח בשבוע שעבר מכתב דחוף לראש הממשלה בנימין נתניהו ובו כתב כי כלכלת העיר נמצאת לפני קריסה. על פי נתוני מרכזי הקניות בעיר והבנקים המקומיים, ישנה ירידה של כ-60% בפדיונות של העסקים בעוד בשאר הארץ מדובר על ירידה בפדיונות של 18% בלבד. לפי נתוני חברת שבא הסולקת כרטיסי אשראי, באילת ישנה ירידה של 42% בשימוש בכרטיסי אשראי בעיר – הירידה הגבוהה בישראל. הסיבה לכך היא עשרות אלפי הישראלים שפונו מביתם ומתארחים בבתי המלון באילת, ואשר בניגוד לתיירים כמעט שלא מוציאים כסף ולא רוכשים בעסקים בעיר.
1 צפייה בגלריה
אילת
אילת
אילת. מפונים שוהים ברוב החדרים
(צילום: shutterstock)
לדברי לנקרי, ללא סיוע ממשלתי מיידי קיים חשש כי העיר תתרסק. גם הצורך של המלונות, שמקבלים תעריף נמוך עבור המפונים, וגם של העיר בהבאת תיירים מקומיים גדול משום שהתיירות והכלכלה של אילת משולבים.
רמי שביט, בעלי המשביר שמפעיל סניף גדול בעיר, אמר ל-ynet: "אילת ממש קורסת. המפונים הם לא צרכנים, הם כמעט לא יוצאים מהמלון, לא אוכלים במסעדות ולא קונים, הפדיונות קרסו ב-70%".
ליאור רביב, מנכ"ל ישרוטל, אמר: "שליש מהחדרים ברויאל פנויים ויש מספר חדרים באגמים, אנחנו צריכים להתחיל לחשוב על ההכנסות של הרבעון הבא". ישרוטל הוציאה לפני שבוע דווח לבורסה שבו הזהירה כי ככל שהמלחמה תימשך, עלולה לחול השפעה משמעותית לרעה על תוצאותיה הכספיות. גם מלונות דן הוציאו אזהרה דומה.
על פי הערכה, בין רבע לשליש מהחדרים, לפחות במלונות היוקרה בעיר, פנויים. בקלאב הוטל, לדוגמה, התפנו לאחרונה חדרים רבים כי במלון שהו מפונים מאשקלון.
בבדיקה שערכנו לסוף השבוע הקרוב (30 בנובמבר עד 2 בדצמבר) לשני לילות לזוג מצאנו את המחירים הבאים: ברויאל ביץ' - 1,893 שקל במקום 2,800 שקל, במלון אגמים - 1,105 שקל במקום 1,716 שקל, ברשת פתאל במלון הרודס - 1,723 שקל במקום 2,700 שקל ובמלון דן אילת מציעים בדצמבר שני לילות לזוג במחיר שמתחיל ב-1,771 שקל.