לא משנה כמה שנים יחלפו מאז, הזיכרון שנחרט בי מעכו הוא מהשוק הרועש ומהדגים העצומים שהיו תלויים לראווה בדוכנים הצפופים והביטו בי בעיניים עצובות, שלא נאמר חסרות חיות לחלוטין. המראות האלו בשילוב הצעקות של הרוכלים ואמא שמתחננת שלא אעזוב לה את היד נטועים בי כל כך חזק, שעד היום אני מסוגלת לזכור את ריחם החריף של התבלינים והדגים, ריח שכמותו מעולם לא הרחתי בעבר.
מאז אותו מפגש ייחודי עם השוק בגיל שבע הייתי בעכו מספר פעמים, תמיד במסגרת ביקור של יום אחד בלבד. לפני כמה שבועות חזרתי לעיר הנמל הצפונית, שאף נבחרה לאתר מורשת עולמי של אונסק"ו, הפעם קצת יותר גדולה ובוגרת ולא עם אימא אלא עם בן הזוג, ליומיים שלמים כולל לינה במלון הבוטיק עכותיקה, שנמצא ממש בלב הסמטאות הציוריות של העיר העתיקה.
13 צפייה בגלריה
שילוב של מזרח ומערב עם נוף מושלם
שילוב של מזרח ומערב עם נוף מושלם
שילוב של מזרח ומערב עם נוף מושלם. הסוויטה במלון "עכותיקה"
(צילום: איה בן עזרי)
הפנינה הים-תיכונית, שיש המכנים אותה גם הגרסה הישראלית לנאפולי, הייתה מרשימה וייחודית כמו תמיד. העיר העתיקה מוקפת החומה, חוף הים והמפרץ העתיק ובו סירות מפרש נעות להן אחורה וקדימה בשלווה, הארכיטקטורה היפהפייה שמספרת את סיפורה של העיר הזו שעברה כל כך הרבה לאורך ההיסטוריה, הסמטאות הצרות שמשלבות בין מזרח למערב ונראה שהזמן לא נגע בהן, האוכל שמבוסס על תוצרת טרייה מהים ומושפע מהמסורת המקומית והאזורית, וכמובן השוק הצבעוני שנראה כעת הרבה יותר שקט ועזוב מאשר באותו זיכרון ילדות שמלווה אותי.
"תמיד ריק כאן מאנשים או שזה חד-פעמי?", שאלתי את סאלח, שף המלון שהתנדב לערוך לנו סיור בעיר. "תמיד. המדינה לא משקיעה בתיירות בעכו, וזאת התוצאה", הוא ענה בעצב בעודו לוגם מהקפה השחור בקונדיטוריה המשפחתית והמופלאה של קשאש ששוכנת ממש בלב השוק ו"מכינה את הכנאפה הכי טובה באזור".
13 צפייה בגלריה
עכו
עכו
חלק מהמתוקים ב"קונדיטוריה של קשאש" המיתולוגית בשוק
(צילום: אופיר האוזמן)
להיעדר ההשקעה מצד המדינה, מצטרפים גם המגפה העולמית ואירועי "שומר החומות" שהתרחשו לפני כשנתיים ובמהלכם הוצתו ונבזזו עסקים רבים בעכו, בהם גם המלון שבו התארחנו. האירועים הקשים גרמו לשיתוק מוחלט של התיירות בעיר למשך שנה שלמה. עכשיו העיר מנסה להחזיר לעצמה את ההילה המלכותית שאפיינה אותה, בתקווה שאיתה יחזרו גם התיירים.

ג'קוזי מאבן, מפל במקלחת ונוף לים

מלון עכותיקה שונה מכל מלון אחר שבו התארחתי בעבר, ובמקרה שלו המונח "אותנטיות" הוא לא קלישאה, אלא תיאור מדויק. מלון הבוטיק, שהוקם על ידי תמר ומאיר דודסון - בני זוג ירושלמים שהתאהבו בעיר העתיקה, ואף עברו להתגורר בה ממש מעל הלובי של המלון - כולל 14 סוויטות מפוארות ומפנקות לזוגות בלבד, שחדריו מפוזרים בסמטאות העיר העתיקה של עכו.
התוצאה היא: חוויה אותנטית של אירוח בחדרים שמורים היטב שזכו לשיפוץ ולריהוט מודרני, וכל זה בתוך המרקם התרבותי והאנושי של העיר העתיקה. בשעות הערב תתקלו בקשישות שיושבות על שרפרפים נמוכים מחוץ לביתן, מקלפות פולים או מכינות בצק ומדברות ביניהן בערבית. בצד השני של הסמטה ילדים משחקים בכדור, ובחלונות ממול תלויה כביסה על החבל. חוויה נפלאה ומומלצת במיוחד.
13 צפייה בגלריה
עכו
עכו
יוצאים מהסוויטה הישר לסמטאות העתיקות
(צילום: אופיר האוזמן)
13 צפייה בגלריה
עכו
עכו
להרגיש חלק מהשכונה. סמטאות המלון
(צילום: אופיר האוזמן)
מתחמי האירוח במקום כוללים חדרי פרימיום של חמישה חדרים במתחם יוקרתי עם טרקלין, גג וסאונה; סוויטות עם מרפסת פרטית וג'קוזי או אמבטיה, ויש גם סוויטות עם בריכת שכשוך פרטית וסוויטה רומנטית עם אמבטיה ומפל אבן. לאחרונה, נפתחה גם הסוויטה הרומנטית השוכנת במבנה בן 300 שנה ונראית יותר כמו מערה מאשר חדר אירוח. הסוויטה, שמתפרשת על 35 מ"ר, כוללת גם מקלחת גשם, מקלחת מפל הנובע מתוך האבן עצמה ואמבטיה גדולה ומפנקת. וכדי להשלים את סיפור האגדה, אזור הרחצה כולו מורכב מלוחות אבן המרחפות מעל חלוקי נחל.
13 צפייה בגלריה
עכו
עכו
במבנה בן 300 שנה. הסוויטה הרומנטית
(צילום: מאיר דודסון)
הסוויטה שבה אנחנו התארחנו הייתה מפנקת לא פחות, ומלבד גודלה העצום כללה גם מרפסת עם נוף לים וג'קוזי מעוצב ועצום בגודלו. בדומה לשאר הסוויטות גם כאן היו ספות עור, שני ערסלים מעוצבים, קירות אבן וחלונות מקושתים, טלוויזיה עם כל הערוצים כמובן, מיני בר (חינמי), מיטה עצומה ונוחה במיוחד ומכונת קפה. אבל השוס היה כמובן הים הסמוך שהוסיף לאווירה השלווה בחדר והאיר אותו בתאורה טבעית ומרגיעה.
13 צפייה בגלריה
עכו
עכו
לפנק, לפנק, לפנק. הג'קוזי בסוויטה
(צילום: אופיר האוזמן)

שקיעה על הגג

על גג המבנה המרכזי של המלון, במרפסת המשקיפה על הים, מוגשת ארוחת בוקר עכואית מסורתית הכוללת מאפים מהמטבח הערבי כמו פטאייר למשל, סלטים מירקות טריים, חומוס שמכינים במקום, מגוון גבינות ומנות ביצים לבחירה (ארוחת הבוקר כלולה במחיר הלינה).
13 צפייה בגלריה
עכו
עכו
רומנטיקה במיטבה. הרופטופ של המלון
(צילום: אופיר האוזמן)
בערב המבנה הופך את עורו והופך לבר אוכל ("הבר של תמר") עם קוקטיילים יצירתיים ומבחר יינות גליליים, וכן תפריט עליו אמון השף סאלח שעבד בעברו במסעדת השף הסמוכה, "אורי בורי". בין היתר, אכלנו שם פוקצ'ה מעולה שנאפתה בטאבון האבן שנמצא במקום לצד מזטים קרים וחמים המבוססים על תוצרת מקומית טרייה, כולם מעשה ידיו של השף.
13 צפייה בגלריה
עכו
עכו
טעמים של עכו גם בארוחת הבוקר
(צילום: אופיר האוזמן)
עוד הוגשו לשולחן לברק צלוי ונימוח על פסטה, גם אותה מכינים במקום, ומבחר מנות לחלוקה כמו קרפצ'יו דג נפלא עם צלפים. הארוחות במלון כשרות והבר פועל מדי יום החל מ-18:30, לא כולל סופי שבוע. מומלץ להגיע לשם בשעות השקיעה, מדובר בחוויה רומנטית במיוחד (שימו לב: ארוחת הערב אינה כלולה במחיר והיא בתשלום נפרד).
13 צפייה בגלריה
עכו
עכו
ארוחת הערב במלון
(צילום: אופיר האוזמן)
פרט חשוב שראוי לציין הוא כי העלייה לרופטופ אינה נגישה וכוללת לא פחות מאשר 46 מדרגות. חלק מהסוויטות גם הן אינן נגישות, ונדרשת עלייה במדרגות כדי להגיע אליהן. אם אתם זקוקים למעלית, מומלץ לעדכן את צוות המלון מבעוד מועד.

עיסוי בבניין בן מאות שנים

בדומה לסוויטות ולבר, גם חדר הטיפולים של המלון ממוקם בבניין עתיק בלב הסמטאות ששופץ ושוחזר בקפדנות יתרה. בטרקלין של המתחם יש אזור ישיבה נעים ושולחן עמוס בפירות יבשים, בחליטות תה מיוחדות ואפילו יין לבן תמצאו שם. תפריט הטיפולים לא כולל חידושים מעניינים, וגם המחירים תואמים לטיפולים בבתי מלון אחרים (45 דקות עיסוי יעלה לכם 320 שקלים, ועל 60 דקות עיסוי תשלמו 360 שקלים). יש גם אפשרות לשלב את הטיפולים יחד עם ארוחת הבוקר והלינה בחבילה אחת.
13 צפייה בגלריה
עכו
עכו
מתחם הטיפולים
(צילום: איה בן עזרי)

ומה יש בסביבה?

השוק: דרך מוצלחת במיוחד להכיר עיר היא דרך השוק. במקרה של עכו מדובר באחד השווקים הטובים ביותר בישראל. הצבעים והריחות המשכרים שמסביב מעוררים סקרנות ומאפשרים להכיר טוב יותר את עכו: תבלינים, קפה, דגים ופירות ים, מיצי פירות, מתוקים ערביים, פירות וירקות, אטליזים, כלי מטבח וגם צעצועים לילדים - כמעט הכול יש בשוק הססגוני הזה, ובמחירים נוחים. גם הרוכלים נחמדים מאוד ויקבלו את פניכם בחיוך גדול.
13 צפייה בגלריה
עכו
עכו
הלב הפועם של העיר. השוק
(צילום: אופיר האוזמן)
הנמל: עכו היא עיר של ים, וככזו נמל הדייגים שלה הוא אחד המקומות המהנים שבה. ההליכה על רחוב ליאופולד השני תזמן לכם מפגש עם דוכנים ורוכלים רעשניים, אבל ככל שתמשיכו לצעוד בה כך יגבר השקט ותוכלו ליהנות מהנוף היפהפה שנפרש מולכם של העיר העתיקה של עכו ומפרץ חיפה. מהנמל אפשר לצאת לשיט באמצעות אחת מסירות התיירים שממתינות שם בקביעות.
הליכה על חומות עכו: אחת הדרכים הטובות ביותר להיחשף לנופיה המקסימים של העיר היא על ידי הליכה על החומות, כשהמקטע המומלץ ביותר לזה הוא בחלקה הדרום-מערבי. הנוף לים מרהיב ומיוחד, ויאפשר לכם גם לצפות במנהג המסורתי המקומי בעכו - קפיצה מהחומה אל המים. אנחנו צפינו במחזה הייחודי בבהלה, אבל עבור חלק מהצעירים בעיר מדובר בפעילות שגרתית ומהנה.
13 צפייה בגלריה
עכו
עכו
חומות העיר והמקטע ממנו צעירי עכו קופצים למים
(צילום: אופיר האוזמן)
אולמות האבירים ומנהרת הטמפלרים: בימים חמים במיוחד, אבל לא רק, מומלץ לנטוש לכמה שעות את עכו של מעלה לטובת עכו של מטה, זו של המסדרים הצלבניים. ההמלצה שלנו היא לערוך סיור באולמות האבירים ובמנהרת הטמפלרים. שתיהן יעבירו אתכם מסע אחורה בזמן, לתקופת המלחמות והמשתים שערכו האבירים. אולמות האבירים הם שרידיה של מצודה הוספיטלרית, וכוללת כמה אולמות מרשימים במיוחד. מנהרת הטמפלרים היא שריד למסדר האבירים שפעל בעכו עוד מהמאה ה-12.
האוכל: חובבי החומוס ומביני הדבר נשבעים שהחומוס בעכו הוא הטוב ביותר בארץ. המרקם העדין והטעם המעט מתקתק שלו מבדילים אותו משאר מנות החומוס בארץ. החומוסייה המוכרת והמפורסמת ביותר בעיר היא "סעיד" בשוק, ובעיניי מדובר בתחנת חובה גם אם אתם לא חומוסולוגים מדופלמים.
13 צפייה בגלריה
עכו
עכו
טעים שם והנוף מושלם. מסעדת "דוניאנא"
(צילום: לין לוי)
מלבד חומוס, יש בעיר גם כמה מסעדות מומלצות מאוד, בהן מסעדת "אלמרסא" המצוינת של השף עלאא מוסא (שעבד בעברו בכמה מסעדות מישלן בשבדיה), שבתפריט שלה יש אוכל גורמה מהמטבח הערבי הכולל בעיקר דגים ופירות ים. מסעדה נוספת ומומלצת מאוד היא מסעדת "דוניאנא", שמלבד האוכל המצוין שמגישים בה ומורכב גם הוא בעיקר מדגים ופירות ים, היא גם ממוקמת מול הנוף המרהיב של הים של מפרץ עכו וחומות העיר העתיקה.
כמה זה עולה? טווח המחירים בעכותיקה נע בין 900 ל-1,900 שקל לזוג ללילה, כולל ארוחת בוקר (בסופ"ש יש מינימום הזמנה של שני לילות). בבדיקה שערכנו באתר המלון לסוף שבוע בהמשך החודש הזה (20 עד 22 ביולי) מצאנו סוויטות במחיר של החל מ-2,200 שקל לזוג לשני הלילות. בסוף שבוע בספטמבר מצאנו הצעה לשני לילות בסוויטה הרומנטית במחיר של 3,807 שקל לזוג. אם תרצו להגיע ללילה באותה סוויטה באמצע השבוע בחודש אוגוסט תצטרכו לשלם 1,565 שקל לזוג. פרטים נוספים באתר המלון. הכותבת הייתה אורחת עכותיקה.