הקיץ כאן, וכולם מחפשים טבילה הגונה ומרעננת כדי להימלט מהחום הכבד. בשנים עברו נהניתי לחקור עבורכם אתרי מים סודיים ומעיינות נסתרים לטבילה איכותית, אך השנה החלטתי לעבור אל המסתורין והעומק של הים הכחול ולחפש עבורכם את החופים המושלמים של ישראל.
כדי לקבל את המידע המדויק ובזמן אמת ביקשתי ממיכל קרניאל, שי"ן-שי"נית אנרגטית של החברה להגנת הטבע מבית ספר שדה חוף כרמל, להמליץ לי על החוף הכי שווה בישראל. היא ענתה לי ללא היסוס: "חוף גדור היפהפה ליד גבעת אולגה".
שעת בוקר מלאה בשמש נעימה של חודש יוני. הגן הלאומי ושמורת הטבע חוף גדור הוא רצועת חוף צרה ופראית הצמודה למצוק כורכר גבוה ומרשים במיוחד, המספק נוף קדומים קלאסי בסגנון יווני עם עשרות סלעים במים ולגונות נסתרות. קרניאל בת ה-19, שהתנדבה לשנת שירות מאתגרת ומלאה בערכי שימור הטבע והסביבה, קובעת איתנו ליד סוכת המציל, בצידו הצפוני של חוף גדור. במבט ראשון מדובר בפנינת טבע אמיתית, הכוללת מפרץ חלומי בצבעי כחול עמוק, חוף רחצה מוכרז ונקי עם שירותי הצלה וחול לבן ונוצץ. בצידו הדרומי של החוף מתחילים גושי סלע כבירים לרצף את המים במגוון צורות וגוונים.
הים סוער, וגולשי הגלים החביבים חוגגים בהנאה עם גלי עומק מפנקים. על אף שיש דגל אדום והים מסוכן לרחצה, המציל החייכן מציע לנו לטבול בבטחה בלגונה הדרומית. מדובר בבריכה טבעית מוקפת סלעי כורכר מרשימים, והמים השקטים שבתוך הלגונה צבועים בכחול עמוק מהפנט ומזמין במיוחד. לפני שאנחנו קופצים למים הצוננים, קרניאל מציעה לתת הסבר קצר על החוף היפהפה: "אנחנו נמצאים בשמורת הטבע חוף גדור, זה חוף סלעי מהמם עם נוף מטורף. אפשר לטייל כאן לאורך טיילת מדהימה, ויש כאן המון חיות בר. המצוק הנישא והמרשים והסלעים במים הם מסוג כורכר, שהוא סלע משקע פריך ונקבובי וקיים בעיקר באזור הים התיכון. בסלעי הכורכר מתקיימת מערכת ביולוגית ייחודית הכוללת בעלי חיים רבים, כמו סרטנים, שושנות מים ודגים שונים המשגשגים רק בצמוד לסלעי הכורכר".
10 צפייה בגלריה
חוף גדור
חוף גדור
הלגונה בחוף גדור
(צילום: אסף קמר)
10 צפייה בגלריה
חוף גדור
חוף גדור
אסף ברגע מאושר עם קרניאל ודניאלה
(צילום: שמיר אלבז)
10 צפייה בגלריה
חוף גדור
חוף גדור
יש מציל
(צילום: אסף קמר)
10 צפייה בגלריה
חוף גדור
חוף גדור
ופינות פראיות
(צילום: אסף קמר)
10 צפייה בגלריה
חוף גדור
חוף גדור
חוף גדור
(צילום: אסף קמר)
10 צפייה בגלריה
חוף גדור
חוף גדור
(צילום: אסף קמר)
בחוף הפלאי מתקיימת הטלה שנתית מרגשת של צבי ים שונים, ואני מבקש מהקוראים הנאמנים של סדרת הטבילות המפנקות באתרי מים בחיק הטבע לשים לב ולא לדרוך בטעות על צבון מים זעיר שמנסה לפלס דרכו אל הים. אנחנו בדיוק בתחילתה של עונת הבקיעה המרגשת, לכן חשוב לשמור על הצבים ולא לפגוע באבקועים הקטנים. עונת הקיץ היא גם עונת הרבייה של הדגים. קרניאל מבקשת לדאוג גם להם.
"דיג מסחרי בעונת הרבייה עלול לפגוע אנושות באוכלוסיית הדגים בים", מסבירה קרניאל. "אם נדוג את כל הדגים הצעירים, לא יהיה דור המשך. כדי להגן על אוכלוסיית הדגים המצומצמת בים התיכון, אגף הדיג במשרד החקלאות הכריז על איסור דיג בחודשים מאי ויוני. אם אתם מבקרים בחוף גדור או בחופים אחרים בימים אלה ורואים סירות דיג מסחריות, אשר בחודשים אלו פועלות באופן בלתי חוקי, צריך לדווח על כך מיד באפליקציה הייעודית לנושא Sea Watch, ושם כבר ידעו מה לעשות עם המידע החשוב הזה".
רגע לפני שאנחנו קופצים למים הצלולים של הלגונה הנסתרת של חוף גדור, דניאלה אריאלי, מקומית תושבת גבעת אולגה, ניגשת אלינו כשבידיה ערימות של פלסטיק ולכלוך שאספה במהלך טיול הבוקר לאורך השמורה. היא מזהה את המצלמה של ynet, ומביעה דאגה כנה מפני התוצאות של פרסום הכתבה על החוף הנסתר והאהוב עליה במיוחד.
"בעקבות הצילומים והפרסום אני מקווה שלא יגיעו לפה יותר מדי אנשים, ואם יגיעו אנשים, אני מקווה שהם יהיו אנשים שבאמת אוהבים ים וטבע והם יקפידו לשמור על החוף שלנו נקי. בחצי השעה שאני כאן, תראו מה מצאתי: כוס פלסטיק, עטיפה של משהו וניילונים. הפלסטיק מתפורר לחתיכות קטנטנות והן הופכות למיקרו-פלסטיק. אי אפשר לאסוף ולנקות את זה, זה נשאר פה לנצח. זה יהרוס את החוף שלנו ושל הילדים שלנו לדורות הבאים". ניכר כי אריאלי נרגשת כשהיא מנצלת את הבמה התקשורתית כדי לבקש מהציבור הישראלי לשמור על הניקיון של החופים והמים.
10 צפייה בגלריה
מתחת למים בחוף גדור
מתחת למים בחוף גדור
מתחת למים בחוף גדור
(צילום: בר שטרנבך, החברה להגנת הטבע)
10 צפייה בגלריה
צב ים בחוף גדור
צב ים בחוף גדור
צב ים בחוף גדור
(צילום: יובל דקס, החברה להגנת הטבע)
10 צפייה בגלריה
שמורת טבע חוף גדור
שמורת טבע חוף גדור
שמורת טבע חוף גדור
(צילום: יובל דקס, החברה להגנת הטבע)
"במים של חוף גדור יש המון בעלי חיים שנפגעים מהלכלוך. מקודם הערתי לאנשים זרקו שבדלים של סיגריות למים, והם זלזלו בבקשה שלי וטענו כי מדובר בחומר אורגני. אני מכירה אנשים ששחו בים ובלעו בדלים, וגם הדגים בולעים בדלים ומתים. אז בבקשה אנשים, קחו אחריות ותשמרו על החוף שלנו נקי. בואו עם שקיות זבל ותיקחו את כל הזבל שלכם בחזרה איתכם. אנשים מלכלכים ללא בושה, ואני קוראת למדינה לבצע יותר אכיפה באמצעות פקחים וחלוקת דוחות".
ועכשיו מגיע סוף-סוף הרגע המיוחל שלו חיכינו מהבוקר, וכולם קופצים למים הכחולים. הסלעים הכבירים שמקיפים את הלגונה הטבעית חוסמים את הגלים, והבריכה מלאה בדגים קטנטנים ובעשרות סרטנים. המים נפלאים לשחייה איטית, והנוף הדרמטי של צוקי הכורכר המתנגשים בקו המים הופך את האווירה למהנה במיוחד. אז לכל מי שמתכונן להגיע לכאן - למען הדורות הבאים וחיות הבר, בבקשה תשמרו על הניקיון.
אז איך מגיעים: נוסעים על כביש החוף לכיוון חדרה ופונים מערבה אל שכונת גבעת אולגה. נוסעים לאורך רחוב הרב ניסים, שהופך לרחוב ברוך בוארון. בקו הים פונים דרומה לכיוון חניון העפר של חוף גבעת אולגה. הלגונה המופלאה של חוף גדור נמצאת כמה מאות מטרים דרומה מכם, ואפשר גם פשוט לכתוב בווייז "חניון עפר חוף גבעת אולגה".
אזהרה: הטבילה בלגונה הצפונית של חוף גדור ללא ידע בשחייה מסוכנת. יש להישמע להוראות המציל. חל איסור מוחלט על רחצה בחוף ללא פיקוח, מדובר בסכנת חיים.