5 צפייה בגלריה
חן יוסף בחוף קולומביה בנחל שניר
חן יוסף בחוף קולומביה בנחל שניר
חן יוסף בחוף קולומביה בנחל שניר
(צילום באדיבות חן יוסף)
החופש הגדול הגיע וגל החום הראשון של חודש יולי מייצר זיעה מוגברת וחוסר שקט פנימי. בשנייה שיוצאים מהחדרים הממוזגים, הגוף מתחיל להתייסר, להתלונן, לטפטף ולהתחנן לטבילה הגונה ומרעננת במים קפואים. הפעם החלטנו לאתגר את חן יוסף, בלוגרית הטיולים המקצוענית וחובבת הטבילות המושבעת במעיינות קפואים, וביקשנו ממנה להמליץ לנו על אתר טבילה מושלם בצפון, אי בודד עם שקט ושלווה ונוף מושלם של ג'ונגל, אם אפשר. "האי הסודי של חוף קולומביה בנחל שניר!", היא השיבה מיד.

"באצבע הגליל שבצפון ישראל, סמוך למושב בית הלל, זורם נחל החצבני המרהיב, או בשמו העברי נחל שניר. מדובר בנחל ארוך ואהוב עם אפשרויות טבילה שונות. אחד החופים היותר יפים של נחל שניר נקרא חוף קולומביה. האמת שאני לא יודעת למה קוראים לחוף הכי יפה של החצבני - קולומביה, אבל מדובר בפינת חמד אמיתית ומקום מפגש לצעירים רבים תושבי הסביבה שבאים להתרענן בשחייה וברביצה במים הקרים".
אבל מה עם האי הקסום שביקשנו? "סבלנות. במרכז הנחל השוצף יש אי קטן כמו בסרטים, גוש אדמה פראי שנוצר עם הסחף בשילוב של זרימת מים משני הצדדים. האי עצמו מיוער בג'ונגל ירוק וכמעט בלתי חדיר, אבל החוף של האי הסודי עשוי מחלוקי אבן לבנות ועגולות, מראה נדיר ומהנה. ישראלים רבים אוהבים לבלות בחוף חלוקי האבן המושלם של האי הקסום, לפרוש מחצלות, לבלות, להשתזף ולשחות".
צריך לשחות לאי? זה מסוכן? "ניתן להגיע לאי בקלילות, בהליכה זהירה, המים מגיעים עד לקרסוליים והנוף הייחודי של האי מוסיף המון לחוויית הטבילה והשהות בחוף קולומביה. זהו אחד מחופי הנחלים הכי יפים בארץ. המים בצבע טורקיז בהיר והצמחייה הפראית מייצרת אווירה של ג'ונגל. למי שבא להתבודד, יש מלא פינות חמד שוות בהמשך החוף.
"אני לא ממליצה למשפחות עם ילדים קטנים לבקר בחוף קולומביה ולהגיע לאי הסודי. בגלל הזרימה החזקה של המים ומעבר מהיר של קיאקים וסירות ראפטינג, צריך השגחה אינסופית. יש מקומות שיותר מתאימים לילדים קטנים. חוף קולומביה והאי הסודי מתאימים בעיקר לצעירים".
5 צפייה בגלריה
האי הסודי של חוף קולומביה בנחל שניר
האי הסודי של חוף קולומביה בנחל שניר
פינת חמד ייחודית
(צילום באדיבות חן יוסף)
5 צפייה בגלריה
האי הסודי של חוף קולומביה בנחל שניר
האי הסודי של חוף קולומביה בנחל שניר
המים הצלולים ליד האי
(צילום באדיבות חן יוסף)
איך האווירה בחוף קולומביה? "בסופי שבוע החוף מפוצץ, אנשים סוחבים כיסאות, שולחנות וצידניות לשים במים ופותחים זולות וקאנטות, שזה אחלה - אם הם מתחשבים בזולת. אבל לפעמים באות חבורות ענקיות של צעירים ששמים מוזיקה בקולי קולות וללא התחשבות בסביבה - ואז זה נהיה באסה. בפעם האחרונה שביקרתי בחוף קולומביה וצילמתי את הסרטון באי הסודי, הייתה שם חבורה גדולה של צעירים ששמעו מוזיקה בווליום ממש קיצוני. ביקשתי מהם כמה פעמים להחליש והם התעלמו. היה מעורב שם גם הרבה אלכוהול, אז העדפתי לסיים את הצילומים ולהסתלק ולא לקחת סיכון מיותר".
מותר להם לעשות מה שבא להם בחוף ציבורי בחיק הטבע? "ממש לא! בחוף עצמו יש שלט עם טלפון של פקח והקנסות על רעש והתנהגות בלתי הולמת מאוד גבוהים. התלונה היא אנונימית וכל מי שמזהה מפגע או התנהגות שאינה הולמת מוזמן להזמין פקח. אגב החוף עצמו מאוד נקי, ויש בו גם פחי אשפה.
5 צפייה בגלריה
האי הסודי של חוף קולומביה בנחל שניר
האי הסודי של חוף קולומביה בנחל שניר
שלט עם שלל איסורים והנחיות סמוך לאי
(צילום באדיבות חן יוסף)
איך מגיעים? יוצאים מקרית שמונה מזרחה בכביש 99 ופונים ימינה בכביש 9972 לכוון מושב בית הלל. אין צורך להיכנס למושב. יש חנייה בשפע והליכה של כמה דקות למים. אפשר גם פשוט לכתוב בווייז סדנאות בית הלל.
ועכשיו לחלק הפחות נעים בסיפור על האי הסודי של חוף קולומביה הקסום בנחל שניר. ימים בודדים לאחר שחן צילמה את חלוקי האבן היפים של חוף קולומביה, קיבלנו דיווח מטריד כי טרקטור של רשות ניקוז ונחלים כינרת הרס חלקים בחוף וקבר את חלוקי האבן הלבנים.
5 צפייה בגלריה
וכך נראה הנחל אחרי העבודות במקום
וכך נראה הנחל אחרי העבודות במקום
וכך נראה הנחל אחרי העבודות במקום
(צילום: גיא קולר, רשות ניקוז ונחלים כינרת)
"מתסכל אותי שהרשויות דורשות מהציבור לא להרוס את הטבע ובסוף הם מביאים שופלים ומעצבים את הטבע מחדש כדי שיהיה נוח לקיאקים לעבור או כדי לחסום את האנשים שנכנסים למים עם רכבים", אמרה חן. "אם רוצים לחסום רכבים אפשר לשים גדר. זה היה מקום מאוד ייחודי בישראל, חוף מרהיב עם חלוקי נחל לבנים ויפים והם הרסו אותו. זה היה מקום סופר מיוחד והיה צריך למצוא פתרון אחר לכל הבעיות, כמו שער להולכי רגל או כל דבר שהיה מונע את הפגיעה האנושה בטבע".
"הקהל הפך את המטעים והשדות לבתי שימוש ומחראות מאולתרות"
מטעם ראש מועצה אזורית הגליל העליון, גיורא זלץ, ומנכ"ל רשות ניקוז ונחלים כינרת, צביקה סלוצקי, נמסר בתגובה: "ה'אי' שנקרא בפי המטיילים 'קולומביה' ממוקם בתוך נחל שניר ונוצר מסחף של שנים בנחל. ניתן היה להגיע אליו רגלית וליהנות מהמקום, אך לצערנו בשנתיים האחרונות הגיעה כמות עצומה של אנשים, שחלקם קיימו גם מסיבות טבע רעשניות עם מגברי מוזיקה, מנגלים, מדורות, אשפה רבה של אריזות מזון, בקבוקים וכדומה שנזרקו למי הנחל ופגעו בצמחיה ובבעלי החיים.
"בישיבה משותפת של מינהלת הנחלים בגליל הוחלט כי חייבים לשנות את המציאות בנחל בטרם יהיה ההרס רב מדי לתיקון. נוצרה חסימה לא טבעית בערוץ הנחל, ובעבודות שיקום שביצעה רשות ניקוז ונחלים כינרת הועמקו גדות הנחל והוסרה החסימה שהיוותה מפגע בטיחותי ואקולוגי.
עוד נמסר בתגובה כי "בחלק מהמקרים אנשים מקימים בנחלים 'זולות' לשהייה ממושכת של שבועות רבים ואף חודשים, האסורה בשטח ציבורי, ואף מותירים אחריהם חלקי ריהוט, חפצים, מכשור חשמלי, כמויות אשפה ענקיות, ובתי שימוש מאולתרים ומסוכנים לבריאות ועוד. בנוסף, באזורי הנחל הסמוכים למטעי פרי נגנב יבול רב, הגורם להפסדים והחקלאים אף מדווחים כי הקהל הפך את המטעים והשדות לבתי שימוש ומחראות מאולתרות".
אזהרה: באי הסודי של חוף קלומביה בנחל שניר אין שירותי הצלה והרחצה על באחריות המתרחצים בלבד. הרחצה ללא פיקוח ושירותי הצלה מסוכנת.