השמש החמה של חודש יוני שולטת בשמיים, ולמעט יום גשם הזוי, מוזר ובלתי צפוי, נראה כי הקיץ הישראלי כבר כאן, והים התיכון האהוב מזמין אותנו לרחצה מפנקת וטבילה מרעננת. כדי למצוא את החוף המושלם ביקשנו משלי גולדשמידט, בלוגית טיולים ותיקה וחובבת טבילה במעיינות קפואים מקבוצת "אל תבואו יהיה כיף", להמליץ לנו על חוף סודי ופראי עם אלמנט אינטימי, שיהפוך את הטבילה בו לזיכרון קסום ופסטורלי. "הג'קוזי הטבעי של החוף בתל שקמונה, חיפה", היא ענתה בהחלטיות מהירה.
שעת בוקר נעימה, קבענו להיפגש בחניה של המכון לחקר הימים והאגמים. גולדשמידט מובילה אותנו לתצפית קצרה מהתל הארכיאולוגי המסקרן עם נוף רומנטי, וזוג דביק על ספסל ציורי מביט בנו בפליאה. אנחנו יורדים לקו החוף הסלעי, בקצה המסלעה הגדולה יש בריכת סלע עגולה וסימטרית, והצבעים של המים שלה מושלמים.
"אני מאוד מתרגשת", אומרת שלי, "זאת פעם ראשונה שאנחנו עושים שידור חי מחוף הים ולא מאיזה מעיין סודי".
מה גרם לך להתאוורר, לגוון את חוויית הטבילה במי מעיינות מתוקים ולהמליץ לנו על הטבילה בחוף של תל שקמונה? "אני חושבת שהבריכה הסימטרית המדהימה הזאת מזכירה לי מאוד מעיין, ובכלל, אני מאוד אוהבת את החוף הזה, הוא פשוט מדהים. למעלה יש טיילת מדהימה עם פוד-טראקים, משאיות עם דוכני מזון שווים, וחוף הים כאן ממש בתולי, במצב הכי טבעי שיכול להיות, עם המון חיות ים יפהפיות שחיות בבריכות הקטנטנות שבין הסלעים כמו דגים, סרטנים, שבלולים, תמנונים, צבי ים ורכיכות שונות. ויש את הבריכה המפורסמת של תל שקמונה. מדובר בחציבה סימטרית של עיגול מושלם".
10 צפייה בגלריה
הג'קוזי של תל שקמונה
הג'קוזי של תל שקמונה
ברוכים הבאים ל"ג'קוזי" של תל שקמונה
(צילום: אסף קמר)
10 צפייה בגלריה
חוף תל שקמונה
חוף תל שקמונה
הספוט המושלם על רקע המכון לחקר הימים והאגמים
(צילום: אסף קמר)
10 צפייה בגלריה
חוף תל שקמונה
חוף תל שקמונה
וכך זה נראה במבט לכיוון דרום
(צילום: אסף קמר)
10 צפייה בגלריה
תל שקמונה
תל שקמונה
חוף פראי ולא מוכרז
(צילום: אסף קמר)
10 צפייה בגלריה
אביהו שפירא בתל שקמונה
אביהו שפירא בתל שקמונה
עם הגב לים - צלם ynet אביהו שפירא בפעולה
(צילום: אסף קמר)
10 צפייה בגלריה
פוד-טראק בטיילת ליד חוף תל שקמונה
פוד-טראק בטיילת ליד חוף תל שקמונה
פוד-טראק בטיילת ליד חוף תל שקמונה
(צילום: אסף קמר)
10 צפייה בגלריה
ספסלי פיקניק בטיילת ליד חוף תל שקמונה
ספסלי פיקניק בטיילת ליד חוף תל שקמונה
ספסלי פיקניק בטיילת ליד חוף תל שקמונה
(צילום: אסף קמר)
אחת הסיבות המרכזיות לכך שהצפנו עד חיפה, לחוף הקסום של תל שקמונה, היא הג'קוזי המפורסם שחצבו כאן הקדמונים. חובבי ההרפתקאות והפינוקים בחיק הטבע נוהגים לשבת בתוך הבריכה הייחודית ולטבול בנחת ובהנאה רבה. זה הזמן להזכיר לקוראים הנאמנים של סדרת הכתבות על טבילות מרעננות בחיק הטבע כי חוף שקמונה הוא חוף בלתי מוכרז וללא שירותי הצלה, והרחצה והשחייה מחוץ לבריכות הסלע אסורה ומסוכנת ביותר.
השמש החמה של חודש יוני קופחת על ראשינו, וגולדשמידט חובבת הטבילות המושבעת רוצה לסיים את השידור החי מהחוף ולרוץ לקפוץ למים הקרירים והמרעננים, אבל אני מבקש ממנה פרטים נוספים על הג'קוזי המופלא בחיק הטבע.
"הרבה בלוגרים של טיולים וצלמי טבע אוהבים לצלם כאן. בגלל שהחוף מאוד רומנטי ואינטימי ועם נוף מדהים, יש גם הרבה זוגות שבאים להציע כאן נישואין עם נוף לים. אומנם אין כאן שירותי הצלה, ועם כל הסלעים במים לא מדובר בחוף אידיאלי לשחייה, אבל מי שבא לשבת בג'קוזי של שקמונה או בבריכות מים קטנות ונוספות שיש בין הסלעים יכול ליהנות מטבילה בטוחה. בתוך הבריכה אין סחף והגלים לא משפריצים לתוך העיניים, פשוט כיף גדול".
רותם שדה, פקח ימי ברשות הטבע והגנים, כמעט שאיחר לשידור החי שלנו לאולפן ynet. על הבוקר הוא הוקפץ לשטח להציל אתר קינון עם 28 ביצי צבים שהתגלו על החוף, ועכשיו הוא מתנשף מכל הריצות של הבוקר ומספר לנו על ההיסטוריה המסקרנת של האתר הארכיאולוגי המסקרן תל שקמונה.
"בתל שקמונה יש רצף התיישבותי הארוך ביותר בהיסטוריה של חיפה. הוא מתחיל מהמאה ה-15 לפני הספירה, תקופת התנ"ך. במאה ה-8 לפני הספירה תל שקמונה הטביע את חותמו ההיסטורי על כל אגן הים התיכון מבחינת הייצור של צבע הארגמן. את הצבע האדמדם היוקרתי הפיקו מחילזון ימי טורף בשם ארגמון, שהיו מגדלים ומרתיחים בבריכות האלה כדי להפיק ממנו את הצבע היוקרתי. בצבע הארגמן השתמשו בימי קדם לצביעת אריגים ומבנים, וגם לצביעת הטליתות עם פתיל התכלת".
בנוסף לתעשיית הצבע הקדומה, בתל שקמונה נמצאו שרידים של פסיפסים מרשימים עם ציורים של חיות, מבנים עתיקים, ממצאים ארכיאולוגיים ייחודיים עם כתובות רבות בעברית וקבר נדיר של לוחם חיקסוס בכיר. אוניברסיטת חיפה, עיריית חיפה, רשות הטבע והגנים, רשות העתיקות והמכון לחקר הימים והאגמים הסמוך חברו יחד כדי להסדיר את האתר הארכיאולוגי, ובקרוב הוא יהיה פתוח ללא תשלום לציבור הרחב, שיוכל לבוא וללמוד על ההיסטוריה הארוכה והמסקרנת של תל שקמונה.
השידור חי מגיע סוף-סוף לסיומו, ואנחנו מורידים חולצות ומתכוננים לקפוץ למים, אבל ערימות של קליפות גרעינים, חתיכות ניילון ופקקים של משקאות מעצבנים אותנו. גולדשמידט מבקשת מהציבור לשמור על הניקיון של חוף שקמונה.
"מדובר בתופעה מאוד מכוערת, אנשים מלכלכים את הטבע שלנו, לא מביאים שקיות אשפה ולא אוספים את הפסולת שלהם. אז חברים, לפני שלוקחים מגבת, חובה להכניס שקית אשפה לתיק. הלכלוך שהמטיילים משאירים מאוד פוגע בחוויה של המבקרים, וגם פוגע פיזית בחיות הבר שגרות כאן. הלכלוך גורם להן לחנק ומוות מיותר".
אטילה שומפלבי, הפרשן הפוליטי שלנו שגדל בחיפה ומכיר היטב את החוף הקסום, לוקח בקנאה רבה את השידור בחזרה לאולפן ynet, והרגע שאליו חיכינו סוף-סוף מגיע - אנחנו קופצים לבריכת הסלע היפהפייה. המים בג'קוזי הטבעי של תל שקמונה קרירים וצלולים, ובדיוק בטמפרטורה הנכונה לשהות ארוכה ולטבילה מהנה בחיק הטבע. סרטנים קטנטנים ודגיגים בצבעי כסף שוחים לנו בין הרגליים, והגלים הגדולים שמתנפצים על הלגונה ועל הסלעים מזרימים מים חדשים לבריכה העגולה בזרם דקיק ונעים למגע. בקיצור, תענוג עילאי.
10 צפייה בגלריה
שלי ואסף
שלי ואסף
שלי ואסף משוחחים בשידור ישיר במשדר הבוקר של ynet
(צילום: אמיר דרור)
10 צפייה בגלריה
חוף תל שקמונה
חוף תל שקמונה
סוף-סוף אנחנו במים
(צילום: אביהו שפירא)
החוף כמעט שומם לחלוטין, אבל אחת האורחות הקבועות בג'קוזי המפנק של תל שקמונה, שהגיעה לטבילת הבוקר הקבועה שלה, מזהה את המצלמה של ynet ומאוד מתבאסת: "חבל שבאתם לצלם את הג'קוזי שלנו, עכשיו כל עם ישראל יגיע בהמוניו וילכלך את המקום, ממש חבל".
אביהו שפירא, צלם ynet הוותיק, מנסה להרגיע את המקומית המודאגת ומבטיח לה באופן אישי כי הקוראים הקבועים של סדרת הכתבות על טבילה אינטימית בחיק הטבע הם "אנשים מחונכים, אנשים על רמה שלא ילכלכו".
וגם אני מצטרף לבקשה של המבקרים הקבועים בג'קוזי של חוף שקמונה לשמור על הניקיון, וממליץ להגיע עם סנדלים, מכיוון שהסלעים במרחב עלולים לחתוך את כפות הרגליים של מי שלא נזהר.
אז איך מגיעים: מי שבא מכיוון תל אביב צריך להיכנס עם כביש החוף שהופך לרחוב שדרות ההגנה לתוך חיפה. במחלף אלנבי יש לפנות ימינה ולבצע סיבוב פרסה דרומה דרך המוזיאון הימי הלאומי, לכיוון חוף הים וכיכר פאפא. ממשיכים דרומה ברחוב יוברט המפרי לאורך הטיילת המקסימה, עד שמגיעים למבנה הייחודי של המכון לחקר הימים והאגמים ומחנים את הרכב - ואפשר גם פשוט לכתוב בווייז "המכון לחקר הימים והאגמים".
אזהרה: חוף תל שקמונה הוא חוף בלתי מוכרז וללא שירותי הצלה. הרחצה מותרת בבריכות הסלע בלבד. הטבילה במים של בריכות הסלע ללא ידע בשחייה מסוכנת. הטבילה היא על אחריות המתרחצים בלבד.